Gå til innhold

hvor selges billige sveiseaparater

Ranger emnet


maxgets

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se om du finner noen gule helsidesannonser i noen norske blader, det er et firma som heter Moe & Co i Bergen. Det er en liten butikk, men de har mye mer enn det som står i annonsene, og frakten er inkludert i prisen. Kjøpte en 450 liters kompressor der en gang, og de slo av 400,- fordi jeg hentet den selv.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moe & Co i Bergen er den største svindlerbutikken i byen.

 

Frekk betjening og de fleste produktene de har er av real jallakvalitet som ikke fortjener se dagens lys..

 

Du trenger:

 

Sveiseapparat ( doh )

Sveisetråd/pinner

Sveisebriller/beskyttelse

Vinkelsliper

Sveisehansker

Slagghakke

Stålbørste

Skal du sveise innendørs: Godt luftavsug.

Helst 16A treg sikring med 2.5 kvadratmm tilførselsledninger.

 

 

Sveiseapparat: Det er lettere å sveise på tynnplate med et MIG/MAG apparat, en pinner. Skal du sveise med MIG/MAG, så trenger du en gassflakse itillegg, blir dyrt. Jeg har sveist på 1mm stålplate med pinner, men det krever at sveisestrømmen er rett og du kan håndtere pinnen. Fort gjort å sveise hull i tynnplater..

 

Pinnesveis: Du kan sveise på mange metalltyper. Pinner for stål er billig, pinner for alu, rustfritt osv er dyrt. Du trenger ikke dekkgass for å sveise med pinner, noe som gjørt sveisen billig. En rask, god allarunder.

 

MIG: Her må du ha dekkgass, når du sveiser på stål. Litt stress fylle på flasken hele tiden. Sveisetråden kommer ut av et munnstykke, og smeltebadet blir dekket av en gass som hindrer forurensing i smeltebadet, uten å ta del i smeltebadet. Som oftest Argon ( "inactive", en edelgass )

 

MAG: Samme apparat som MIG, men dekkgassen tar del i smeltebadet. ( active ). Co2 gass.

 

Flussfylt tråd til MIG/MAG apparat: Du trenger ikke dekkgass. Tråden som kommer ut av munnstykket er flussfylt, dette flussmiddelet blir dekkgassen når den blir oppvarmet. Noe dritt å sveise med, tar lang tid..

 

TIG: Et apparat sørger for en blå plasmaflamme og du tilsetter metall i sveisebadet for hånd. Nesten som å lodde. Ypperlig til rustfritt stål, spesielt tynnplate. Jeg har sveist 0.5mm syrefast stål med TIG, noe som er umulig med MIG/MAG og pinne. Dekkgassen for rustfritt stål er argon, en dyyr gass.

 

For ditt bruk.. jeg ville satset på pinnesveis til å begynne med. Har du råd, styr langt unna billigtransformatorene fra Moe & Co, Biltema etc. Kjøp en inverter, de kan du som oftest bruke til pinnesveis og TIG. Inverterten gir deg også muligheten til å sveise med likestrøm, noe som er en fordel ved tynnplate. Kjøp et kjent merke, som ESAB eller KEMPI. De er relativt dyre, 5-6 tusen med verd pengene framfor en billig drit transformator. ESAB inverter får du kjøpt hos TESS.

 

Sveisetråd/pinner for du også kjøpt hos TESS. Store kvalitetsforskjeller. Jeg bruker kun ting fra ESAB.

 

Sveisebriller/maske kjøper du hos biltema, hvis du kun vil ha en type du vipper ned. Koster vel en 150 kr. Hos Clas ohlson selges den samme til 500.. Hvis du vil investere i noe skikkelig, går for elektronisk. De er herlig jobbe med, slipper vippe opp/ned masken.

 

Du må ha en skikkelig vinkelsliper. Glem drittmerker som heter black & decker, skil, best tools osv. Det er noe jeg kalles engangsverktøy. Invester heller i verktøy av industrikvalitet, det er faktisk ikke så veldig mye dyrere. Hitachi, Makita og Atlas Copco er noe du bør se etter. De er laget for å brukes. Vinkelsliperen bruker du til å kutte til stål, pusse sveisesteder og pusse sveisesømmer.

 

Slagghakke og børste bruker du til å fjerne slagg fra sveisesømmen. Fjerner du ikke slagg, så får du hulrom inne i sveisen, sveiser du flere lag = dårlig sveis.

 

Kjøp deg en bok, der det står om sveising. Clas ohlson og biltema har et hefte, noe som kan være nyttig. Bøkene til mekanisk vgs kan være interessante.

 

Finn deg noen metallbiter på dynga og tren! Det som må til er trening og atter trening, skal du få gode resultat. Er ikke noe værre enn å se på en stygg sveisesøm.. :D

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!!

 

Men hvor selges hitachi,Makita og Atlas Copco?

 

Er det stor forskjell på svesietransformator og inverter?prisforskjell?

 

Får prøve å ta meg råd til ett sånt grom apparat da.

 

Er det vanlig stikkkontakt dem bruker eller er det sånn stor greie?

Er jeg nødt til å ha 16a treg sikkring?

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

MIG: Her må du ha dekkgass, når du sveiser på stål. Litt stress fylle på flasken hele tiden. Sveisetråden kommer ut av et munnstykke, og smeltebadet blir dekket av en gass som hindrer forurensing i smeltebadet, uten å ta del i smeltebadet. Som oftest Argon ( "inactive", en edelgass )

 

MAG: Samme apparat som MIG, men dekkgassen tar del i smeltebadet. ( active ). Co2 gass.

 

Flussfylt tråd til MIG/MAG apparat: Du trenger ikke dekkgass. Tråden som kommer ut av munnstykket er flussfylt, dette flussmiddelet blir dekkgassen når den blir oppvarmet. Noe dritt å sveise med, tar lang tid..

 

Du fikk endra MIG/MAG før jeg rakk å kommentere det ser jeg :D

Pulver-rørtrådsveising er vel stort sett brukt i offshore-industrien.

- '82 Lada 1500S/2103, vinterbilen.

- '68 Ford Mustang HT, hobbyen.

x '87 Lada 1600/2107, Dele-/lekebil (skrotet)

- '76 Lada 1500S (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosch håndverktøy er oxo veldig bra, fåes billig på OBS. Skal være godt nok til hobbybruk. De blå maskinene til Bosch er enda sterkere, ment til industri.

 

Esab har vanvittig overprisede deler, men er forsåvidt bra merke. Men skal du ha mma inverterapparat styr LANGT unna Esab LHO-150! Den vet man aldri når hovedkortet ryker på, og skjer det kan du bare kaste dritten hvis garantien er utgått. Vil bare spesielt advare mot akkurat den... :) Den har forøvrig gått ut av produksjon og erstattet av LHQ-150, som er et bra apparat. Migatronic er like bra som Esab og mye billigere deler til hvis noe skulle ryke.

 

Tess har Hitachi og Makita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JD Sveiseservice i Skien/Porsgrunnsområdet selger bra sveiseutstyr.

Vi bruker kempi og produkter fra Norweld på jobb.

Skikkelig kvalitet!

Et halvutomatisk sveiseapparat (Mig/Mag, Rørtråd) er igrunn en grei investering.

Lettere er det også å sveise med..

Du får Esab halvautomat til rundt seks-sju tusen, men da trenger du som regel gass.

Men en 50 liters flaske holder ganske lenge da!

Og har du bekjente i Hydrogas kan du jo kansje få tak i billigere gass!!!

 

 

Mvh Geir

'05 Audi A6 TDI

- x '03 Audi A4 TDi Q S-Line

- x '91 Audi S2 Coupe

- x '91 mod. GMC Syclone

- x '92 BMW 520i 24v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by erling

Det beste er nok å kjøpe en liten gassflaske, istedet for å leie en stor.

 

MYE lettere å sveise mig/mag enn mma(pinne) på tynnplater ja. :)

 

Og kjøp heller et brukt enn på biltema...

 

Hvor mye koster gass?

 

Er det stor forskjell på pris på mig/mag og mma da?

 

Tror dere det er mye sveising på tynnplater i bilcross da?

Det er det jeg skal bruke det til først vertfall.

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel sveising av bur og slikt der, noe tynnplater må vel påberegnes!! hehe :D

Tror ikke den gassen er altfor dyr en 20 liter koster vel rundt

2-300, og da kan du bruke en gass som heter Secure-18, en blanding av argon og andre gasser. Den er rimeligere..

'05 Audi A6 TDI

- x '03 Audi A4 TDi Q S-Line

- x '91 Audi S2 Coupe

- x '91 mod. GMC Syclone

- x '92 BMW 520i 24v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår