Gå til innhold

Ung sjåfør vs Stor motor

Ranger emnet


nilsgeorg

Anbefalte innlegg

Originally posted by Loppa

passere 200 hk i en normal personbil. Trening på p-plasser, baner eller andre "trygge" områder bør gjøres fra dag 1, slik at man lærer bilens bevegelser under alle tenkelige situasjoner.

 

 

;)

 

Er det ikke snart på tide å få kasta deg av forumet? Du sitter jo tross alt her og oppfordrer til ulovligheter!

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Yoneck

 

Er det ikke snart på tide å få kasta deg av forumet? Du sitter jo tross alt her og oppfordrer til ulovligheter!

 

jeg er enig i det loppa sier, der er mye lærdom å hente med å teste biler på f.eks. p plasser hvor det ikke er biler. Er jo en av grunnene til at glatt kjøring er en obligatorisk del av oppkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle fått lov å bynne å øvelseskjøre litt tidligere ja. Og dessuten så skulle det vært et bedre opplegg rundt det hele.

 

Kanskje sånn at man fikk lov å kjøre bil på lukket område, som baner f.eks.. i lav alder. 14-15 år nesten.. og når man mestret det å handtere bilen så kunne man bevege seg ut i trafikken.

 

Dessuten er det alt for lite med en glattkjøring for å få oppleve hvor uforutsigbart det kan være på glatta.. Man skulle fått testet ut bilen flere ganger. Og lært seg diverse..

 

Baner rundt om i Norge ville vært en god ide, for der kunne man rast fra seg, og svinkjøring hadde blitt borte fra veien, ihvertfall litt.. Da hadde man ikke måttet kjøre svin på veien, ville man kjøre fort så hadde man kunnet kjøre på banen og ha kapprace kompiser seg i mellom.

 

 

Dessuten er det jo ikke uten grunn at de fleste gutter er bedre enn jenter å kjøre bil. Gutter bruker brekket, får bilen til å slenge, og lærer seg faktisk å rette opp. Lærer seg hvordan bilen oppfører seg i ulike situasjoner.... Dette gjøres jo på parkeringsplasser etc, MEN også i gatene. OG det er sikkert en av faktorene til at gutter er involvert i flere bilulykker enn jenter :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "herjer" ganske mye med bilen når jeg er ute å farter med faren min under øvelseskjøring. Nå føler jeg at jeg faktisk er en bedre sjåfør enn mange andre jeg ser ute på veiene når jeg kjører, og forøvrig bedre enn samtlige venner som har lappen. Er jo mulig at dette bare er noe jeg innbiller meg, men det får vi nå se når jeg setter ut alene etter jeg har tatt lappen. Herjing = brekksladding, kjøre fort, kappkjøre osv..

 

Mange vil selvsagt ut ifra dette si at faren min er fullstendig ansvarsløs når han lar meg holde på slik, men jeg er av den oppfatning at jeg har blitt godt skikket til å kjøre alene enn hvis jeg ikke kune prøvd dette på forhånd. Jeg (og mange andre) vil jo uansett kjøre fort når de endelig har tatt lappen, da er det kjekt på ha litt erfaring fra før av, slik at man (til en viss grad) vet hvordan bilen oppfører seg under høy fart og så videre.

Når jeg har kjørt veldig fort har dette vært på veier som faktisk er trygge til dette når det ikke er trafikk, E6 mot Sverige.

 

I tillegg begynte jeg å kjøre på vanlige veier med far da jeg var 15 år. Da var det for det meste avsidesliggende veier, men lærte jo mye allerede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboCG

Jeg "herjer" ganske mye med bilen når jeg er ute å farter med faren min under øvelseskjøring. Nå føler jeg at jeg faktisk er en bedre sjåfør enn mange andre jeg ser ute på veiene når jeg kjører, og forøvrig bedre enn samtlige venner som har lappen. Er jo mulig at dette bare er noe jeg innbiller meg, men det får vi nå se når jeg setter ut alene etter jeg har tatt lappen. Herjing = brekksladding, kjøre fort, kappkjøre osv..

 

Mange vil selvsagt ut ifra dette si at faren min er fullstendig ansvarsløs når han lar meg holde på slik, men jeg er av den oppfatning at jeg har blitt godt skikket til å kjøre alene enn hvis jeg ikke kune prøvd dette på forhånd. Jeg (og mange andre) vil jo uansett kjøre fort når de endelig har tatt lappen, da er det kjekt på ha litt erfaring fra før av, slik at man (til en viss grad) vet hvordan bilen oppfører seg under høy fart og så videre.

Når jeg har kjørt veldig fort har dette vært på veier som faktisk er trygge til dette når det ikke er trafikk, E6 mot Sverige.

 

I tillegg begynte jeg å kjøre på vanlige veier med far da jeg var 15 år. Da var det for det meste avsidesliggende veier, men lærte jo mye allerede da.

 

Vet ikke om jeg er helt enig med deg der. Det er greit å begynne tidlig å kjøre bil, men å kjøre fort, brekksladde å kappkjøre er ikke smart under øvelseskjøring. Du har rett i at du sikkert kommer til å kjøre fort selv når du har fått lappen, men som man sier, "man kan ikke lære å springe før man har lært å gå!"

Har ikke hatt lappen lenge selv, men jeg mener fortsatt at man må ta det rolig når man øvelseskjører.

Jeg mener derimot at det ikke er noe galt med å øve seg på p plasser og på åpne plasser, men kappkjøring bør ikke foretaes under øvelseskjøring!

 

Kan jo også ta et eksempel. Hva om du og din far kjører i 60-70 i 50 sonen, og dere kolliderer, kanskje skader et menneske, og senere finner politiet ut at du har kjørt for fort? hva da?

 

en ting er ganske sikker, å det er at faren din må hente frem joggeskoene!

 

Dette er bare min mening, men jeg vil gjerne høre andres mening

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboCG

Jeg "herjer" ganske mye med bilen når jeg er ute å farter med faren min under øvelseskjøring. Nå føler jeg at jeg faktisk er en bedre sjåfør enn mange andre jeg ser ute på veiene når jeg kjører, og forøvrig bedre enn samtlige venner som har lappen. Er jo mulig at dette bare er noe jeg innbiller meg, men det får vi nå se når jeg setter ut alene etter jeg har tatt lappen. Herjing = brekksladding, kjøre fort, kappkjøre osv..

 

Mange vil selvsagt ut ifra dette si at faren min er fullstendig ansvarsløs når han lar meg holde på slik, men jeg er av den oppfatning at jeg har blitt godt skikket til å kjøre alene enn hvis jeg ikke kune prøvd dette på forhånd. Jeg (og mange andre) vil jo uansett kjøre fort når de endelig har tatt lappen, da er det kjekt på ha litt erfaring fra før av, slik at man (til en viss grad) vet hvordan bilen oppfører seg under høy fart og så videre.

Når jeg har kjørt veldig fort har dette vært på veier som faktisk er trygge til dette når det ikke er trafikk, E6 mot Sverige.

 

I tillegg begynte jeg å kjøre på vanlige veier med far da jeg var 15 år. Da var det for det meste avsidesliggende veier, men lærte jo mye allerede da.

 

 

 

Helt enig! Får som oftest kjøre rimelig fort når jeg øvelseskjører jeg òg, kommer jo ikke til å kjøre etter grensa når jeg får lappen. Like greit å kunne kjøre fort fra før!

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tåpelige utsagn dere kommer med her nå. trur dere virkelig at dere blir bedre forbredt på livet i traffikken ved å øve seg på å kappkjøre?? jeg er selv en ganske gassglad person, men ettersom jeg har øvelseskjørt en god del tusen km så begyner jeg å bli mer å mer ydmyk og forsiktig i traffikken, det hadde jeg garantert ikke vært hvis ikke pappa hadde holdt meg i stramme tøyler fra dag 1 når det gjelder fart osv. kjøre gris kan jeg gjøre på jordet så jeg holder meg for god til å gjøre dette ved enhver anledning i traffikken. selvfølgelit kan man leke seg litt en gang iblandt men sånn dere fremstiller det her blir jeg nesten redd med tanke på hvordan dere kommer til å kjøre når dere får lappen. er det rart folk drar alle attenåringer over en kam når sånne som dere er di mest fremtredende? huff... :(

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboCG

Nå føler jeg at jeg faktisk er en bedre sjåfør enn mange andre jeg ser ute på veiene når jeg kjører, og forøvrig bedre enn samtlige venner som har lappen. Er jo mulig at dette bare er noe jeg innbiller meg, men det får vi nå se når jeg setter ut alene etter jeg har tatt lappen. Herjing = brekksladding, kjøre fort, kappkjøre osv..

 

Kan godt tenke meg at du er flinkere enn endel andre i trafikken, for det er ganske mange neper ute å kjører. MEN!!! Det at du føler deg god er nettopp det som er farlig når du nettopp har fått lappen. Ikke tro at du er god, tro heller at du stinker til å kjøre bil, så slipper du å ta sjanser i trafikken som du ikke visste var farlige før etter det smalt. Er sånn noenlunde den innstillingen jeg hadde, og fortsatt har etter 5,5 år med lappen. Funker bra oxo, har ennå ikke smelt fordi jeg gjorde feil. Det vil alltid være ting i trafikken som overrasker deg, og det krever mange års erfaring å forestille seg situasjoner som kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si en ting til ( regnet med negative kommentarer ), den råkjøringa jeg har drevet med har faktisk vært relativt trygg. Det er ikke snakk om 90 i 50-sona, men heller feks 120 i 80. Kjører aldri fortere enn fartsgrensa i 70 og under. Bare så dere ikke tror jeg er den værste jævel'n på veien. Kjører heller aldri fort med passasjerer, med unntak av far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest de innleggene som er postet under dette forumet veit jeg ikke om jeg tør å bevege meg langs veien lenger.. Det at en 18åring (eller enda yngre) i det hele tatt tør å tenke tanken på at de kan kjøre bi,l er skremmende, enda værre er det at de påstår at de er dyktige.. HJÆLP er vel det eneste passende. Og til opplysning-det at man har fått lappen betyr ikke nødvendig vis at man KAN kjøre bil, men at man stregt tatt har LOV til å kjøre bil, -mao har fremvist de nødvendige minimumsferdighetene for ikke å være til unødig fare i trafikken-. Nå skal det også sies at det er en del som har hatt lappen leeeenge som også ser ut til å være tildels farlige i trafikken.. men det er en annen diskusjon..

 

Det som også er interessant når det gjelder (unge) mannlige sjåfører er at ALLE spørreundersøkelser som er gjort på hvor dyktige man anser seg selv for å være i trafikken, har det vært en tydlig tendens mot at flertallet(opptil 50%) anseer seg for å være bedre enn gjennomsnittet, blandt de som har hatt lappen i 0-10år, men for de høyere aldersgrupper har tallet ligget på ca 30%, i en antatt normalfordelt populasjon. Det bør være noe man bør tenke på når man vurderer sine kjøreegenskaper.

 

En annen misforståelse som synes å herske her på forumet går på at man er en dyktig sjåfør hvis man kan komme seg ut av en farlig situasjon. Dette virker for meg litt på trynet.. Å være en dyktig sjåfør handler nettop om å IKKE komme i farlige situasjoner. At man kan forutse og vurdere trafikken, veien, bilen og seg selv slik at man ikke blir nødt til å nødmanøvrere. At man har gjort og gjør så mange feil at man blir dyktig på å rette opp de feilene man gjør tyder vel heller bare på at man i beste fall ikke har noe bak ett ratt og gjøre. Det impliserer at man ved å oppsøke og selv skape farlige situasjoner ved for eksempel å dra i håndbrekket, for at bilen skal miste veigrepet og så rette det opp igjen i ikke akkurat er det tydligste tegnet på å være dyktig.

Dessuten er det vel også en missforståelse om at det er vanskelig å kjøre fort, NEI det er ikke det, alle som har prøvd det veit at det bare er å tråkke på gassen så går bilen fremover, stadig fortere, til man tar til fornuft å begynner å bremse.. Det klarer selv (mor)mor.. Dessuten når man snakker om å kjøre fort er det dessverre bare stuntsjåførene i film som har lært seg det trikset som skal til for å få en bil med skrens til å gå raskere gjennom en sving enn den som finner optimalsporet.. nok om det.

 

SORRY ALLE ÆTTISER, DERE OVERBEVISER IKKE MEG OM AT DERE KAN KJØRE BIL FORDI DERE VEIT AT MAN KAN SKRENSE VED Å BRUKE HÅNDBREKKET.

EN GOD SJÅFØR KJØRER IKKE FORT ELLER TØFT, MEN RIKTIG, OG UNNGÅR FEIL..

 

all ære til de som klarer det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Er det ikke snart på tide å få kasta deg av forumet? Du sitter jo tross alt her og oppfordrer til ulovligheter!

 

Bullshit... Det er jævligt viktig og ha en stor åpen plass der du kan lære deg hvordan bilen din reagere når den får sladd, eller går rett fram.. Jævlig viktig lærdom det, tro det eller ei!

 

Har iallefall hjulpet meg en hel del på vinterføre, at jeg vet sånn ca hva bilen takler og hvordan den kan rettes opp igjen..

 

Men går det for fort på glatta, så går det for fort..

Er ikke det som er poenget, at vi skal kunne komme fram fortes mulig til en hver tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 1302

Etter å ha lest de innleggene som er postet under dette forumet veit jeg ikke om jeg tør å bevege meg langs veien lenger.. Det at en 18åring (eller enda yngre) i det hele tatt tør å tenke tanken på at de kan kjøre bi,l er skremmende, enda værre er det at de påstår at de er dyktige.. HJÆLP er vel det eneste passende. Og til opplysning-det at man har fått lappen betyr ikke nødvendig vis at man KAN kjøre bil, men at man stregt tatt har LOV til å kjøre bil, -mao har fremvist de nødvendige minimumsferdighetene for ikke å være til unødig fare i trafikken-. Nå skal det også sies at det er en del som har hatt lappen leeeenge som også ser ut til å være tildels farlige i trafikken.. men det er en annen diskusjon..

 

Det som også er interessant når det gjelder (unge) mannlige sjåfører er at ALLE spørreundersøkelser som er gjort på hvor dyktige man anser seg selv for å være i trafikken, har det vært en tydlig tendens mot at flertallet(opptil 50%) anseer seg for å være bedre enn gjennomsnittet, blandt de som har hatt lappen i 0-10år, men for de høyere aldersgrupper har tallet ligget på ca 30%, i en antatt normalfordelt populasjon. Det bør være noe man bør tenke på når man vurderer sine kjøreegenskaper.

 

En annen misforståelse som synes å herske her på forumet går på at man er en dyktig sjåfør hvis man kan komme seg ut av en farlig situasjon. Dette virker for meg litt på trynet.. Å være en dyktig sjåfør handler nettop om å IKKE komme i farlige situasjoner. At man kan forutse og vurdere trafikken, veien, bilen og seg selv slik at man ikke blir nødt til å nødmanøvrere. At man har gjort og gjør så mange feil at man blir dyktig på å rette opp de feilene man gjør tyder vel heller bare på at man i beste fall ikke har noe bak ett ratt og gjøre. Det impliserer at man ved å oppsøke og selv skape farlige situasjoner ved for eksempel å dra i håndbrekket, for at bilen skal miste veigrepet og så rette det opp igjen i ikke akkurat er det tydligste tegnet på å være dyktig.

Dessuten er det vel også en missforståelse om at det er vanskelig å kjøre fort, NEI det er ikke det, alle som har prøvd det veit at det bare er å tråkke på gassen så går bilen fremover, stadig fortere, til man tar til fornuft å begynner å bremse.. Det klarer selv (mor)mor.. Dessuten når man snakker om å kjøre fort er det dessverre bare stuntsjåførene i film som har lært seg det trikset som skal til for å få en bil med skrens til å gå raskere gjennom en sving enn den som finner optimalsporet.. nok om det.

 

SORRY ALLE ÆTTISER, DERE OVERBEVISER IKKE MEG OM AT DERE KAN KJØRE BIL FORDI DERE VEIT AT MAN KAN SKRENSE VED Å BRUKE HÅNDBREKKET.

EN GOD SJÅFØR KJØRER IKKE FORT ELLER TØFT, MEN RIKTIG, OG UNNGÅR FEIL..

 

all ære til de som klarer det..

 

WORDS!!! :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 1302

Etter å ha lest de innleggene som er postet under dette forumet veit jeg ikke om jeg tør å bevege meg langs veien lenger.. Det at en 18åring (eller enda yngre) i det hele tatt tør å tenke tanken på at de kan kjøre bi,l er skremmende, enda værre er det at de påstår at de er dyktige.. HJÆLP er vel det eneste passende. Og til opplysning-det at man har fått lappen betyr ikke nødvendig vis at man KAN kjøre bil, men at man stregt tatt har LOV til å kjøre bil, -mao har fremvist de nødvendige minimumsferdighetene for ikke å være til unødig fare i trafikken-. Nå skal det også sies at det er en del som har hatt lappen leeeenge som også ser ut til å være tildels farlige i trafikken.. men det er en annen diskusjon..

 

Det som også er interessant når det gjelder (unge) mannlige sjåfører er at ALLE spørreundersøkelser som er gjort på hvor dyktige man anser seg selv for å være i trafikken, har det vært en tydlig tendens mot at flertallet(opptil 50%) anseer seg for å være bedre enn gjennomsnittet, blandt de som har hatt lappen i 0-10år, men for de høyere aldersgrupper har tallet ligget på ca 30%, i en antatt normalfordelt populasjon. Det bør være noe man bør tenke på når man vurderer sine kjøreegenskaper.

 

En annen misforståelse som synes å herske her på forumet går på at man er en dyktig sjåfør hvis man kan komme seg ut av en farlig situasjon. Dette virker for meg litt på trynet.. Å være en dyktig sjåfør handler nettop om å IKKE komme i farlige situasjoner. At man kan forutse og vurdere trafikken, veien, bilen og seg selv slik at man ikke blir nødt til å nødmanøvrere. At man har gjort og gjør så mange feil at man blir dyktig på å rette opp de feilene man gjør tyder vel heller bare på at man i beste fall ikke har noe bak ett ratt og gjøre. Det impliserer at man ved å oppsøke og selv skape farlige situasjoner ved for eksempel å dra i håndbrekket, for at bilen skal miste veigrepet og så rette det opp igjen i ikke akkurat er det tydligste tegnet på å være dyktig.

Dessuten er det vel også en missforståelse om at det er vanskelig å kjøre fort, NEI det er ikke det, alle som har prøvd det veit at det bare er å tråkke på gassen så går bilen fremover, stadig fortere, til man tar til fornuft å begynner å bremse.. Det klarer selv (mor)mor.. Dessuten når man snakker om å kjøre fort er det dessverre bare stuntsjåførene i film som har lært seg det trikset som skal til for å få en bil med skrens til å gå raskere gjennom en sving enn den som finner optimalsporet.. nok om det.

 

SORRY ALLE ÆTTISER, DERE OVERBEVISER IKKE MEG OM AT DERE KAN KJØRE BIL FORDI DERE VEIT AT MAN KAN SKRENSE VED Å BRUKE HÅNDBREKKET.

EN GOD SJÅFØR KJØRER IKKE FORT ELLER TØFT, MEN RIKTIG, OG UNNGÅR FEIL..

 

all ære til de som klarer det..

 

går faktisk an og miste veigrepet UTEN håndbrekket også.... det kan være ufrivillig... samme hvor god en er til og kjøre

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår