Gå til innhold

Ombygging fra gasser til gti 8v

Ranger emnet


Hole

Anbefalte innlegg

Originally posted by nonameice

 

Vet ikke hvor kvass den er, vet ikke mer om motoren en det jeg skrev lenger oppe i tråden.

 

Gasseren som sitter på er DMTR 34. Jeg hadde en tråd om plugger som sotes ned på teknikk forumet.

Jeg vet...har du sett på fargen på de nå? Når du har kjørt en stund,ta ut plugga og sjekk fargen...skal være lys sjokolade-brun eller lys grå...er det svarte/mørke brune enda,får du fremdeles litt for mye. Er de knall hvite,er forbruket ditt så høyt fordi den går magert...vet det låter feil,men forbruket går opp hvis den får for lite...da brenner den ikke bra,og mye uforbrent bensin går igjennom motoren...og du gasser hardere,for at den skal flytte seg. Da går forbruket i taket...

 

Har byttet fra 135 til 125 på bensindysa (180 luft) på første trinn og satt 135 istedenfor 120 (190 luft) på andre trinn.

 

Vriker som den går jevnere nå enn før, men jeg er ikke helt sikker på om forbruket går nevneværdig ned.

Fått sjekka CO'en din? Hvis ikke,gjør det...den bør ha rundt 3 - 4.5 CO,300 - 550 HC for å gå bra med de modsa du har,går den MYE feitere eller magrere på tomgang,gjør det mye på det samla forbruket...

 

Lurer på om ikke du har en kombinasjon av for hvass kam og for mye flow i toppen...+ kanskje litt feil kompresjon...da må man ofte spa inn bensin for å få den til å gå ok. Kan fikse det ved å modde toppen din...hvis du alikevel skulle ha den av. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sjekket pluggene enda, men den har værtfall ikke sotet til igjen.

 

Må få kjøpt meg noen nye plugger og få kjørt litt så jeg kan sjekke hvordan de ser ut.

 

Leste en plass at du nevnte at hvis COskruen var bare en halv omdreining da må det dyses ned. Har bare ca.en halv omdr. nå, kanskje jeg skal bytte om da. Sette 45'er på første og 50'n på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,hvis den er på en halv runde ut bare nå,og det virker som den burde vært et hår til inne for å gå optimalt,går du ned en dimensjon på dysa...men bare på den dysa som er til det "første" spjellet. Ikke den til det sekundære,la den være hvis du har fler dyser å velge imellom. Fin grunnregel er: bytt/juster KUN EN ting av gangen. Tar tid,men da lærer du hva som gjør hva på gasseren. Forandrer du på flere ting samtidig,er det umulig å si hva som gjorde hva...

 

Enkel måte å sjekke om den er riktig oppover i registeret,etter å ha fått CO på tomgang riktig,er å trille på tomgang på tredje gir,og bare klampe pedalen i bunn.Da skal den trekke javnt hele veien,ikkeno lugging/tvil/poffing eller noe...har den det,trenger den å justeres på den delen av forgasseren som styrer det spesifikke turtallet. Prøv det,finner du noe du er i tvil om,si hvilket turtall det er på og hvordan det føles/låter så skal jeg (prøve å) si hva som må justeres. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg vet...har du sett på fargen på de nå? Når du har kjørt en stund,ta ut plugga og sjekk fargen...skal være lys sjokolade-brun eller lys grå...er det svarte/mørke brune enda,får du fremdeles litt for mye. Er de knall hvite,er forbruket ditt så høyt fordi den går magert...

 

Har byttet plugger og kjørt noen dager, sjekket farge i dag og det er ett litt rart resultat.

 

Pluggen som sitter som nummer en fra venstre var sotet men stiften var litt hvit øverst, plugg nr. 2 så normal ut, plugg nr. 3 var også normal men litt sot øverst (mot gjengene) og plugg nr. 4 var som eneren.

 

Enkel måte å sjekke om den er riktig oppover i registeret,etter å ha fått CO på tomgang riktig,er å trille på tomgang på tredje gir,og bare klampe pedalen i bunn.

 

Prøvde dette og det gurgla som faen mellom 1000 og 2000 men det trakk jevnt fra 2000 til 6000.

 

 

Kan også legge til at jeg syns den "svetter" endel fra oljeåndingen. Han som bygde bilen har lagt en slange fra uttaket på toppen bort til en liten beholder med et lite kn-filter på topp.

Er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nonameice

 

Prøvde dette og det gurgla som faen mellom 1000 og 2000 men det trakk jevnt fra 2000 til 6000.

Bare "gurgling",eller lugga den også der? Eller trakk den saaaakte opp til 2000,for så å trekke ganske mye bedre?

 

 

Kan også legge til at jeg syns den "svetter" endel fra oljeåndingen. Han som bygde bilen har lagt en slange fra uttaket på toppen bort til en liten beholder med et lite kn-filter på topp.

Er det normalt?

Ja,det hender det er endel gjennomblås i stempelringer og sånt,helt normalt. Blir ofte det etterhvert,spes hvis den er innkjørt "etter boka"...da blir aldri ringa skikkelig tette.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare "gurgling",eller lugga den også der? Eller trakk den saaaakte opp til 2000,for så å trekke ganske mye bedre?

 

Litt smånapping var det vel, men ikke noe skikkelig lugging nei.

 

Har du no svar på hvorfor pluggene på siden var sotet og ikke de i midten?

 

Siste forbrukssjekk var på 1,34 liter på mila :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt smånapping var det vel, men ikke noe skikkelig lugging nei.

 

Har du no svar på hvorfor pluggene på siden var sotet og ikke de i midten?

 

Siste forbrukssjekk var på 1,34 liter på mila :(

 

Hvis det nappa litt,prøv å gi den en halv runde ut på CO-skruen...altså et hår mer bensin,og se om det blir bedre.

 

Vanskelig å si uten å ha sett dem...kan være flere grunner til sot. :)

 

Spørs nok om ikke det er kammen som er litt vel hvass til gatebruk....da kommer du ikke under 1.2 - 1.3 på mila,spes ikke hvis den er litt vel entusiastisk porta også. Men,du kan jo prøve å gi den en tanke høyere tenning...bare vær obs på tenningsbank..låter ofte som det er to løse blikkbokser som hopper rundt/vibrerer under panseret,kommer da ved motstand ( aks/motbakke). Får du noe som låter sånn,må du stille den tilbake...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda!! Da har jeg funnet ut årsaken til sotinga.

 

Slitt fordeler lokk og rotor.

Tok av og sjekket i går, og kontaktpunkta i lokket så ut som rispeflata på ei fyrstikkeske. Pussa litt, og nå går den skikkelig igjen.

 

Skal opp på Møller i morra å kjøpe nytt lokk og rotor.

 

Huff, alt det jeg har sjekket, bytta og testet til nesten ingen nytte. angry

 

Men jeg har jo lært endel om gasser da :)

 

Takk for tips og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår