Gå til innhold

hjelp 240n min napper

Ranger emnet


v240tic85

Anbefalte innlegg

Du har noen ting som kan være feil :

 

Slitte \ dårlige tennplugger

Dårlig ledningsnett.

Møkk i bensinfilteret som gjør at bensinen ikke kommer like lett til motoren.

 

 

Noe info om bilen din hadde vært kjekt.

 

Motor type etc..

 

 

Lykke til :)

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Om det blir værre og den begynner å nappe selv når du har den i fri, er det nok lageret på mellomakselen din..

 

men, det er nok mest sannsynlig noe med bensintilførsel eller tenning.

 

Sjekk (om du har følgende):

Bensinfilter (er det fullt?) -> Bensintilførsel

Fordelerlokk -> Sjekk inni etter sprekker eller sot på lederene

Rotor -> Er den sotet/skadet på annen måte?

Stift -> Er denne utslitt, eller har den feil åpning?

Kondensator -> Bytt samtidig som stift (uten denne, får ikke coil laget spenning).

Pluggkabler -> Er kablene i god stand og sitter de skikkelig fast?

Plugger -> Riktig åpning? Ikke sotet?

 

Dette var primært for forgassermotor.

 

Har du fortsatt problemer på en forgassermotor, kan det være:

vakuumlekkasje

tett veivhusventilasjonsfilter

ødelagt/feilstillt forgasser

råtten membran til forgasser

 

mao. lett å feilsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v240tic85

grunnen til at det begynte og brenne var får at pluss og jord kom sammen! når den napper så høres det ut som at det er noen som skrur av tenninga!

 

kanskje du brennte pumpen når ledningen røk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Texascom

 

Jo det klarer den. kondensatoren er der for å ta opp sveisegnisten som kommer når stiften åpner. Hadde det ikke vært kondensator der så hadde stiftene blitt sveiset sammen... :D

 

Condenser

 

Primary current produces a magnetic field around the coil windings. This does not occur instantly, because it takes time for the current and the magnetic field to reach maximum value. The time element is determined by the resistance of the coil winding or the length of time the distributor contacts are closed. The current does not reach the maximum because the contacts remain closed for such a short time, and more so at higher engine speeds. When the breaker points begin to open, the primary current will continue to flow. This condition in a winding is increased by means of the iron core. Without an ignition condenser, the induced voltage causing this flow of current would create an arc across the contact points and the magnetic energy would be consumed in this arc. As a result, the contact points would be burned and ignition would not occur. The "condenser" prevents the arc by making a place for the current to flow. As a result of condenser action, the magnetic field produced and continued by the current flow will quickly collapse. It is the rapid cutting out of magnetic field that induces high voltage in the secondary windings. So, if the condenser should go bad, the high voltage needed to jump the gap at the spark plugs will not be possible. This could cause a no-start condition or a driving problem.

 

Jeg har hørt norske, litt enklere forklaringer:

Uten kondensatoren, kan spenningen bli så høy at den går "tilbake" i coilen og ødelegger jorden, som da gjør at man ikke får spenning ut til pluggene. (spenningen blir mao. ødelagt av seg selv på en måte).

 

Jeg har selv stoppet med kondensatorproblem..

ingen gnist, pluggene overlevde fint.

jeg trodde først det var kondens i bensinen, pga bilen ahdde stått i ro i 3 uker, med lite bensin på tanken.

 

Etter fylling av kondensfjerner, fylling av tank, pussing av plugger, sjekking av bensinfilter, sjekking av stift, etc. fant jeg ut at det måtte være kondensatoren.

 

ny kondensator: vips!

 

startet som fan!

 

grunnen til jeg trodde det var kondens i bensinen, var at jeg nettop hadde kjørt til bensinstasjonen for å fylle. så startet jeg, kjørte til dekk-luft maskinen, stoppet motor..

 

men så startet den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde en 740 med B23ET motor... Den nappet og småristet litt når han gav på... Han skiftet bensinpumpa og alt var i skjønneste orden...

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår