Gå til innhold

Nok en Golf II eier :)

Ranger emnet

hercem

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å lage en egen tråd til den nyinnkjøpte Golf'en. Tror det kan dukke opp en del spørsmål underveis av "restaureringen" og det er sikkert mange her som kan være behjelpelig. Skal også få prøve å få tatt noen bilder osv etterhvert som jeg får gjort ting med den. Først og fremst blir det få den i god stand, men får etterhvert se om det skjer noe mer.

Bilen er i allefall en Golf 2 GTI 8v 1985 modell med hvit perlemor farge(259000km)

431009_12_full.jpg

431009_13_full.jpg

Sålangt har jeg kjøpt komplett låsesett for alle låsene var mer eller mindre ødelagt. Dette skyldtes nok at den har opplevd et innbrudd. Har også fått kjøpt komplett pakningsett til motoren for den lekker både her og der. Nyinnkjøpt ojefilter og olje har jeg også liggende. Det neste blir gass dempere og antageligvis 35-40mm senkefjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første spørsmålet jeg har er hva som kan gjøres med "slarkete" førersete. Setet var først bare jævlig skakt og nå har det blitt så dålig at seteryggen bare faller bakover :)

Tok det ut av bilen for å se om det var noe som kunne strammes, men klarer ikke å finne noe :(

sete1.JPG

sete2.JPG

Jeg lurer på om jeg eventuelt kunne ha flyttet passasjersetet over inntil jeg får tak i et nytt. Var veldig lett å skru ut setet, så jeg kunne jo ha funnet det ut på egenhånd. Blir dog veldig glad om noen kan fortelle meg om setene passer overens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hercem

Det første spørsmålet jeg har er hva som kan gjøres med "slarkete" førersete. Setet var først bare jævlig skakt og nå har det blitt så dålig at seteryggen bare faller bakover :)

Tok det ut av bilen for å se om det var noe som kunne strammes, men klarer ikke å finne noe :(

(Editerte så bildene ble litt mindre. Hvis de er svære kan du prøve å trykke "shift" + "F5" slik at siden reloades)

sete1.JPG

sete2.JPG

Jeg lurer på om jeg eventuelt kunne ha flyttet passasjersetet over inntil jeg får tak i et nytt. Var veldig lett å skru ut setet, så jeg kunne jo ha funnet det ut på egenhånd. Blir dog veldig glad om noen kan fortelle meg om setene passer overens...

sku tru det passer overens men, uten å si det for sikkert, har aldri prøvd.... men du får jo vippe tingen til ryggen på feil side da men, men det går det jo ann å leve med intill vidre

att setet faller bakover er sikkert et tegn på at det bør byttes snart, hehe.... kan legge noen vedklosser bak som støtter opp ryggen, hehe :D

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne jobben måtte jeg gjøre på mine seter til bruksgolfen min og, og det du gjør er: Skru av seteryggen i de skruene på siden, åpne så setet med trekk og fyll nede der det er kun festet med noen små metall splinter du må bøye på... så kommer du inne selve stolen med hendene..

Da begynner jævel arbeidet..

Med hendene inni stolryggen så får du tatt av tre seks fjærene som selve metall nettet inni stolen er festet i.... når du har fått de løs ( og de er ganske vanskelige å få av) så klipser du av festene til hodestøtten og trekket med fyll kan taes av selve rammeverket.. Det er dette som er skjevt og ødelagt nede i justeringsleddet.

Nå går du på skroten og kjøper en stygg og gammel stol som virker stødig og god, og skreller denne ganske fort med vold og motorsag.. Da har du fått deg et nytt rammeverk til stolryggen...

Før du nå kan sette alt dette sammen så vil du fort se at gti stolenes rammeverk er litt anderledes da det har to bøyler som er sveist på siden stolen har mer støtte... disse kapper du av og sveise fort på den nye rammen. Etter dette, så begynner du å trekke på trekket og fyllet, og stramme på fjærene inni ryggen igjen, og her kommer ord som plaster, svetting og fullt av småkutt i fokus..

Satt inne og gjorde hele denne jobben til en landskamp og ei sixpack med øl som smertestiller, foreslår at du prøver det samme :) men stolen ble som ny den for 100 kroner pluss prisen for six packen da :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golf gti16v

Denne jobben måtte jeg gjøre på mine seter til bruksgolfen min og, og det du gjør er: Skru av seteryggen i de skruene på siden, åpne så setet med trekk og fyll nede der det er kun festet med noen små metall splinter du må bøye på... så kommer du inne selve stolen med hendene..

Da begynner jævel arbeidet..

Med hendene inni stolryggen så får du tatt av tre seks fjærene som selve metall nettet inni stolen er festet i.... når du har fått de løs ( og de er ganske vanskelige å få av) så klipser du av festene til hodestøtten og trekket med fyll kan taes av selve rammeverket.. Det er dette som er skjevt og ødelagt nede i justeringsleddet.

Nå går du på skroten og kjøper en stygg og gammel stol som virker stødig og god, og skreller denne ganske fort med vold og motorsag.. Da har du fått deg et nytt rammeverk til stolryggen...

Før du nå kan sette alt dette sammen så vil du fort se at gti stolenes rammeverk er litt anderledes da det har to bøyler som er sveist på siden stolen har mer støtte... disse kapper du av og sveise fort på den nye rammen. Etter dette, så begynner du å trekke på trekket og fyllet, og stramme på fjærene inni ryggen igjen, og her kommer ord som plaster, svetting og fullt av småkutt i fokus..

Satt inne og gjorde hele denne jobben til en landskamp og ei sixpack med øl som smertestiller, foreslår at du prøver det samme :) men stolen ble som ny den for 100 kroner pluss prisen for six packen da :)

hehe, hørtes stressende ut

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Fant fort ut at det ikke bare var å bytte setene for beltefestet og slikt sitter på rammen. Har undersøkt settet nærmere og ser at noen andre har sveiset litt på det tidligere. Tenker det blir til at jeg første omgang sveiser den ene siden litt slik at det i allefall går å sitte i det uten at ryggen forsvinner bakover. Deretter får jeg stikke noen turer innom høggeren å se om det dukker opp noe som kan brukes.

Skal skifte tenningslåsen nå... Måtte bare inn en tur for å hente step-by-step tegninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt meg ny olje i dag for jeg fant ut at jeg ikke gadd å prøve billig oljen som jeg først kjøpte. Hadde egentlig tenkt å benytte vanlig mineralsk olje de første 5000 milene for å rense opp motoren. I dag har jeg vært å kjøpt QMI innvending motorvask(Kr 129 på Thorsov Bilrekvisita) og Mobil1 5w-50 Rally Formula helsyntetisk olje. Vurderte Castrol olje da jeg var på Thorsov, men valgte å se etter Mobil1 oljen. Dette fordi jeg synes det var skrevet mest positivt om den her på Bilforumet.

Først var jeg innom Esso på Alnabru og der kostet herligheten over 700 kr for 4 liter. Deretter reiste jeg på SmartClub hvor 4 liter kostet kr 439,-. Husker ikke om det var akkurat det samme slaget som den de hadde på Esso'en. Den de hadde på Esso'en mener jeg var merket med 0w-40. For å bli litt klokere tittet jeg akkurat nå på hjemmesiden til Mobil1 og der fant jeg ikke Rally formula serien. Fant bare Racing formula serie, så jeg blir litt forvirret... Kanskje Rally formula'en som jeg fant på SmartClub har gått ut av produksjon??

Uansett håper jeg bilen vil like den nye oljen og gi meg gjerne tilbakemeldinger på oljevalget og motorrensplanene. Regner med at jeg får skiftet oljen i morgen. Blir jo litt jobb for jeg skal også ha av bånnpanna samt toppdekslet for å byttepakninger. Skal også bytte pakninger på manifolden for den lekker på den ene utblåsen. Motoren høres nå ut som ei gammal snekke så det skal bli bra å få det tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Golf'en har vært igjennom litt av hvert siden sist jeg skrev noe. Den ble stjålet for litt over en måned siden, men funnet igjen etter at den ble inntauet(Kr 2200,-). Fant i dag også en parkeringsbot i postkassa(kr 750,-). Det positive er at jeg har fått byttet sjaførsetet, ordentlig polstring og et trekk uten hull. Har også nå nylig skiftet alle demperene, bremseskiver og klosser bak, et par bremeserør, fordeler og rotor, pluggledninger og plugger samt olje, oljefilter og luftfilter. Målte først 7.0 på co2 målingen, men etter justeringen av forgasseren ligger den nå på 1,75. Den har med andre blitt EU godkjent og jeg er veldig glad for at mye av skruingen nå er overstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helst bensinmengdefordeleren han mener:P

Helt sikkert det jeg mener om det ikke heter forgasser på GTI :)

Glemte forresten å si at jeg også skiftet pakningene på eksosmanifoilen... Det var slit, men veldig deilig å få bort lekkasjen på det ene utblåset. Bilen hørtes før dette ut som en gammel snekke... Nå maler den som en katt.

Må nå bare få skifet regreima og viftereima for med min uflaks ryker de nok snart. Gir kassa er også litt kranglete og dette spesielt når bilen er kald. Da den er kald må jeg presse inn i 1. og 2. giret. Kan de bare være skikkelig sirup olje for rart at det blir bedre når bilen blir varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir kassa er også litt kranglete og dette spesielt når bilen er kald. Da den er kald må jeg presse inn i 1. og 2. giret. Kan de bare være skikkelig sirup olje for rart at det blir bedre når bilen blir varm.

Det finnes repsett for giroverføringen.

Måtte til med dette, når jeg byttet clutch på golfen min.

Sjekk om det er slark i giroverføringen.

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider