doffen23 Skrevet Februar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 Montering av tåkelys: 1: Først må du sjekke at lysbryteren din er beregnet på fremre tåkelys(Det finnes 2typer), den bryteren vi leter etter skal være mulig å kunne dra 2hakk ut, slik at det tennes 2lys på selve bryteren, hvis det bare tennes 1lys, burde du investere i en annen bryter! 2: Hvis du har den med 2hakk, let foran i motorrommet rett over radiator, etter en tykk sort ledning som går til en sort,rund plastsak. Her skal lysene kobles: Bruk prøvelampe etc for å finne den ledningen som er til tåkelysene(Kjekt med en kompis som kan sitte i bilen å slå av/på lysene), når du har funnet den rette ledningen så har du 2muligheter for videre kobling: 1. Dra til Vw og invester i kabelskoene som skal inn i nevnte sorte plastsak, disse stikkes bare inn i det hullet du fant tidligere og kobles opp mot lysene. 2. Bruk en strømstjeler på ledningen før sortplastsak og koble rett til lysene dette er en genialt tråd for meg som skal kple opp tåkelys nå.. mener det er 2 ledninger på mine tåkelys.. ifølge denne tråden er det den ene kabeln som skal koples til?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Burny Skrevet Februar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 dette er en genialt tråd for meg som skal kple opp tåkelys nå.. mener det er 2 ledninger på mine tåkelys.. ifølge denne tråden er det den ene kabeln som skal koples til?? Ja, koble begge fra lysa sammen, og inn i en kabelsko du kjøper på møller, og plugge inn på gul/grå ledning bare:) Siter - Vw Golf IV GTI - X Vw MK2 VR6 - X Golf IV 1.6 Highline - X Audi A4 1.8TQ - X Min Badass Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
doffen23 Skrevet Februar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 hmm du er sikker på at de 2 ledningene skal koples sammen altså?? er litt skeptisk her nå..:) Kjører begge sider på samme kobling eller?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Burny Skrevet Februar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2007 hmm du er sikker på at de 2 ledningene skal koples sammen altså?? er litt skeptisk her nå..:) Kjører begge sider på samme kobling eller?? Jess, + fra begge lyktene inni "boksen" og inn til den grå/gule ledninga. Og - til jord, f.eks frontplata som jeg har gjort. Siter - Vw Golf IV GTI - X Vw MK2 VR6 - X Golf IV 1.6 Highline - X Audi A4 1.8TQ - X Min Badass Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
doffen23 Skrevet Februar 19, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2007 det ble klarere, takk burny.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
doffen23 Skrevet Februar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2007 da er alt montert.. det ble meget bra.. lyser bra oxo:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marijak Skrevet Mars 3, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2007 En stund siden monterte jeg lysdioder (LED) i diverse brytere og som belysning i enkelte ting (som intrumentpanel: se trådsvar #7) Her skal jeg ta for meg hvordan jeg loddet til LED og hvordan man demonterer bryteren. Utstyr: Loddepenn Loddetinn Lysdiode (meg: clas ohlson - 3mm Ultrablå Motstander (14,4V kurs på LED med 3V spenningsfall og 0,030A strøm = 570 Ohm ≈ 580 Ohm (nærmeste verdi på mine)) (?) Sideavbitertang (eller va som helst som kan klippe metall) (?) Pussepapir (?) f.eks tent stearinlys eller lighter og en kniv e.l. 1) Bryteren tas ut av dæshen ved bruk av flat skrutrekker, vær forsiktig og vipp ut kant etter kant til den kan tas lett ut med hendene, enklest er det å ta av diverse deksler rundt om bryteren for å lettere komme til. Koble fra ledningen, finn deg en fin liten arbeidsplass og vær klar for å begynne på bryteren. 2) Ser man nøye på bryteren er alt utenom selveste hjulene kun et deksel som man kan forsiktig "knekke" av for å komme til innmaten ;) do so.. 3) Ta en titt på baksiden av bryteren der kontakttilkoblingene sitter, hold fast i husingen og trykk i metallet, slik at enda mer innmat tyter ut, da er man nesten ferdig me demonteringa. Ta forsiktig og bøy litt i den ene siden av den glassklare bøylen som henger over knappene og få den av (bøylen sørger for belysning på tallene). Deretter drar man hjulene av til hver sin side slik at man sitter igjen med en klump som ikke er så farlig å grise til. PS! Her er det allerede lodda til lysdiode. Dessuten har eg greid å lodda til feil motstand, enten om det va den nærmaste verdien eg hadde, eller om eg kunne fargekode systemet dårligt huska eg ikkje. :) 4) Man skal nå kunne se en liten grønn lyspære loddet til vær sine poler, har du bryteren foran deg, er den høyre plusspolen, som tilsvarer den øverste "pinnen" i tilkoblingsstykket. Merk at polene stikker noe ut -over hjulene, klipp disse av da man må få plass til dioden. Bruk pussepapir til å få en ruere overflate på polene og begynn loddinga. Mostanden (selveste klumpen) la jeg godt innpå polen så den satt godt (superlimte den i etterkant så den satt som støpt, men pass på at ikke begge metalltrådene fra motstanden ligger på polen, da vil den ikke virke akkurat... Har ingen intensjon om å lære noen av dere lesere om lodding, så dere får google det eller no om en ikke kan det. Husk at den glassklare bøylen skal stå opp 90 grader, så husk å ikke lag dioden for lang, og pass på og ikke få metalltrådene til å treffe den rue sida av hjula, da vil de bli vanskelig å snurre på osv. Pass på å ikke treffe plastikken under loddinga, den smelter lett og det lukter helt forferdelig. PS! Når du er ferdig, forsøk ikke å trykke innmaten inn i husinga igjen, les neste: 5) Til slutt gjelder det om å få innmaten til å passe inn i husinga igjen. Denne delen innvolverer smelting av plastikk, så drittlukta får du uansett om du lodder som en helt. Dra ut den metalldingsen ved å vippe opp på den lille nåla. Smelt av nøyaktig et det området som jeg har på bildet. Så kan du tilpasse med å skjære mer alt etter hvor stor plass mostanden og loddepunktene tar , men helst ikke så langt som til den lille utskjærte firkanten, da metalldingsen vil bli ubrukelig og bryteren vil ligge løst i dæshen. Varmt opp en kniv e.l. under flamme for å skjære ut det området jeg har på bildet. Bruk helst tapetkniv eller noe annet tynt som ikke tar lange tia å varme opp. 6) Monter den metalldinsen fint på igjen, og trykk ned nåla slik at den låser seg i posisjon, MEN: pass på at dingsen på ingen måte treffer diodetrådene og forårsaker kortslutning, bruk EL tape til å isolere slik som på neste bilde. Resten av monteringa er rimelig enkel om du har en IQ over 50, det er akkurat det motsatte av hvordan du demonterte den, så jeg gidder ikke forklare noe særlig, og vips, se resultatet: EL-TAPE på undersiden av metalldings Brukbart innlegg? let me know, men ikkje spamma me OT i denna tråden. hei då Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sYmpoZiuM Skrevet Mars 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2007 måtte bytta ut venstre speilet mitt idag å tenkte eg sko dokumentera d å slenga d inn her hvis nåken trenge.. ok, du begynne me å vippa speilet forsiktig ut mot dg (fra toppen) åsså tar du forsiktig å vippe ut resten når du har fått d laust. så tar du å vippe av dekselet me å trykka sammen dei 4 clips tingå som holde d fast. (bildet) åsså vippe du speil sokkelen inn mot bilen for å lirka ut resten av dekselet! piece o cake;) nå for å få av speilet, så tar du å løsne d trekanta plastdekselet inni kanten på dørå. verr litt forsiktig for ikkje alle har så god superlim som eg va heldi å ha idag:klovn: når du har fått d av e d bare 3 skruar så må ut, åsså dra ledningen litt ut fra dør-dekselet å kobla den fra så e d gjort:) eg va åsså så heldig at eg fekk et ødelakt speil fra Olas Bil :p så eg måtte fighta mg litt t å klara å fiksa d:) men fekk d piga mg t! måtte få den pinne tingen t å gå inn i tannhjule på el-motoren igjen! (hadde heldigvis ein sånn pinne fra d gamle speile:)) hvis dåkkår ska bytta el speil, husk å sjekk om begge pinnane e der, å står gått inn i tannhjulå på begge motorane! håpe d va t nåke hjelp:) Siter Audi A6 4B Avant 2.8 Quattro Audi A3 1.8T Ambition Golf 3 1,6 GL ...solgt... Toyota Carina II 1986 (Kondemnert etter en kompis fikk kjøre noen kilometer) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marijak Skrevet April 26, 2007 Rapporter Share Skrevet April 26, 2007 En stund siden monterte jeg lysdioder (LED) i diverse brytere og som belysning i enkelte ting (som intrumentpanel: se trådsvar #7 og #66) Her skal jeg ta for meg hvordan jeg loddet til LED og hvordan man demonterer bryteren. Jeg modifiserte bryteren til å lyse blått sammen med alle andre instrumentene o.l. men brukte en rød LED til og angi om bryteren var på eller ikke. (altså rød strek på bryteren når varmetrådene er på) Utstyr: Loddepenn Loddetinn Lysdiode (meg: clas ohlson - 3mm Ultrablå og 3mm Rød) Motstander (14,4V kurs på blå LED med 3V spenningsfall og 0,030A strøm = 570 Ohm ≈ 580 Ohm* (*nærmeste verdi på mine) ... og 14,4V kurs på rød LED med 2,3V spenningsfall og 0,030A strøm = 400 Ohm ≈ 470 Ohm (nærmeste verdi på mine)) Sideavbitertang og/eller vanlig klypetang. 1) Bryteren tas ut av dæshen ved bruk av flat skrutrekker, vær forsiktig og vipp ut hver av sidene (ikke oppe og nede) til den kan tas lett ut med hendene, enklest er det å ta av diverse deksler rundt om bryteren for å lettere komme til. Koble fra ledningen, finn deg en fin liten arbeidsplass og vær klar for å begynne på bryteren. 2) For å gjør det enkelt, deler jeg bryteren inn i to deler; Sokkelen, som er delen man kobler ledningen til og inneholder lyspærene, samt husingen som er selveste trykkbryteren og resten som holder bryteren fast i dæshen. Begynn med å bevege en flat skrutrekker inn mellom sokkelen og husingen (se bildet.) Bruk strips e.l. til å holde husingen i avstand fra disse to klumpene som holder de to delene sammen og bruk skrutrekkeren på motsatt side før du drar sokkelen forsiktig ut fra husingen MED TRYKKBRYTEREN NED (tenk gravity). Holder du den opp faller det ut to små fjærer som er viktig for av-på mekanismen, disse kan du lett plassere nedi igjen om de faller ut, husk at fjøra skal ned mot knappen. 3) Har egentlig ingen idé om hvordan den såg ut før jeg modifiserte bryteren, men jeg kan bare si det enkelt; napp ut metalltrådene (polene) til lyspæren og den ene grønne dioden som faktisk er der (!) -OM du vil ha et helt nytt sett med farger. 4) Begynn monteringa av diodene, sokkelen har bestemte plasser for hver av de to lysa, den lengste staken for konstant intrumentlys/belysning, og den korte for indikering av av/på posisjon. Lodd til de rette polene, husk anode (lengste tråd på LED) = (+) og katode (korteste tråd på LED) = (-) På det neste bildet er det 3 poler, de to øverste er pluss og den nede til høyre er minus pol for begge LED. Øverste første pol fra venstre kobles til anoden for rødt (eller annen farge) av/på lys gjennom en passelig motstand (470 for meg). Andre pol fra venstre kobles til anoden for det ultrablå (eller annen farge) gjennom en passelig motstand (580 for meg) og den tredje fra nede til høyre kobles begge katodene (-) fra begge LED. Jeg brukte to lag biltema maskeringsteip over ultråblå dioden på grunn av enormt sterkt lys. Det begrenset lyset til et litt mer behagelig nivå :) Andre farger enn ultrahvit og ultrablå er såpasse svake at de oftest ikke trenger noen som helst maskering. Av/På = rød diodes anode (+), Lys = ultrablå diodes anode (+) 5) Når du er ferdig, sørg for at de to fjærene i bryteren sitter godt, da kan du montere sokkelen inn i husingen igjen. Og voilá: Blå og grønn i skjønn harmoni, nesten. litt vanskeligt å fiksa alt blått pga lysa ved luftkanalene er allerede grønne dioder (liten plass) Merk at spilleren matcher den gamle grønnfargen :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansfa Skrevet Mai 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2007 For en stund tilbake sluttet plutselig cd-spilleren å funke når jeg startet bilen, i tillegg til at "summeren" begynte å hyle uansett bare jeg åpnet dørene (se egen tråd for grundigere feilbeskrivelse: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=164858). Det viste seg å være tenningsbryteren som var gåen. Fremgangsmåte for å bytte tenningsbryter: Det første man gjør er å koble fra batteriet pga. at airbagen ikke skal løse seg ut. Deretter er det to unbracoskruer bak på rattet som må løsnes for at airbagen skal komme ut. OBS!: vær forsiktig med airbagen da statisk elektrisitet kan utløse den. Koble løs airbagen på baksiden og legg den bort (dekslet bakom rattet må også bort). Deretter løsner man den store muttra i midten av rattet (24 mm pipe) og drar rattet mot seg. Så er det tre små skruer man må løsne for å få løs vindusviskerhendelen og festet + lyshendelen. Husk å koble fra alle kontaktene som sitter på hendlene. Nå må man ha en ters ("tæsj") for å få ut den hylsa som ligger rundt rattstammen, husk å mål hvor langt inn denne sitter da den må stå på samme plass når man monterer dette igjen. Etter man har fått dratt av den hylsa tar man bare ut fjæra og snart brakketten til tenningslåsen. Før man kan dra den ut må man ha ei sveisetang eller annet egnet verktøy for å få løs den knekkbolten som står montert på venstsida (denne knekker under montering slik at det ikke skal være mulig å stjele bilen i etterkant da det ikke er spor i skruen). når du har fått den løs er det bare å dra ut hele brakketten. Tenningsbryteren er kun festa med en liten skrue slik at den er det bare å bytte ut i full fart. Når du skal begynne å montere dette igjen setter du det på i motsatt rekkefølge, men husk å sett inn den knekkbolten slik at brakketten ikke kommer for langt bak. Hylsa rundt rattstammen skal tilbake på samme plass og da setter man den på og skrur på plass muttra som holder rattet. (her kan det være greit å få en kompis til å holde rattet mens du skrur) Ta av rattet igjen og mål at hylsa sitter der den skal. Sett så på alle hendlene og koble til alle kontaktene og sett på rattet igjen. Ikke skru det til for hardt. Monter airbagen med stor forsiktighet. Batteriet kobles til helt til slutt. Når alt nå er kommet på plass er det spennende å se om rattet står riktig i forhold til hjula. Ta en liten kjøretur og se om rattet står riktig, hvis ikke er det bare å demontere igjen og sette rattet riktig:D Nå kommer aribaglampa til å lyse konstant, og for å få den til å slutte trenger du noen som har en vagcom og låne deg:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagicM Skrevet Mai 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2007 Golf merket under lykta, vanskelig å fjerne det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjirn Skrevet Mai 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2007 Egentlig ikke. Frem med varmepistol og varme opp limen, så drar du det av. Siter Bilforumet.noSuper Moderator- 04 VW Golf TDi- 94 VW Golf Vr6- 92 Honda Accord altforlat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Burny Skrevet Mai 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2007 Jeg brukte fisketråd jeg, og dro imellom bare.. Også fjerna resten av limet med sitrus rens etterpå..Avfetting funker sikkert også Siter - Vw Golf IV GTI - X Vw MK2 VR6 - X Golf IV 1.6 Highline - X Audi A4 1.8TQ - X Min Badass Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagicM Skrevet Mai 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2007 oh :D me need å fikse nå da :D har sitrus rens liggende faktisk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VW G3 TDK Skrevet Mai 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2007 jeg har to hull der merke er:( Siter - Audi 90 2.3 - Golf 3 1.9 TDK(X) - Volvo 244 1.9 DL(X) - Volvo 240 2.3 GLE(X) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.