Gå til innhold

Turbo: Trenger forklaring, hva er hva?

Ranger emnet


jackpot

Anbefalte innlegg

Har ikke helt kontrollen på alt når det gjelder turbo!

Lurer på følgende...

 

turbo.JPG

 

Olje til kjøling skal inn der mutterne sitter? med sånn fancy løsning ? :D

 

og kjølevann skal inn på de andre "uttaka"? eller er jeg helt på jordet.... :rolleyes:

 

Det er innebygd wastegate, hvordan skal aktuatoren festes?

hvordan fungerer staget fra aktuatoren? Staget begeges i en rett linje, mens wastegaten åpnes med en sirkulær bevegelse?

 

Hva skal nippelen nede til venstre på bilde brukes til?

 

(ja jeg har søkt, og turboen er en Garret T3 A/R .42 :D )

 

på forhånd takk..!

 

mvh

daniel

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lagerhuset kan snues 360 grader kan tilkoblingene være enten olje eller vann, selve koblingene er ikke nødvendigvis noe å rette seg etter. Olje inn/ut skal være vertikalt og vann inn/ut horisontalt. Det enkleste er å sjekke etter oljerester/slagg i koblingene. Den pluggen på kompressorhuset er mest sannsynlig et uttak for trykkslange til wastegate aktuatoren(klokka), men det er litt vanskelig se på bidet..WG staget skal kobles på armen til ventilen. Denne virker sånn ca som et dørhåndtak?!:) der armen er montert med offset til senter slik at en bevegelse i rett linje vil rotere akslingen og åpne ventilen.

 

A/R 42 på eksos eller kompressorhuset? Det kan faktisk være begge deler, men det vanlige er å oppgi A/R for eksoshuset. Når det er snakk om Hybridturboer er A/R for begge deler oppgitt. Vet du hvilken trim kompressor og turbin hjulet har? Dette er viktig for å vite flowkarakteristikken turboen har. Der er veldig mange mulige kombinasjoner A/R og trim i T3 familien..Håper du har fått svar på det du lurte på og ikke kun flere spørsmål:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for utfyllende svar :)

 

da blir det vann på koblingen der det ikke er muttere på bildet..

 

Skjønner WG stagets funksjon bedre nå, er jo en liten "leddet" bit som er festet mellom to muttere.. men feste av selve klokka,

siden den må bli dyttet fra ovenfor der hvor eksosen går inn, så blir jo det mot toppen av motoren?

 

Hvordan vet jeg ved hvilket trykk aktuatoren'en skyver ned staget?

 

på eksoshuset står det

A/R -48

neste linje står det 0.43

så ikke det før nå :rolleyes:

på kompressorhuset står det også B.C1 etter A/R.42!

 

 

vet ellers ikke noe om trim hjula er i..

men er en original sierra cosworth T3..

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WG skal festes på en brakett som står mellom lagerhuset og kompressorhuset. Sjekk http://www.turbocalculator.com/sale-turbochargers.php for bilder av diverse turboer for å få en idè om hvordan det skal se ut. Dersom du ikke har original aktuatoren er det best å montere en blødeventil i trykkslangen inn på aktuatoren og en trykkmåler slik at du ikke ødelegger motor/turbo. Staget skal også justeres slik at ventilen åpnes tilstrekkelig. Jeg vil anbefale å la noen som kan med det hjelpe deg. Ellers er oljereturen veldig viktig, det skal være jevnt fall mot bunnpanna uten knekker. Returen må også gå inn i bunnpanna OVER normalt oljenivå slik at oljen får strømme fritt tilbake. Dersom du har høyt oljetrykk inn på turboen kan dette også være skadelig fordi du vil presse ut tetningene i lageret.

 

En Cossie turbo vil sikkert passe bra på din bil, turbomatching er ikke noen heksekunst:) Så lenge du ikke lader for mye og har tilstrekkelig med bensin/tenning/IC osv. blir nok dette bra!

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar igjen!

 

WG staget skal stå ca. vinkelrett på armen som åpner WG da..(?) ;) Det er antakelig original aktuator..

Bør nok litt veiledning underveis ja..:D

 

skal bygge på en 2.0 Zetec så blir jo samme slagvolum som en cossie, men ikke fullt så mye ladetrykk ;)

 

Kan ha olje inn fra der oljetrykksbryteren sitter originalt da, og retur må det sveises en nippel til?

 

har ett par ting til som må tenkes ut før alt er klart, deriblant motorstyring :D

dysene blir enten noen nissan dyser eller ombygging til cossie fuel-rail.. har litt å drive på med :D

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WG staget skal stå med vinkelrett på armen ja. Dersom du ikke skal kjøre så mye trykk vil jeg anbefale et MAP basert tillegssprut: http://www.trimchip.com der er forøvrig litt info på turbo osv. Nå kjenner jeg ikke så godt til Ford og deres systemer så der kan sikkert andre gi deg bedre råd.

 

Olje fra trykkbryter er ok om ikke trykket er for høyt. Om det er tilfelle må du legge inn en restriktor som tar ned trykket. Returen til bunnpanna kan enten sveises eller gjenges. Om bunnpanna er i aluminium er det enklest å få tett med en gjengekobling på en plan overflate med mutter på innsiden. Prøv å hold slangene så korte og så langt unna varmekilder som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår