Gå til innhold

Karosseritilt - Et must for restauratøren.

Ranger emnet


Jan E-28

Anbefalte innlegg

Ta en titt på denne du.

http://www.bilannonser.se/index.aspx?page=showCar.aspx&params=id%3d27841

Prisen var jo ikke så ille heller....

Tror de ligger på rundt 6-7 tusen i Sverige.

Helt klart et nyttig verktøy det der,og tror jeg hadde satset på å kjøpe en isteden for å sveise en selv...Jeg mener det der er jo en utprøvd og testet stålkonstruksjon ikke sant?

Lager du en selv så er det jo litt surt å finne ut at den ikke holdt alikevel ...

 

Du kan jo også søke på Tipgirl i sverige..

mvh Jarl K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke tegninger på det dær da?! :D

 

Hvor festet du det under på bilen? Tenkte å lage meg selv jeg også, men vet ikke festepunkt?! Tenkte først dempertårnene, men er vel vanskelig å lage fester?!

Opel Ascona 1.3S 1981mod

Opel Vectra 2.0i 1990mod

 

[x] Opel Vectra 2.0i 1991mod (vraket)

[x] Opel Omega 2.0i 1987mod (vraket)

[x] Volvo 244DL B19 1980mod (vraket)

[x] VW Golf 2 1.6 1985mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for link til bilder [-PaRtY-].

 

Den jeg la ut er litt ekstrem. Siden det er jekk og tipp i samme.

Noe som fordyrer betraktelig.

Regner egentlig med å lage selv. Da blir det plutselig til å koste langt under 3000.

Men har vært litt usikker på hvordan jeg skal få til vripunktet best mulig.

 

 

Men jeg vil ha en som er festet i fangerfestene eller noe.

Og ikke hjulagrene som noen har linket til. Da er en avhengig av at understellet står montert :(

 

 

rakriste, den der så ganske enkel og grei ut.

Men kjennes den litt ustabil ut?

Og må du ha en til å hjelpe deg med å tippe den? Ser for meg at den får bra fart når den kommer over knekkpunktet. Og kan være vanskelig å holde igjen?

Jeg er avhengig av å tippe den alene.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står den på alle fire hjul så er den veldig stabil.. når den legges på siden så støtter jeg alltid opp med en isoporblokk.. forsikhetskyld.

 

det må være 2 for å snu min rundt, men om du sveiser/bøyer de stolpene slik at de blir litt runde istedet for vinklet (som på min) så kan det hende du klarer det alene.

 

lykke til.. (btw. kostnadene kom på ca 300kr)

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips her. Her er min budsjett-utgave:

Jeg har kjøpt inn to stk 'motorbukker' fra Biltema á 500kr/stk. Da har jeg ferdiglaget 360' snurr. Disse tåler 450kg hver. Det holder til mine biler, og siden jeg uansett skal fjerne motor, kasse og understell for å sveise rust og rustbehandle HELE bilen sparer jeg 2-300kg der også. Ergo kan du fint løfte opp skallet av en Volvo 240.

 

Jeg mener å huske at Suggen eller en her har laget en "maken" min idé. Jeg skal sette mine to bukker mot hverandre og sveise på et stag i mellom. Dette får lengdejustering. Jeg skal stive av min ytterligere sideveis. Er jo Biltema for f"#n ;) Neida, men man vet jo aldri. Når det gjelder løfting kan man velge om man vil jekke opp bilen eller bruke talje eller elefant. Så bruker/lager jeg støtfangerjern som jeg skrur i ramma der fangern sitter. Og sveiser på et jern på tvers som jeg sveiser/bolter fast til snurremekanismen på bukken. *ferdig* tror jeg

15-230_l.jpg15-230_l.jpg

Motorstativ

Med fire hjul hvorav to svingbare. Vribart motorfeste, åtte faste posisjoner. Kapasitet maks. 450 kg. Mål: (hxbxd) 950x 800x850 cm. Vekt 26 kg.

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=17701

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig god idee skody!

 

men tror kanskje du må fjerne de fremstehjulene og senke stanga som går til den.. pga av at løfte høyden er mye mindre og kan resultere i at bilen ikke kan snus helt pga forlite klaring.

 

itillegg er 4 hjul letter å bevege enn 8. men likte ideen din veldig godt. FƤ&% at ikke jeg tenkte på det og.. hadde kunnet snu bilen HELT rundt.

 

hold oss oppdater på hvordan det går med denne patenten..

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skody

Jeg skal sette mine to bukker mot hverandre og sveise på et stag i mellom. Dette får lengdejustering. Jeg skal stive av min ytterligere sideveis. Er jo Biltema for f"#n ;) Neida, men man vet jo aldri. Når det gjelder løfting kan man velge om man vil jekke opp bilen eller bruke talje eller elefant. Så bruker/lager jeg støtfangerjern som jeg skrur i ramma der fangern sitter. Og sveiser på et jern på tvers som jeg sveiser/bolter fast til snurremekanismen på bukken. *ferdig* tror jeg

 

 

Ikke dumt.

 

Har et slikt stativ selv. Men syntes den blir litt "kort" beint til slik bruk. Da ville jeg ha gjort den litt mer brebent.

Og en ting til er at roteringsdelen er lagt litt skrått bakover. Og vil da komme i konflikt med en på hver side av bilen når du skal rotere.

Men det er bare en liten time med kappskive og sveiseapparat, så er den vannrett.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et slikt stativ selv. Men syntes den blir litt "kort" beint til slik bruk. Da ville jeg ha gjort den litt mer brebent.

Og en ting til er at roteringsdelen er lagt litt skrått bakover. Og vil da komme i konflikt med en på hver side av bilen når du skal rotere.

Men det er bare en liten time med kappskive og sveiseapparat, så er den vannrett.

Ja, jeg glemte å nevne det at den er tiltet "bakover". Er fullstendig klar over det. Dessuten er den ikke så veldig høy heller. Bare rundt 90cm brutto, husker ikke helt i farta. Så jeg har kommet til at den må bygges om til høydejustering også. Sveise på et firkantrør utenpå det som er der. I grunn er det kun 360' funksjonen som er brukbar, men bare materialene til et motorstativ koster 500kr skal man lage det selv. Lurer på hva sveiseren får av Biltema? :eek:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår