Gå til innhold

Ung sjåfør vs Stor motor

Ranger emnet


nilsgeorg

Anbefalte innlegg

Er absolutt enig med Loppa her! 200-300hk i 1. bil, hadde vært relativt utrygt for de fleste tror jeg..

Hadde jeg bare fått 5kr for hver 18-20 åring jeg vet om, som tror de mestrer bilen sin.. ;)

 

Jeg har aldri hatt kjapp bil før denne sommeren, da jeg fylte 25 år.. Og det er jeg glad for.. Jeg har eid en Yamaha FZR1000 før, og det var JÆVLIG skummelt :D , og har kjørt endel spreke biler, men ikke eid sprek bil selv før nå.. Jeg kaller meg ikke en GOD sjåfør, men iallefall en gjennomsnitts sjåfør, uten å være for tøff i påstandene..

Jeg har da kjørt mellom 300 og 350K km på 7 år, og har førerkort A-B-C.. Og enda hender det seg at ting kommer brått på meg.. Forskjellen på meg og mange andre, er vel kanskje at jeg tør å innrømme det!

 

Som Loppa sier, sjansene for at ting skjer, øker proposjonalt med effekt.. Det tar bilen min halvparten så langt strekke, å nå 200km/t enn min forrige bil sånn ca.. Bare som et eksempel..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg klarer vel meg med de mega kraftige 102hk i 240... men skal innrømme at det var kjipt og bli forbikjørt av en møkka bil som BMW... 5-serie... gammel var den også.... fikk veeeeldi lyst på større motor... jeg hadde bånn gass idet den tok forbikjøring på meg... maen dan var allerede i fart, jeg akselererte fra stillestående... (stygg sierra som måtte stoppe helt opp for og svinge til høyre....)

 

men det er ikke sikkert at jeg ville hadd så god kontroll over en bil med flere hk...

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

putrer rundt i yaris 1,0l og corolla 1,3l jeg.... Vil når nesten si at yaris'n er farligst .... bruker så lang tid på å få opp farta at man ikke vil slippe gassen. Husker nok av svensketurene i sommer som det gikk relativt radig ... når man ser speedometeret viser 165 og man sitter i en bil hvor man faktisk ikke ser panseret så kan man skremme livskiten ut av alle og en hver (bla anna kompiss'n som satt på og ble religiøs). Etter den turen har jeg tatt det pent, da pressa jeg nok grenser og føler meg fornøyd :) . Bare en småstygg forbikjøring for 4-5mnd'er siden.

 

Tror jeg skal være gla at jeg fikk lappen midt på vinter'n. Ble lixom automatisk forsiktig og fikk fort en lærepenge om at det kan være glatt og man sitter ikke så godt på veien som man tror. Men man vet aldri, har bare hatt lappen 1 år... mye kan se enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får ikke lappen før til høsten men håper det går bra. min første bil er 200sx s13 men trur ikke at jeg kommer til å kjøre noe mer uforsvarlig med den en med et gammel sliten vrak, har til nå øvelseskjørt litt i underkant av 10k km og regner med en god del mer før jeg får lappen. leste forresten at hvis man øvelseskjører regelmessig fra man er 16 til 18 ca 5000km så minsker sjansen for å kræsje første året med 30% :) jeg har jorder overalt rundt meg hvor jeg har grisekjørt mang en stakkars jordebil så jeg føler egentlig ikke et stort behøv for å sladde rundt å kjøre gris når jeg får lappen. har på en måte kjørt fra meg den verste trangen til å kjøre gris. jeg har ikke råd til å kræsje uansett så forsiktig må jeg være enten jeg vil eller ikke ;)

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lappen i 1 år om en måneds tid, og som de fleste vet har jeg driti meg ut 1 gang. Og det i en bil på 900kg med rundt 115hk. Det er en erfaring jeg og lommeboka mi må leve med.

 

Skal innrømme jeg var over 200km/t flere ganger første sommer. Men det skyldes at jeg er dum, ikke at jeg er uerfaren :D

Jeg er veldig glad det gikk galt i 50-60km/t og ikke i 200+.

Og hvis jeg får det som jeg vil kommer jeg til å holde meg godt innenfor grensene i vanlig trafikk, og helle presse grensene der det passer seg (bane etc).

Har i mange år likt å føle grensene, og det er vel en av grunnene til at jeg liker å kjøre biler som virkelig gir deg følelser, og ikke bare et mykt sete å sitte i.

 

Jeg trur heller ikke at en evt. rask bil vanligvis er den farlige faktoren for en fersk sjåfør. Men heller hvor langt sjåføren tenker og hvor mye erfaring han har, så han klarer å tenke seg hva som kan skje.

 

Erfaring er vel noe av det beste som finnes. På godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si at øvelse gjør mester, men jeg mener jo tryggere du er på bilen og dens bevegelser, en bedere sjåfør er du. Og du må være så glup i hodet at du vet hvor grensa går !

 

Er helt enig i at det er en god del folk som ikke skulle hatt lappen i det hele tatt, og jeg sier ikke at jeg er noe prakt eksemplar.

Men jeg tror du løser veldig mye ved å begynne tidlig i kontrollerte former.

Begynnte selv å øvelseskjøre når jeg var 15år, på en diger plass ved et industri bygg.. Jeg og fatters drev noe som jeg kalte glattkjøring (det var vel egentlig bare for å få med fatters på hele konseptet), men vi greide hvertfall og dra han og faren til en kamerat ut for å "glattkjøre". Dette gikk i hovedsak ut på å finne ut hvor grensene går og hvordan bilen oppfører seg i forskjellige situasjoner, dette hjalp også veldig på å øve inn viktige reflekser på å f.eks oppheve understyring/overstyring, Nødbrems etc...

 

Dette tror jeg er utrolig lærerikt, det var det hvertfall for meg og det gjorde at jeg ble mye sikrere på meg selv og bilen...

Jeg øvelseskjørte på veg fra jeg var 16 og hadde ingen problemer med flere timers lang turer eller bykjøring i oslo.

Dette endte opp med at når jeg endelig fikk lappen, så merka jeg ikke noe til at fatters ikke satt der.. fantes ikke det smule nervøs engang..

Jeg har nå kjørt bil i 4mnd og det har gått helt flott... sier ikke at jeg kjører eksemeplarisk, for det går noen ganger både fort og sidelengs, men jeg tror at den treningen jeg fikk føre jeg fikk lappen gjorde at jeg har lært grensene og kjenne og at jeg har styrt unna en god del "ny begynner feller"

 

Det var i alle fall min teori :)

 

 

Takk

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som min første bil hadde jeg en 81 modell Toyota Corolla coupe.Så jeg har faktisk hatt riskoker,selv om det er LENGE siden.Den var ingen racerbil med en 1,6 liters gorfasser-motor men den hadde bakhjulstrekk selv om jeg aldri turte å ligge breit med den.Etter den hadde blitt kraftig angrepet av den brune japse-syken så kjøpte jeg meg en dønn original 91-modell Jetta 1,6 tdk med 60 hk.Den hadde jeg i nesten 7 år og jeg er glad jeg kjøpte den Jettaen og ikke en Golf G60 som jeg egentlig skulle kjøpe.Den Jettaen ble jo modifisert til det ugjenkjennelige etterhvert som tiden gikk.KW gewinde,Borbet T 8x14,polyuretan foringer hit og dit.Lærte ganske mye av å kjøre den bilen med så lite hester.Måtte planlegge forbikjøringer i god tid blant annet,hadde speedometeret ganske langt nede noen ganger men pga den lille effekten så ble det egentlig ikke til noe grisekjøring.Selv om jeg klarte å miste lappen i 80-sona med bilen.Synes det er helt bak mål og tullerusk å sette en 18-åring bak rattet på en Sierra Cossie for eks. bakhjulstrekk og masse hester.Golf gti også for den saks skyld.Ikke tenk på hva kameraten din sier og mobber deg for liten motor osv......tenk heller fornuftig før du får litt trening med å kjøre bil.Da kan du heller "oppgradere" til en grommere bil.

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en god sjofør og en dårlig sjofør, er at en god sjofør vet grensene sine!!

 

Jonte kom med mye glupt i posten sin...

Jeg kjenner meg litt igjen der, selv om det ikke kan sammenlignes drev jeg da jeg nettopp hadde fått ped å svinkjørte overalt. Gjerne i 100+ gjennom trange nabolag midt på lyse dagen, tok forbikjøringer på busslommer med kompisser bakpå, kjørte generelt sett som en idiot første 2-3 månedende. Så kom jeg til å tenke på konsekvensene hvis det smalt med en kompis bakpå uten hjelm (fikk en aha opplevelse en gang med ei venninne bakpå da bremsene sviktet) Eller hvis det kom en liten unge uti veien som jeg hadde klart å meie ned....

 

Så etter de første 2-3 månedene gikk det i daukjøring overalt der det er fare for at en liten sprett kommer hoppende ut i veien.

Raser heller fra meg på skikkelige veier og i skauen nå etter at jeg tok litt til fornuften.

- Golf Gti 99mod

x BMW 318is 96mod

x Polo 6N 95mod

 

http://www.aalesund-gatebilklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt lappen siden 97, og begynte(heldigvis) med fatter sin slappe hyundai, og så min egen enda slappere 1.9 volvo 240.

hmm når jeg tenker over det så er det rart det gikk bra.. først i ettertid(feks et par år) at man ser hvor lite kontroll man hadde, og hvor mange dumme sjanser man tok. . sier ikke jeg er helt lur hele tida og aldri tar sjanser nå heller.. men man tenker ofte litt mer over ting.. og med de 90 hestene jeg hadde i første bilen MIN så skulle det noe til å kjøre skikkelig gris..

er egentlig sjeleglad for å at jeg ikke gikk rett på den bilen jeg hat nå, selv med bare 139 hester så går mer enn nok for de fleste 18 åringer(og meg egentlig ).. noe jonte også er enig i ;)

 

begynn med no basic, så man lærer å kjøre bil(uten å kjøre seg ihjel) så oppgrader etterhvert.. også enig med boxer, helt klart fått mer lyst til å presse grensene på bane, ette diverse nesten ulykker, og kamerater som har smellt hardt ...

bruker man hodet går det sikkert greit uansett hva man kjører. problemet er vel akurat det at hodet på 18åringer (og gjerne oss eldre) tar litt av noen ganger... :D

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra når jeg var 18 og fersk:

 

ideal-crash.jpg

 

Hvis dere ser den Golfen i bakgrunnen, så ser dere at fronten er "litt" redusert.

Synd dere ikke ser fronten på Mazdaen i bakgrunnen, for fronten på den var blitt 45 grader flat fra venstre forskjærm til fronten, i stedet for en firkantig front var den altså vinkla 45 grader på skrå, sett forfra.

Dum som en stokk og fersk bak rattet, lærte man raskt at det ikke var veldig smart å suse rundt i 100 i femtisona når det regner og veien har slike "vinter-furer" i asfalten, som blir til perfekte "takrenner" som vannet samler seg i. Når man da skal ratte rundt det samme hjørnet man er vant til er helt fett i 80-90 på tørrføre, merker man fort at det samme ikke gjelder mer tropisk regntid.

 

Kjipt, men man lærte noe av det også.

Jeg var fotgjenger i nesten 3 måneder.

 

Forøvrig funka airbagene i golfen helt fint. God bil, men synd at jeg herpa den så fælt.

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skryte på meg særlig med hk eller noe til sprek bil jeg, men det har jo gått en smule fort med vuggevogna min Volvoen og innimellom..

Anyway, tror jeg kjører veldig fornuftig i forhold til mangen unge og tror heller ikke jeg er en dårlig sjåfør..

Ja er ung, har lite erfaring men så har det seg sånn at jeg bruker huet en del og når jeg er ute og kjører.. Det er viktig! Har ikke engang testet toppfarten på bilen min jeg, slå den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lagt såpass mye arbeid i bilen at jeg var redd for å knuse den, så jeg tok ganske med ro i den. Klart jeg har hatt noen rivstarter, burnouts og middels høy gjennomsnittsfart på lengre turer, men jeg har faktisk aldri prøvd å presse toppfart på den.

 

Først da jeg fikk Ladaen (som det ikke var så nøye med) ca to år senere klarte jeg å bulke.

 

Uten at jeg skal være den mest skinnhellige, så holder jeg meg ærlig talt for god til å grisekjøre i tettbygd strøk.

- '82 Lada 1500S/2103, vinterbilen.

- '68 Ford Mustang HT, hobbyen.

x '87 Lada 1600/2107, Dele-/lekebil (skrotet)

- '76 Lada 1500S (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by le0n

Har ikke engang testet toppfarten på bilen min jeg, slå den ;)

Har hatt lappen siden `90, hatt ett tretti tals biler og aldri testa toppfarten på noen av dem. Har bare aldri vært interesert i høy hastighet. For meg er det aksellerasjon og kjøre egenskaper som gjelder. Kan ikke si at jeg aldri har sett 200 på målern men høye hastigheter kommer alltid av forbikjøring. Kommer fort dit med 250Hk på 970Kg.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår