Gå til innhold

Girkasse trøbbel Accord R

Ranger emnet

Luudedude

Anbefalte innlegg

Heisann. Dukket opp et trasig problem med girkassa her om dagen. Det har skjedd plutselig ved rolig normal kjøring.

Det har blitt vanskelig å få bilen i tredje gir, dvs under 50 km/t går det greit,men i 70 og oppover er det omtrent umulig.Synes også den har blitt litt trangere i de andre girene og. Dette er ved normal kjøring, verst fra fjerde og ned i tredje. Så i dag fant jeg ut at hvis jeg "tømmer ut " andre giret og girer fort til tredje virker det ok men når jeg girer forsiktig vil den ikke i tredje. Det skraper IKKE når jeg endelig får den i gir det er stikka som liksom bare ikke vil inn i tredje. Hvis jeg står stille med motor i gang og kløtsj inne går den fint i alle gir. Har prøvd å bytte gir olje, hjalp ingenting!

Mekaniker fra Honda prøve kjørte den og han mener det er synkronsering til tredje gir som har tatt kvelden, men ville det ikke skrapa når jeg endelig får den i tredje gir da?? Og kan det også gå utover de andre gira, virker som sagt som den har blitt litt trangere i alle gir.

Tips og andre forslag mottas med takk!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å dobbelclutche og se om den går lettere i gir, går utenom synkroniseringen da.

Uansett så er kassen din defekt og må overhales/byttes....

Hva som virkelig er gale finner du fort ut når den åpnes.

Kjørt hardt eller ? km ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke en dritt og dobbel kløtsje...prøvd det og.....gått 116k. Mistenker forrige eier for å ha brukt den ganske hardt ja....ikke første ting jeg må fikse for å si det sånn...

:mad: :mad: :mad:

Ja ja får vel bare ta den ut og levere den til noen kyndige da...saken er den at jeg vurderte å kjøpe alle delene før jeg tok ut kassa slik at jeg blei uten bil kortest mulig. Men er jo en del teit å kjøpe en synkroniseringer til mange tusen om det er no annet som er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo høre hva Hondaforhandleren skal ha for en ny girkasse.

20-30 tusen ? Er du medlem av club honda får du også 10% rabatt.

Er digg med en ny kasse :D

Så har du den gamle som kan overhales og stå klar til neste gang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No ny kasse blir nok desverre ikke aktuelt....får få den ut og finne ut hva som er gale...er ikke no problem å kjøre med sånn i det daglige egentlig men er jo ganske trasig å ikke få gira ned før forbi kjøring osv..... og så mye deler jeg har handla hos Honda i Skien skal de nok få lov å gi meg mer enn 10% rabatt....:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme problemet i 2. gir. Der skraper det når jeg girer til opp til andre, og ned til andre. Når jeg dobbeltklutsjer er alt slik det skal være. Hva er mest sansynlig galt i mitt tilfelle da?

Når jeg girer opp til andre, så lugger den liksom litt, ikke noe spesielt mye kanskje. Men når jeg girer ned til andre så hender det an den skraper noe forferdelig. Med dobbeltklutsjing er alt i orden... Fadern sa det kunne være de synkroniseringsringene, eller noe med klutsjen. Mest sansynlig synkr.ringene. Hva tror dere?

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.....kommer an på hvor mye du kan ordne selv da.....Girkassa må jo ut og tas i fra hverandre, og ta ut kassa har jeg tenkt å ordne selv, men resten bør nok overlates til fagfolk...

Dele prisene til toyota'n din aner jeg ingenting om så det må du neste sjekke opp selv!

Hvis bilen din har gått langt og lengre enn langt kan du jo kanskje se om du finner ei kasse hos en hogger som ikke er godt like mye og bytte hele dritten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider