smurfoni Skrevet Oktober 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2008 En stund siden monterte jeg lysdioder (LED) i diverse brytere og som belysning i enkelte ting (som intrumentpanel: se trådsvar #7) Her skal jeg ta for meg hvordan jeg loddet til LED og hvordan man demonterer bryteren. Utstyr: Loddepenn Loddetinn Lysdiode (meg: clas ohlson - 3mm Ultrablå Motstander (14,4V kurs på LED med 3V spenningsfall og 0,030A strøm = 570 Ohm ≈ 580 Ohm (nærmeste verdi på mine)) (?) Sideavbitertang (eller va som helst som kan klippe metall) (?) Pussepapir (?) f.eks tent stearinlys eller lighter og en kniv e.l. 1) Bryteren tas ut av dæshen ved bruk av flat skrutrekker, vær forsiktig og vipp ut kant etter kant til den kan tas lett ut med hendene, enklest er det å ta av diverse deksler rundt om bryteren for å lettere komme til. Koble fra ledningen, finn deg en fin liten arbeidsplass og vær klar for å begynne på bryteren. 2) Ser man nøye på bryteren er alt utenom selveste hjulene kun et deksel som man kan forsiktig "knekke" av for å komme til innmaten ;) do so.. 3) Ta en titt på baksiden av bryteren der kontakttilkoblingene sitter, hold fast i husingen og trykk i metallet, slik at enda mer innmat tyter ut, da er man nesten ferdig me demonteringa. Ta forsiktig og bøy litt i den ene siden av den glassklare bøylen som henger over knappene og få den av (bøylen sørger for belysning på tallene). Deretter drar man hjulene av til hver sin side slik at man sitter igjen med en klump som ikke er så farlig å grise til. PS! Her er det allerede lodda til lysdiode. Dessuten har eg greid å lodda til feil motstand, enten om det va den nærmaste verdien eg hadde, eller om eg kunne fargekode systemet dårligt huska eg ikkje. :) 4) Man skal nå kunne se en liten grønn lyspære loddet til vær sine poler, har du bryteren foran deg, er den høyre plusspolen, som tilsvarer den øverste "pinnen" i tilkoblingsstykket. Merk at polene stikker noe ut -over hjulene, klipp disse av da man må få plass til dioden. Bruk pussepapir til å få en ruere overflate på polene og begynn loddinga. Mostanden (selveste klumpen) la jeg godt innpå polen så den satt godt (superlimte den i etterkant så den satt som støpt, men pass på at ikke begge metalltrådene fra motstanden ligger på polen, da vil den ikke virke akkurat... Har ingen intensjon om å lære noen av dere lesere om lodding, så dere får google det eller no om en ikke kan det. Husk at den glassklare bøylen skal stå opp 90 grader, så husk å ikke lag dioden for lang, og pass på og ikke få metalltrådene til å treffe den rue sida av hjula, da vil de bli vanskelig å snurre på osv. Pass på å ikke treffe plastikken under loddinga, den smelter lett og det lukter helt forferdelig. PS! Når du er ferdig, forsøk ikke å trykke innmaten inn i husinga igjen, les neste: 5) Til slutt gjelder det om å få innmaten til å passe inn i husinga igjen. Denne delen innvolverer smelting av plastikk, så drittlukta får du uansett om du lodder som en helt. Dra ut den metalldingsen ved å vippe opp på den lille nåla. Smelt av nøyaktig et det området som jeg har på bildet. Så kan du tilpasse med å skjære mer alt etter hvor stor plass mostanden og loddepunktene tar , men helst ikke så langt som til den lille utskjærte firkanten, da metalldingsen vil bli ubrukelig og bryteren vil ligge løst i dæshen. Varmt opp en kniv e.l. under flamme for å skjære ut det området jeg har på bildet. Bruk helst tapetkniv eller noe annet tynt som ikke tar lange tia å varme opp. 6) Monter den metalldinsen fint på igjen, og trykk ned nåla slik at den låser seg i posisjon, MEN: pass på at dingsen på ingen måte treffer diodetrådene og forårsaker kortslutning, bruk EL tape til å isolere slik som på neste bilde. Resten av monteringa er rimelig enkel om du har en IQ over 50, det er akkurat det motsatte av hvordan du demonterte den, så jeg gidder ikke forklare noe særlig, og vips, se resultatet: EL-TAPE på undersiden av metalldings Brukbart innlegg? let me know, men ikkje spamma me OT i denna tråden. hei då Hei ble sykt fet med diodene btw... Brukte du kun en diode? Siden det var lys overallt liksom:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vag 3 diesel purke Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 er det noen som veit om jeg trenger å lufte diesel anleget på golf 1,9 etter jeg har åpnet anleget. å eventuelt hvordan dette gjøres ? eller er det selvluftende ? Siter golf 3 tdk:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 er det noen som veit om jeg trenger å lufte diesel anleget på golf 1,9 etter jeg har åpnet anleget. å eventuelt hvordan dette gjøres ? eller er det selvluftende ? Løsne litt på dyserøret på sylinder 1 mens du kjinner motoren. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marijak Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Ja brukte kun èn diode, litt dårlig av meg og ikke ta bilde av det, men det sitter en slags plexiglass dings der foran dioden som leder lyset ned til rullene. "Lyskanal" ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daners Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Hvordan demontere Cl/Gl og GTI/VR6 leppe: Ta først tak på den venstre delen av leppe med din høyre hånd og dra mot deg. Ta så tak med din venstre hånd på den høyre delen av leppa og dra mot deg. Fortsett å dra hver del mot deg mens du beveger deg rundt fronten til leppa er helt løs fra fangeren.. Monter i motsatt rekkefølge;) Passer Vr6 leppen på en mk3 gl?:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimbeer Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Passer Vr6 leppen på en mk3 gl?:P ja=) fint som fan ;D Siter Lexus IS 200 -99 Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lexar Skrevet Februar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2009 Hvor er muttera du snakker om her ? Det første jeg gjorde var å justere opp pumpen med skruen som vist på bildet. Løsner en mutter og skrur skruen inn. Du vil da merke at turtallet øker og må da justere dette ned her, som blir på baksiden av pumpen. løsne mutter å skru "skruen" ut. En annen ting som en her på forumet tipset meg om, var om du ikke får nok diesel med dette, så skal en løsne skruene merket på bildet og vri hele huset med klokken sa han, da går turtallet ned, og man kan justere mere diesel. Dette har jeg ikke prøvd selv, og vil tro man flyttert "tenningstidspunktet" med dette, så vær forsiktig, amitraxx tok vel knekken på sin motor på et eller anna vis, kanskje han kan si hva han gjorde "feil" Men for å få mer effekt er det ikke nok med bare mer diesel, man må også ha luft, og avhengig av turbo type og motor årgang er dette litt forskjellig i fra bil til bil. Noen må kappe en slange og "bløde" wastegate ventilen med en ventil el lign, eller gjøre noe med stag. På min ser det hvertfall slik ut nede med turboen og jeg løsnet mutteren og skrudde den skruen (husker ikke hvilke vei, men det merker en fort) for å justere turbotrykket. Men la meg få poengtere, dette blir gjort på eget ansvar, slik jeg har gjort det, og det fungere for meg, og fraskriver meg alt ansvar om det skjer noe med din motor. Noe som kan være lurt å montere er en turbotrykksmåler for å se hvor mye trykk du kjører med. Min går på ca 1,1 nå. i så tilfelle kobler du denne inn her. Og for de spesielt intr. så er det universale bensinfilteret for å ta opp pulseringen slik at ikke måleren min går løpsk. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Februar 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2009 Muttern til å justere dieselmengden? Er der han har tegna en firkant, men er en gummihette over den, må fjerne den for å se muttern. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KiMAndre88 Skrevet April 22, 2009 Rapporter Share Skrevet April 22, 2009 er det noen som kan lage en liten tråd om hvordan man tar ut setene forrann? Siter 2000 Passat 1.8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HrpZ88 Skrevet April 22, 2009 Rapporter Share Skrevet April 22, 2009 er det noen som kan lage en liten tråd om hvordan man tar ut setene forrann? 1*Du drar setet helt tilbake, så sitter det en "splint" forran ca på midten. dra ut den. 2*Mulig det sitter en "splint" bakerst på skinna å? jeg hadde ingen der ihvertfall.. evnt. ta ut den. 3* Dra setet helt tilbake, og vipp den av skinna. sånn ca var det hos meg ihvertfall, 0 stress : ) Siter 98 Audi A3 94 VW Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KiMAndre88 Skrevet April 23, 2009 Rapporter Share Skrevet April 23, 2009 var så enkelt ja. takk for svar Siter 2000 Passat 1.8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjirn Skrevet Juni 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2009 Slettet ditt innlegg i farten og jeg, B.T.i. Men, hold dere unna offtopic. Siter Bilforumet.noSuper Moderator- 04 VW Golf TDi- 94 VW Golf Vr6- 92 Honda Accord altforlat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A5trid Skrevet August 24, 2009 Rapporter Share Skrevet August 24, 2009 Hvordan bytte til Golf 4-kule, samt kutte girstanga; Man trenger; - Girkule/mansjett fra Golf 4.. - Baufil (eller annet egnet verktøy).. - Linjal eller lignende.. - Tape.. - Litt plastikk.. - Slangeklemme.. 1. Ta av den originale girkula. Dette gjøres ved å dra mansjetten av selve girkula, så skru girkula av girstanga. Mansjetten tar du av ved å dra litt i "posen" mens du hjelper til litt nede på kantene. Da ser det slik ut; 2. Dersom du skal kutte, kan det være en god idè å legge noe plastikk over hullet som mansjetten normalt dekker, slik at man unngår metallspon fra saginga nedi der. Sett gjerne en tapebit rundt stanga og plastikken, slik at alle skjøter er tette. Finn så ut hvor mye du vil kutte. På bildene ble stanga kutta ca 3cm. 3. Finn så frem ei baufil eller annet egnet verktøy, og sag over stanga der du mener det passer seg. Plasten kan nå fjernes. 4. Fjern så den metallringen som sitter på undersiden av girkula fra Golf 4, og erstatt denne med ei slangeklemme i egnet størrelse. 5. Press deretter girkula ned på girstanga til det stopper, og stram deretter slangeklemma slik at kula sitter godt fast og ikke kan roteres. 6. Fest mansjetten rundt plastikkramma i midtkonsollen, og tilpass denne slik at den sitter pent og jevnt. 7. Voila, ny kule og kortere girstang. Billig og god oppgradering av interiøret.. :) For ikke lenge siden monterte jeg golf 4 kule, men jeg får den ikke til å sitte fast.. Virker som at slangeklemma er for bred, slik at jeg ikke får den helt på? Og hvis jeg strammer den mye da, så sklir slangeklemma av.. Har også prøvd å bruke "elektrikerteip" slink at det ikke blir så mye å stramme, men da løsner den bare etter en stund! Noen som har forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sinko Skrevet Oktober 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2009 Først og fremst er det lettest å bare ta den ut og sette inn en ny pære hvis du er fornøyd med det grønne lyset hvis du heller vil ha blått (evt. ønsket farge) lys kan du følge denne simple løsningen for det. så først her har vi regulatoren ute av bilen og på bordet hjemme. det du så gjør er å ta bort den hvite klossen bak, og i tilleg disse gjennomsiktige "lys lederne" som er for gammle lyset Her ser du hva som hjelper lyset med å komme rundt ringene så har vi hvor led'ene skal. i midten av de røde ringene skal det være ett avlangt spor hvor "lys lederne" gikk inn med "ben", her dyttet jeg inn 2 led i hvert avlangt spor, totalt 8 led for ringene med andre ord de limte jeg fast med limpistol. der hvor de grønne ringene er plaserte jeg til venstre en blå diode helt nede i hjørnet og en rød i høyre hjørne, pga varme og kulde indikator. jeg koblett som oftest 2 og 2 led sammen og bruke kabel fra en gammel pc strømforsyning, jeg brukte også DENNE kalkulatoren for å regne ut hvilken motstand jeg skulle bruke. LED og motstander ble kjøpt på clas o. og funker utrolig bra er det spm. send pm. føler jeg at det er av interesse for flere legger jeg inn en edit på denne posten her er resultatet (jeg prøvde meg frem med en ekstra blå og rød led på midterste ringen noe jeg ikke vil anbefale med mindre du setter inn flere med mindre mellomrom.) Siter VW Golf 1.8=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Oktober 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2009 Fant ikkeno post om dette, så prøver å lage en. Som sikkert de med Golf 3 veit, så kan framdørene være litt vriene å få opp når det begynner å bli kaldt ute. Løsningen er da å skru ut låsekassa og skru fast ene armen inni der. Det eneste som orginalt drar opp den armen er ei slapp fjør, og når den armen går tregt grunnet kulde klarer ikke fjøra å dra med seg armen. Før. Etter. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.