Gå til innhold

Ung sjåfør vs Stor motor

Ranger emnet


nilsgeorg

Anbefalte innlegg

Mange her på forumet som sier at det ikke passer å nettopp ha kjørt opp, får så å kjøpe en bil me stor motor! det jeg lurer på er hvorfor?

 

Jeg kjørte opp 4 august 2002, å har siden da kjørt rundt i min opel vectra gt med ca 160 hk, men har ikke hatt noen problemer, å jeg mener at så lenge man ikke trør gassen i bunn, så har det bare vært en fordel at man har litt stor motor (jeg vet at mange her mener at 160 hk bare er småtteri:D ). Men jeg har også lest poster hvor personer sier at de startet med en bil som hadde stor motor, å at disse bilene fikk et rimelig kort liv, er det noen som kan forklare hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk selv lappen 6 desember og selv om jeg har 3,5 R-6er med turbo under panseret så har det gått fint.

 

Grunnen til at mange unge vraker bilene sine er nok ikke at de har en bil med for stor motor. Er nok heller at de ikke burde hatt førerkort i det hele tatt.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dinglevims

Fikk selv lappen 6 desember og selv om jeg har 3,5 R-6er med turbo under panseret så har det gått fint.

 

Grunnen til at mange unge vraker bilene sine er nok ikke at de har en bil med for stor motor. Er nok heller at de ikke burde hatt førerkort i det hele tatt.

 

Helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dinglevims

Fikk selv lappen 6 desember og selv om jeg har 3,5 R-6er med turbo under panseret så har det gått fint.

 

Grunnen til at mange unge vraker bilene sine er nok ikke at de har en bil med for stor motor. Er nok heller at de ikke burde hatt førerkort i det hele tatt.

så har vel ikke bilen din gått så veldig mye heller da:rolleyes:

men det er jo bare å være litt forsiktig... men du kommer jo veldig ofte i situasjoner hvor du nesten bare "må" tråkke gassen i bånn og med lite kjøreerfaring så er det fort gjort at det går til helvete

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil var en Pgu 205 GTI med rundt 150hk. Og at det gikk bra skyldtes to ting - flaks og en jobb som krevde rent rulleblad og holdt meg borte fra veiene i lange perioder.

 

Alle unge gutter liker å kjøre fort. Får jeg en sønn vil jeg heller at han pisker rundt en trygg bil med gode kjøreegenskaper enn en gammel råtten haug uten dempere eller bremser. For fort vet jeg at det kommer til å gå... :-)

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nox

så har vel ikke bilen din gått så veldig mye heller da:rolleyes:

men det er jo bare å være litt forsiktig... men du kommer jo veldig ofte i situasjoner hvor du nesten bare "må" tråkke gassen i bånn og med lite kjøreerfaring så er det fort gjort at det går til helvete

 

Har ikke kjørt så veldig mye med min nei. Men jeg har kjørt en del med en 1984 BMW 635CSi. Er litt krutt i den også.

 

Men poenget er at uten nok erfaring så må man ikke la seg friste til å tråkke pedalen i matta... Det er det desverre alt for mange unge som gjør, og kjører man fortere enn det forhold/ferdigheter tillater så har det ingenting å si om bilen har 80 eller 300 hk.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har stor eller liten motor er det veldig lett å krasje bilen den første tiden. og en bil med heftig motor og kansje utseende koster jo ofte endel og det er temmlig kjipt å vrake en sånn bil.. særlig hvis du ikke har kasko(derfor min ser litt merklig ut for tiden)

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 18-åring er man egentlig for ung til å ha førerkort i det hele tatt, spør du meg. Jeg er den første til å innrømme at jeg aldri burde hatt lappen da. At jeg ikke tok kvelden første året skyldes nok flaks, for nok kjøretrening hadde jeg ikke. Det tok heller ikke mer enn en mnd før jeg moste mutterns 90 hk's Golf 1,8 inn i hekken på de to som stoppet på rødt lys foran meg. Det gikk heldigvis greit for seg uten personskader, men et par ganske ødelagte biler ble det. ;) Ene og alene pga av ren grisekjøring og kappkjøring med en kompis. Vi kjørte langt over evne og etterhvert som hornene i panna vokste hadde vi ikke erfaring nok til å se faresignalene i tide.

 

Så det må ikke nødvendigvis være en kjapp bil for at man skal drite seg ut som fersk sjåfør (selv erfarne sjåfører klarer jo det), men at risikoen øker proporsjonalt med effekten er det lite tvil om. Du kommer så mye raskere opp i farlige hastigheter med en rask bil at den lille kjøretreningen du har som 18-åring ikke er god nok til å oppfatte en farlig situasjon tidsnok.

 

Du har ikke nok erfaring med hvilke enorme krefter 1200-1500 kg i høy hastighet faktisk representerer når en farlig situasjon oppstår. Du kan tro så mye du vil, men du har det bare ikke. Det tar flere år og mange tusen mil før jeg ville anbefalt noen og passere 200 hk i en normal personbil. Trening på p-plasser, baner eller andre "trygge" områder bør gjøres fra dag 1, slik at man lærer bilens bevegelser under alle tenkelige situasjoner.

 

Med fare for og høres ut som min egen far, så må man faktisk lære å krype før man kan gå. Det samme gjelder bil. Du mestrer ikke kreftene i en 300 hesters bil før du har klart å håndtere en med 100. De med litt erfaring og som har prøvd begge deler vet dette, men den typiske verdensmester-18-åringen vet det ikke, noe som i langt høyere grad gir katastrofale utslag.

 

Unntak (som i fornuftige 18-åringer) finnes selvfølgelig, men de er som navnet tilsier - unntaket, ikke regelen.

 

 

;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man er 18 begynner en del og jobbe og krever lappen i jobben, derfor er 18 ganske greit. stor motor = får høyere fart på kortere strekke og det er bedre å treffe et tre i 70km/t enn i 130km/t

 

Har kjørt en bil med noe hester å snakke om 1 gang, og da holdte jeg på å dra av veien i 140, man lærer av erfaring og den må man få uansett om er 18 eller 25. For min del kjører jeg værre nå enn når jeg fikk lappen, men føler meg tryggere.

 

 

(btw, bil med noe hester å snakke om = mer enn 150)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg tok lappen øvelseskjørte jeg ca. 30000 km. Jeg tok lappen nesten på dagen når jeg ble 18. Til å begynne med lånte jeg "pappabil", det er en helt normal Toyota Camry, så det gikk ikke som noen rakett, men jeg må tilstå at speedometeret passerte 200 km/h flere ganger den sommeren.

 

Etter hvert kjøpte jeg meg en bil selv, det var en svær, gammel Audi 100 Diesel som brukte en liten evighet på å komme opp i 100 km/h. Kjørte mye med den bilen, men det eneste jeg klarte av uhell var å kjøre inni hengerfestet på bilen foran i et kryss en gang fordi jeg var opptatt med noe annet og bilen trillet forsiktig inni. En liten bulk i skiltet mitt var alle skadene.

 

Jeg solgte den bilen og kjøpte en gammel (men litt nyere) Audi 200 Turbo. Gikk ganske greit, men jeg kjørte nok ikke noe særlig fortere enn jeg gjorde med den gamle bilen min.

 

Så har jeg vært innom noen biler, har faktisk aldri kræsjet eller bulket noen av dem på noen måte.

 

Nå kjører jeg en Audi 100 Turbo Quattro med ca. 200 hk. Synes det går helt greit, det er litt ekstra krutt til f.eks. forbikjøringer eller å dra henger, men absolutt ingen rakett, og bilen innbyr ikke til noe råkjøring. Jeg har hatt bilen en god stund og har ennå ikke vært over 130 km/h med den, det hadde aldri skjedd da jeg var 18.. Hehehe..

 

I løpet av snart 4 år med lappen har jeg kjørt ca. 140000 km. I tillegg har jeg kjørt mange andre større kjøretøyer, men jeg føler ennå ikke at jeg er noe særlig flink til å kjøre, det tar nok mange år. Det eneste jeg er sikker på er at jeg tar mindre sjanser nå enn jeg gjorde da jeg var ferskere.

 

Det å ha en bil som har potensiale for å kjøre fort med trenger ikke å være noen fare i seg selv, men mange med slike biler kjører alt de går nesten hele tiden, og da vil det før eller senere ende galt.

 

De første 100000 km etter at man tar lappen er statistisk sett de farligste man noen gang kjører, men de fleste modnes heldigvis etter hvert og slutter å ta så store sjanser.

 

Jeg skal ikke komme og si at jeg er helt "kurert" - det går ennå uforsvarlig og fort til tider (og det vet jeg at det gjør for Loppa også :D ) men akkurat den første tiden etter at man får lappen skal det utrolig lite til før man får "horn i panna" og kjører over evne. Dette ender ofte galt. Gjør man det med en bil med 250 hk er mulighetene for en alvorlig (døds)ulykke betydelig større enn hvis man kjører en mer normal bil med 100-120 hk, men alt avhenger som sagt av personen bak rattet.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loppa: Meget bra skrevet som vanlig:).

Jeg har selv anbefalt nye sjåfører her på forumet å ikke kjøpe en rå bil med mye effekt den første gangen. Tenker da spesielt på cossier som begyner å bli så billig at det går greit for en 18 åring å finansiere. Klart det frister med bakhjulstrekk og 350Hk som første bil men faktum er at du trenger enormt mye kjøre erfaring for å håntere en sånn bil ved litt aktiv kjøring. Som ny sjåfør ser du ikke farene når du har tre kompiser i bilen, lørdag ettermiddag i ditt lokale sentrum og jentene snur seg etter deg i den nye bilen din. Det skal ikke så mange metrene til før du har passert 150, men det tar veldig mange metre for å stoppe. Det er så fristene, men akk så farlig. Dette kan man se hver eneste helg over alt. Det blir noe annet i en bil med 150Hk.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte selv å øvelseskjøre med bil i en alder av 17 år. Jeg orka ikke å øvelseskjøre med den store Caravellen vår, men når den blei kondemnert (av pappa) og vi kjøpte en Passat så begynte jeg. Det tok ikke lange tiden for jeg brukte handbrekket flittig, kjørte forbi mange biler, etc med L bakpå og en forelder i passasjersetet.

 

Etterhvert kjørte jeg opp til sertifikatet, uten feil på oppkjøringen. Den dagen måtte jeg på jobb, men etterpå var det rett hjem å legge om til alufelger med sommerdekk og fjerne skiboksen på passaten, så ut å kjøre bil. Det gikk bra vilt for seg. Vi hadde 120 igjennom Narvik Sentrum med full bil, fulle folk i gatene (Natten til 1.Mai).. Når klokken var passert midtnatt og jeg skulle hjem, så jeg en kompis.. Måtte følge etter han. Han parkerte veldig nært meg.. Og når jeg skulle kjøre avgårde, skulle jeg være tøff og børne.. Det gikk seg sånn at jeg kjørte i siden på han, og det blei skader for 20000 på begge bilene. Det gikk av min lomme.

 

Etter det kjørte jeg ellers som en idiot. Jeg og noen kompiser dro på en tur å kjørte, ut på veggfjellet her i Narvikområdet. Og testet toppfarten på Passaten (så langt det gikk). Vi fikk 195 på den, full bil, 1 uke hadde jeg hatt lappen da. Stabilt? Nei, men det gikk bra.

 

Så en dag jeg skulle på jobb. Skulle bare kjøre noen kompiser hjem før jeg kjørte på jobb. Det var mye biler, tenkte jeg skulle ta en snarvei.. Men, det blei ikke så mye snarere. En idiot i en lilla Jeep Wrangler brøyt vikeplikten for meg og kjørte rett i siden på Passaten. Den blei skadet for 120.000. Dette gikk på hans forsikring, så noe kostnader blei det ikke. Jeg er jævla glad for at jeg satt i Passaten. For hadde jeg kjørt Golfen min, hadde jeg nok blitt skadet alvorlig. Eneste var at jeg ble litt støl i nakken, men ellers går det bra...

 

Bilder av Passaten:

 

Fra siden:

passat1.JPG

passat2.JPG

 

Dørstolpen:

 

passat3.JPG

 

Ellers fant jeg ut at jeg måtte kjøpe meg en egen bil, siden mamma og pappa brukte sin til daglig. Det falt meg inn at jeg skulle ha meg en tøff og grei bil, som gikk relativt godt. Valget falt på en Golf 2 Gti 16v. Jeg og mamma hentet den i Lillehammer. Og oppover gikk det relativt for. Høyre handtak i taket er vel velbrukt etter at mamma tviholdt seg fast til tider.. :) Men, ellers var det ikke noe spesiell stygg kjøring. Ho lot meg kjøre stygt for å rekke ferga, og da gikk det fort.. :)

 

Jeg kom til byen. Likte bilen. Her gikk det fort hele tiden. Og til slutt måtte det jo gå galt. Etter mye tilsnakk etc fra politi..

 

Jeg var på vei til tanten min sin bursdag og blei stoppet av politiet, hadde 128 i 80 sonen, og mistet førerkortet i 6mnd. Nå er det ca 3 uker til jeg får kjøre opp igjen :) Jeg er glad jeg mistet den på en måte. For det kunne ha gådd værre, jeg kunne blitt stoppet i større hastighet, ELLER jeg kunne ha mistet livet mitt, eller drept noen andre...

 

Etter at den Golfen med ungdommene i kræsjet og tok fyr her for en stund siden så har det gått inn på meg at jeg ikke kan drive på sånn som jeg gjør. Det er for farlig. Fordiom det er artig. Artig blir farlig.

 

Men, noe som skremmer meg er det at jeg har ikke det store behovet for sertifikatet i hverdagen (blir kjørt av venner og foreldrer), og har ikke noe spesielt lyst på det heller liksom, MEN med engang noen kompiser begynner å gi gass, leke seg. Det er snakk om kappkjøring. DA har jeg lyst på det..

 

Men, nå. Den 10. Feb skal jeg ut å øvelseskjøre i min egen bil, sammens med Mamma eller Pappa. Og da skal jeg klare å beherske meg. Etterhvert må jeg få tatt teorieksamen og oppkjøring. Og jeg skal faen meg roe meg ned. Jeg vil ikke at vennene mine, mamma pappa og søskene mine skal sitte igjen å gråte over min idiotskap. Og ikke minst. Jeg vil ikke miste livet mitt, jeg har trossalt bare levd en brøkdel av det enda. OG om jeg dreper noen i trafikken så tar jeg sikkert mitt eget liv også, det kanke finnes noe værre..

 

Så til ungdom på min alder. Det er artig å kjøre bil i høy hastighet. Bil med mye motor er artig. Det vet vi alle.

Men, man er ikke verdensmestere heller..

 

Jeg har fått en lærepenge, en relativt mild en, men det er nok til at jeg begynner å tenke over ting.

 

- Jonte

 

 

Edit: Alt det har jeg klart på 3 mnd med lappen..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Åge

Jonte: Hvordan tror du det hadde gått om du hadde 350Hk?

Dette er ikke noe unik første måneds oppførsel. Tenk dere om før dere kjøper første bilen. Det er farlig!!!

 

139 hk er mere en nok for at det skal bli farlig.

 

Man trenger ikke så mye motor for å kjøre farlig, men med 350hk er det lettere å komme opp i fart. Å det er jo så arti, så da skjer det jo stadig.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår