Gå til innhold

Bygging av basskasse 12"

Ranger emnet

Excursion

Anbefalte innlegg

Hallo jeg lurte på om det var noen her som kunne hjelpe meg med å finne ut åssen mål jeg trenger for en Sony Xplod 12" subwoffer som skal ha en kasse på cirka 35 liter............

Jeg er litt nubb innenfor matte så derfor trenger jeg litt hjelp til hvordan jeg skal finne ut hvor stor basskassen min trenger å være...........

Jeg er svært takknemlig for alle seriøse svar...........

Vennlig Hilsen Excursion........

01 BMW 320 DAT.

x 09 Ford Ranger XLT

x 02 Volvo S60

x 93 MB 200E

x 87 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse:

En kasse er ikke nødt til å ha en skrå bakvegg eller en annen skrå vegg for den del.

Det en bør tenke på er at det er lett for at det oppstår det som kalles stående bølger dersom man har paralelle flater på kassen.

Det kan derfor være en fordel å sette elementet litt ut til siden på baffelen (det er den siden av kassen som elementet er skrudd fast i).

Videre så er det viktkig å ha gode avstivinger inni kassen for at det skal bli "vanskeligere" for veggene til å "svinge med".

Når det gjelder volumet på kassen din så kan du regne kassevolum i dm (desimeter). Da får du at HxBxD = Volum i liter.

Til ditt element ville jeg ha regnet 40 cm i firkant. Husk at elementet tar noe av plassen og eventuelle avstivinger i kassen tar opp volum.

Lykke til med byggingen!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Rettelse:

En kasse er ikke nødt til å ha en skrå bakvegg eller en annen skrå vegg for den del.

Det en bør tenke på er at det er lett for at det oppstår det som kalles stående bølger dersom man har paralelle flater på kassen.

Det kan derfor være en fordel å sette elementet litt ut til siden på baffelen (det er den siden av kassen som elementet er skrudd fast i).

Videre så er det viktkig å ha gode avstivinger inni kassen for at det skal bli "vanskeligere" for veggene til å "svinge med".

Når det gjelder volumet på kassen din så kan du regne kassevolum i dm (desimeter). Da får du at HxBxD = Volum i liter.

Til ditt element ville jeg ha regnet 40 cm i firkant. Husk at elementet tar noe av plassen og eventuelle avstivinger i kassen tar opp volum.

Lykke til med byggingen!

Mvh

Pål

sant sant.

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider