Gå til innhold

Deler som bør skiftes i motor før trubo

Ranger emnet


Golf-Master

Anbefalte innlegg

Å hoi :) her er man fristet til å skrive søk!! , men kan iallefall skrive en liten liste for å gjøre denne jobben litt ordentlig...

 

du må ha opp motoren og overhale den med nye lager til veiv og råder og ha nye lavkomp stempler med nye ringer ( evt. dreie ned de gamle stamplene) så må blokka da hones og planes, og toppen må iallefall som et minimum planes og ny forsterket topp pakning må på.... til nå har du sannsynligvis brukt opp i mot 10000 kroner, og nå er selve motoren klar.

 

Da mangler fortsatt konvertering til digifant innsprut med custom fuelrail som er det letteste... innsug lagd custom det også, passe inn en IC i fronten og legge rør til all lufta fra turbo/IC/ spjeld...

 

så kommer også eksos manifold som må passes til sammen med en turbo og wastegate og down pipe... pluss dette så kommer alle brakettene og tilpasningene som tar mye tid....

 

hvis du virkelig er interessert i å gjøre denne jobben så må du vite at det krever minst 20 000, og at det tar tid.. er du fortsatt interessert, så send meg en pm, så kan jeg hjelpe deg...

 

For å si det sånn så har det jo vært endel folk som har spurt meg om å gjøre denne jobben før, men de har alle ombestemt seg etter en kjapp liten informering om hvor mye arbeid det egentlig er, men så lenge man tar seg tid, og kan la prosjektet skride fremover rolig, så blir det jo ferdig etterhvert :)

 

Ikke så mange som klarer å sette sammen 16vT prosjekter i rudi- tempo :)

 

Ellers så finnes det jo en god del av tråder om 16vT, du kan jo lese min, står endel der..

 

Heldig med topicen på tråden forresten > trubo :D

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk litt fort i svingene her da jeg skrev topic skjønner du:p Tror i grunn heller det blir å satse på en nyere motor fra evt 3 eller 4 golf med turbo. blir i realiteten billgere tror jeg. hadd i grunn regnet med og bruke rundt om 30-35k på turbokonvert. men ser ikke ut til at det blir noe tid totalt til dette. Men takk for svar:D

------------------------------------------------

x 1987 Golf MK2 GTI 16V

x 1992 BMW E36

------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bruke det meste fra en s2 motor da??

 

Hørt at det meste passer med litt mod.

 

Skel begynne på ett slikt prosjekt nu, vis man ikke heller kjøper en s2 motor å trøkker i bilen.

Får se hvor langt pengene rekker..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjenning av meg, Vegard Storås, hadde tidligere en av norges råeste, om jeg ikke skal si norges råeste 4'er golf, har en audi 80 nå, m rs2 motor i, går noe jævlig. Dette hadde vært noe til maskineri å slengt inn i en 2'er..;)

------------------------------------------------

x 1987 Golf MK2 GTI 16V

x 1992 BMW E36

------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, for det første: det er kun folk som ikke har satt seg ordentlig inni ting som kommer med utrykk som trøkke i en motor.. det er slettes ikke bare å trøkke i en s2 motor nei... er nok mer tilpasninger enn du tror... da er nok 1,8T motoren adskillig mye lettere å bruke vil jeg tro..

 

Er så mange som er innom her og skal kaste på vrg6 turbo maskiner, 1,8T, rs2 maskiner osv, men hører som oftest ikke noe til disse prosjektene senere...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golf gti16v

ok, for det første: det er kun folk som ikke har satt seg ordentlig inni ting som kommer med utrykk som trøkke i en motor.. det er slettes ikke bare å trøkke i en s2 motor nei... er nok mer tilpasninger enn du tror... da er nok 1,8T motoren adskillig mye lettere å bruke vil jeg tro..

 

Er så mange som er innom her og skal kaste på vrg6 turbo maskiner, 1,8T, rs2 maskiner osv, men hører som oftest ikke noe til disse prosjektene senere...

 

Ja i audien min er det ikke så mye arbeid å bygge om fra 4 til 5 syl. Kasse og motor fester. så æ vil si det er bare å trøkke den inn.

Men hadde jo vært billigere med en golf gti 16v motor

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men så var det heller ikke noen som snakket om audi her, vi snakket kun om golf 2 da du begynte å snakke om å døtte inn en s2 motor... første jeg kan lese om audi her, er posten etter din.. Kan egentlig ikke så mye om audi opsett, men i golf 2, blir det nok ganske mye arbeid...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet nedenfor viser innsugninskanalene til 2 liters toppen, og den flower som du ser noe dårligere enn 1,8 literen...

 

1exnqp

 

saken med ABF motoren er jo at den er av type høy blokk, så momentet og spesiellt draget fra bunnen vil bli bedre, men tviler vel på at verken veiva eller rådene er smidde..

 

ser i etka at veiva til ABF og 2E har samme delenummer, det samme har rådene, og tror ikke 2E har smidde råder og veiv, for disse motorene kryr det jo av, så da er det mad andre ord bare å skaffe seg en 2E motor så har du ABF veiv og råder..

 

ser også at det eneste som skiller rådene til kr og abf, er den siste bokstaven i delenummeret, så vil tro at kvaliteten på disse rådene er ganske like.. Har lett for å gå rykter om forskjellige motorer har smidde ditt og datt, men som oftest har de ikke det....

 

Når det gjelder stemplene, så ser jeg heller ingen grunn til at abf skulle ha org. smidde stempler siden det ikke er snakk om så mye komp. I delenummer så skiller den siste bokstaven ABF stemplene fra 2E, men disse er jo selvsagt ikke like, siden ABF vel har en utfresing i kant..

 

Tror dermed ikke abf motoren er forsterket noe mer i hue og ræva i forhold til kr motoren. Underspylingen er jo originalt på alle 16v motorene og g60.

 

Nå er jeg jo ikke helt sikker i min sak jeg heller her, tar dette i grunnen ut ifra det jeg tror og mener er mest fornuftig, så rett meg hvis jeg tar feil her.. ABF motoren har jo uansett store fordeler siden den en lang-slaget, og med mer volum, mens kr er kort..

 

Det med eksos portene i ABF kontra kr vet jeg derimot ingenting om... Hvis jeg har feil i mitt ressonement her, så rett meg hvis noen vet noe annet... alltid godt å få sannheten om våre vw frem :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en noe sjeldnere motor er det, og større potensial grunnet den økede slaglenden, men sånn i seg selv, så tror jeg ikke motordelene er sterkere bygd opp..

 

Det bildet ovenfra er korrekt, det er nemlig hentet fra en av 16v trådene på vwvortex, og der var alle enige om at det stemte, og mener å ha lest der at 2,0 toppen flower dårligere enn det kr toppen gjør.. men vet ikke om dette gjelder både 9a og abf toppen, vet jeg ikke helt, men mente det...

 

Noen ?

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet dere har der er sannsynligvis nok ikke fra en 2.0 16V ABF, men fra en 9A. Kan se om jeg husker å ta med kamera og knipse et av min.

 

Veiva i ABF og ABA er smidd på 94 modellen men ikke stemplene. Er såfall slik jeg har forstått det.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, kan godt være at det er fra en 9A.. ta bilder av kanalene dine, så ser vi hvordan de ser ut speedWell...

 

Men som sagt så har veiv og råder til 95 modell golf 3 > 2E, ABF, AEP og ADY motoren samme delenummer, så da må i tilfelle disse også ha smidd veiv...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår