kristom Skrevet Januar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2005 Var på Biltema i går å kjøpte meg: 2x glassfiberduker 1mx0.9m polyester gelcoat å herder tenkte bare å prøve å lage meg noe denne gangen, noen som har noen tips på hva jeg kan lage? (noe med bil da) Men hvordan skal jeg gå frem!? Har sett posten om det tidligere men forsår ikke alt helt! Takker for all hjelp..;) Siter Opel Ascona 1.3S 1981mod Opel Vectra 2.0i 1990mod [x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket) [x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket) [x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket) [x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skaumann Skrevet Januar 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2005 Med glassfiber finnes det egentlig lite grenser for hva en kan lage, men jeg ville fraråde å bygge bærende konstrusjoner på egen hånd. Det er lettere å lage mindre karosserideler eller stylingdeler. Skal du f.eks. lage en bakspoiler, må du først lage deg en støpeform. Det letteste er å lage den av metallnetting med små hull som er lett å forme og tilpasse. Når du har formet f.eks. en spoiler av metallnetting, kan du vokse, ha på vaselin eller olje nettingen slik at ikke glassfiberen fester seg i formen/nettingen. Er ikke nettingen i veien for deg kan du bare la den være. Glassfiberduken legges lagvis polyester/glassfiberduk 3-4 lag alt etter hvor mye produktet skal tåle av juling. For enda sterkere konstruksjoner bruker du en glassfiberduk som er vevet. Prøv deg frem og lykke til! Siter '98 Vectra STV 1.8i 16v (i bruk) '92 Vectra 1.8i (motoroverhaling) '95 Astra 1.8i 16v stv. (til salgs) '86 Scorpio 2.0iCL (solgt) '86 Sierra 2.0L stv (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristom Skrevet Januar 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2005 Tusen takk for hjelpen! :D Siter Opel Ascona 1.3S 1981mod Opel Vectra 2.0i 1990mod [x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket) [x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket) [x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket) [x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Januar 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2005 til kristom: Er du Mats Gordon? Sjer at du e me i potet racing så :p Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Januar 24, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2005 http://web.njit.edu/~cas1383/proj/main/ Hvis denne guiden ikke lærer deg å støpe vet ikke jeg hva som skal til ;) Aller første jeg støpte var sparkepaneler med diskant og 6,5" i første bilen min. Ble ikke så pent for jeg gikk frem litt feil. Jeg støpte av sparkeplata foran døra, limte på blomsterpinner og ei finerplate oppå der igjen som jeg vinklet mot midt mellom setene i ørehøyde. Men feilen jeg gjorde var å ikke strekke høyttalerfrontstoff rundt alt, jeg brukte bare fiberstrie og det måtte jo gå galt. Det ble jo tett, men alt bulka seg innover mellom pinnene. Så ut som et tomannstelt satt opp i fylla. :rolleyes: Men det ble meget bra lyd. Jeg trakk også kassa 15-20cm opp fra gulvet for å unngå å tråkke på elementene. Skjønner ikke hva stereogutta tenker på når de lager kickpanelet helt nede ved clutchen. Det er jo der du normalt hviler clutchfoten. Kan jo ha med fri høyde oppover dashen å gjøre. Min '73 Corolla hadde ikke mye avansert dash :D Men lyden skal jo helst ha fri passasje opp til ørene. Er det ikke det er jo poenget borte. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristom Skrevet Januar 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2005 Originally posted by Excaliburz til kristom: Er du Mats Gordon? Sjer at du e me i potet racing så :p Er ikke Mats Gården nei..Kaller seg tosk her på forumet han..Er med i potet-racing jeg og..:D http://www.potet-racing.tk Jeg eier ascona prosjektet.. Siter Opel Ascona 1.3S 1981mod Opel Vectra 2.0i 1990mod [x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket) [x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket) [x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket) [x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Januar 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2005 Har lest alt som står på http://web.njit.edu/~cas1383/proj/main/ og skjønner hele greia med hvordan dette skal gjøres. Det eneste jeg lurer på er hva enkelte ting heter på norsk... Resin = ? og hva er det han blander sammen der? Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristom Skrevet Januar 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2005 Originally posted by ragua Det eneste jeg lurer på er hva enkelte ting heter på norsk... Resin = ? og hva er det han blander sammen der? Med det tror jeg han tenker på polyester.. Siter Opel Ascona 1.3S 1981mod Opel Vectra 2.0i 1990mod [x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket) [x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket) [x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket) [x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aneich Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Originally posted by Skody http://web.njit.edu/~cas1383/proj/main/ Hvis denne guiden ikke lærer deg å støpe vet ikke jeg hva som skal til ;) Aller første jeg støpte var sparkepaneler med diskant og 6,5" i første bilen min. Ble ikke så pent for jeg gikk frem litt feil. Jeg støpte av sparkeplata foran døra, limte på blomsterpinner og ei finerplate oppå der igjen som jeg vinklet mot midt mellom setene i ørehøyde. Men feilen jeg gjorde var å ikke strekke høyttalerfrontstoff rundt alt, jeg brukte bare fiberstrie og det måtte jo gå galt. Det ble jo tett, men alt bulka seg innover mellom pinnene. Så ut som et tomannstelt satt opp i fylla. :rolleyes: Men det ble meget bra lyd. Jeg trakk også kassa 15-20cm opp fra gulvet for å unngå å tråkke på elementene. Skjønner ikke hva stereogutta tenker på når de lager kickpanelet helt nede ved clutchen. Det er jo der du normalt hviler clutchfoten. Kan jo ha med fri høyde oppover dashen å gjøre. Min '73 Corolla hadde ikke mye avansert dash :D Men lyden skal jo helst ha fri passasje opp til ørene. Er det ikke det er jo poenget borte. siden du kunne dette så godt ;) jeg forstår alt som står på den siden, men viss jeg skal lage kasse av glassfiber på siden bakk, så har jeg et viktig og vanskelig spr. om hvordan du får målt opp hvor mange liter kassen inne holder? jeg trenger en måtte å rekne ut kassen når det e så ujevne øveflater som det er bakk på en 3dørte coupe.. har selv en corolla gt 3 dørte coupe, som jeg vil støpe anlegg baki :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Hva koster det for glassfiber saker egentlig? sånn ca? Det skal prøves i bagasjerommet mitt etterhvert.. regner med man må ha litt "skills" for å for eksempel lage en framfanger eller noe lignende .. hehe... Men får man dette til så kan jo resultatet bli strøkent:) Gleder meg til å få prøvd dette.. er sikkert masssse koselig pussearbeid.. hehe Siter Subaru Impreza WRX 2005 http://www.cicada.no SELGES!: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19381945&WT.ac=my_adverts Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Mener du en bakvegg eller bunn i ei kasse? Hvor mange liter er det snakk om omtrent? Du kan jo bruke ei bruskasse, 4-5 liters spylervæskekanner, 1L melkekartong etc og "forestille" deg omtrent størrelsen. Du vet sikkert at en trekant er halvparten av en like stor firkant. [/]. En 1/4 sirkel eller 90' bue har litt mer enn 50% areal enn en trekant. Du kan jo bruke en plastpose med en kjent mengde vann i for enkelt å finne volumet i noe ujevnt. Er ikke verre enn som så :) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Glassfiber er gøy... lag noe gøy inni bilen da, stereo-installasjon eller noe. Til sommeren skal jeg støpe deler av dørsidene (Med plass til en eller to 8"), en stereoinstallasjon til bagasjen og muligens en egen midtkonsoll. Får se åssen det går da... hehe. Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristom Skrevet Januar 31, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2005 Originally posted by Aneich siden du kunne dette så godt ;) jeg forstår alt som står på den siden, men viss jeg skal lage kasse av glassfiber på siden bakk, så har jeg et viktig og vanskelig spr. om hvordan du får målt opp hvor mange liter kassen inne holder? jeg trenger en måtte å rekne ut kassen når det e så ujevne øveflater som det er bakk på en 3dørte coupe.. har selv en corolla gt 3 dørte coupe, som jeg vil støpe anlegg baki :) mange lager seg kasse i mdf/spon som de støper glassfiber utapå..;) Siter Opel Ascona 1.3S 1981mod Opel Vectra 2.0i 1990mod [x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket) [x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket) [x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket) [x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristom Skrevet Januar 31, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2005 Men er det ingen som har erfaring med å lage seg støpe form med netting el.?? Siter Opel Ascona 1.3S 1981mod Opel Vectra 2.0i 1990mod [x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket) [x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket) [x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket) [x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg