Gå til innhold

Boss forsterker, bra kjøp?

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

Har fått montert noen skikkelige alpine fronthøytalere og DLS bakhøytalere i bilen min. Problemet er at hvis jeg skrur for høyt opp så skurrer det pga jeg mangler ekstra forsterker.

Var derfor en tur på bilstereo butikken i sted å forhørte meg litt. Han husket igjen bilen min. Han anbefalte meg å bruke en Boss forsterker. Prøvde å grave opp litt info om den, men eneste jeg fant var denne. Mener å huske den i butikken var 1600 watt maks, hvis ikke jeg husker feil da. Det er hvertfall samme prisen her da.

Syns jeg bør bruke litt på en forsterker når jeg først har brukt litt på skikkelige høytalere. 2000 kr er jo ikke så gale da. Noen som har synspunkter på denne forsterkeren?

Boss RT-745

Boss_RT745.jpg

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Ikke kjøp Boss.

Du blir helt sikkert mye mer fornøyd med eksempelvis en Audison forsterker med 2x35w, enn en "2x500w" Boss forsterker. Audison`en er garantert kraftigere også i tillegg til bedre lydkvalitet og materialkvalitet. Dog noe dyrere.

Det er en 4-kanals forsterker jeg skal ha. Boss`n er på 4x250 watt maks og 4x100 watt RMS, så hva mener du med 2x500 watt? Men, som jeg nevte så lurer jeg på om den de hadde i butikken var en litt annen modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Ikke kjøp Boss.

Du blir helt sikkert mye mer fornøyd med eksempelvis en Audison forsterker med 2x35w, enn en "2x500w" Boss forsterker. Audison`en er garantert kraftigere også i tillegg til bedre lydkvalitet og materialkvalitet. Dog noe dyrere.

Jeg har en boss HC4000 , den har jeg klart p ta en 80A sikring med. hvis vi sier at den fikk 12v blir det jo nesten 1000watt den dro. skal ikke si at den er på langt nær som 100% effektiv men jeg kan tippe den klarer ihvertfall 500watt rms 4ohm . Nå skal det sies at jeg bytta til 150A sikring og den drar nok mer enn 80A hvis den vil. Så ja boss kan lage bra de og ikke er de blodprisa heller. Men at de oppgir effekten riktig skal jeg ikke spekulere i.

Dritt lei av folk som er biased og snakker dritt om merker og ikke pr produkt i forhold til pris.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Italiano power

Det er en 4-kanals forsterker jeg skal ha. Boss`n er på 4x250 watt maks og 4x100 watt RMS, så hva mener du med 2x500 watt? Men, som jeg nevte så lurer jeg på om den de hadde i butikken var en litt annen modell.

Det var jo et eksempel..

Ikke bry deg så alt for mye om den watt`n

Enig med tvåførti gå for dynbel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i watt'en litt nå da... Jeg har både BOSS og dynabel amp.'er i bilen min. Det som er problemet med BOSS forsterkere er at det er lite styring på dem samt at du ikke ANER hva RMS'en blir da de kun oppgir max effekt. Jeg har både 2- og 4-kanaleren til dynabel i bilen og er MEGET fornøyde med disse. Prisen kan du heller ikke klage noe på.

Når det gjelder rykte til BOSS så er det nok mange som har hørt ifra en kompis at BOSS suger og BOSS er møkk. Men det er mye tomme argumenter. BOSS har nok mye rart ute på markedet de også men det har vel alle produsentene. Prisen skal du ikke klage over da denne e relativt lav. Om du ser på Rockford Fosgate så betaler du nok endel hundre ekstra for å få emblemet med "Rockford Fosgate" på. Dette er en av grunnene til at jeg styrer vekk ifra dem.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler ekstra for å få kvalitet, noe Boss ikke er.

Til Mammut89: So what om du er lei av drittprat om Boss? Les mine poster, så ser du at jeg skriver innlegg basert på fakta, ikke spekulasjoner. Om jeg ikke er sikker, så skriver jeg også det i posten.

Problemet med Boss, er at forsterkerne både har dårlig kvalitet, og bogus oppgitt effekt. Hvordan kan det ellers ha seg at en RF forsterker, eller Audison for den saks skyld, yter mer med sine 2x50w RMS, enn Boss med EKSEMPELVIS 2x250w RMS....

Som ragua skriver, bør man gjøre nettop det, nemlig å drite i watt`en. Ikke se deg blind på effekten Boss oppgir, for det er bare fantasitall.

Hvilken erfaring jeg har med Boss? Har eid en selv, har satt opp anlegg i en Ford Excursion hvor eier hadde kjøpt et par av dem, en annen montert i en Sierra, og resten er basert på bekjentes erfaringer.

Prisene er desverre noe høyere på andre merker enn Boss, men legg heller litt ekstra penger i forsterkeren, og få kvalitet i tillegg til styrke.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke nekete deg for dine erfaringer jeg men her er ihvertfall min på en litt dyrere boss forsterker. Denne forsterkeren skal gi 2x400watt rms 4 ohm i følge Boss. La oss nå gå litt nærmere inn på de forskjellige delene som er brukt.

bildene er noe uklare, det får dere beklage.

Dette er poweret, som dere ser er dette en såkalt switchende power supply. En ganske effektiv metode å bruke. Det sies at med ideelle komponenter skal det gå ann å tilnærme seg 100% effektiviet med dette designet. Dere ser også at dette er en rein to kanaler som er uavhengige av hverandre. kondensatorene er 8 stk 3300uf transformatorene er ganske greie, standard firedoblong av volten på sekundær lederene.

?action=view&current=CIMG0236.jpg

?action=view&current=CIMG0233.jpg

Så var det utgangene. Dette er et nærbilde av noen av transistorene som er koblet i A/B struktur. Det er 20 av disse tilsammen og de tåler 80watt pr stk, jeg skrudde av en kjøleribbe for å sjekke dette som dere ser. 80 x 20 = 1600 watt

?action=view&current=CIMG0237.jpg

Kjøling av forsterkeren er rimelig bra med disse viftene i tilleg til kjøleribbene.

?action=view&current=CIMG0234.jpg

Også et bilde av helheten av forsterkeren som er symetrisk for best kjøling.

?action=view&current=CIMG0232.jpg

Dette er langt ifra verdens beste forsterker men at Boss bare lager dritt er bullshit. De fleste merker lager billig og dyrt.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om watt tallet på det jeg kjøper, heller ikke merke. At det er et bra merke eller mye watt kommer bare som en ekstra "bonus". F.esk "dunkekassen" min er bare en liten aktiv subwoofer med 2x8". Ikke akkurat noen wattbombe, men du verden for en lyd den gir.

Nå har det seg slik også at bilradiospesialisten anbefalte akkurat denne forsterkeren til meg. De har jo masse annet som koster mindre, like mye og et par hundringser mer og er av mer "aksepterte" merke. Går ut i fra at de vet hva de snakker om. Jeg bare spurte han hva de kunne anbafale til anlegget mitt. Han sa at du måtte en de opp i pris hvis du skulle ha tilsvarende av et bedre merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt MYE erfaring med boss, både i diverse russebiler og privatbiler...Min mening om boss-forsterkere er: hold deg langt vekk fra disse. det er en grunn til att de er billige...har ikke vært bordi dynabel, men har bare hørt godt om dem, så hvis du får noe i omtrent samma prisklasse fra dem ville jeg heller kjøpt det.

dani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er utsalgsprisen på den forsterkeren du tenker på kr 1890.- så noe spesielt godt tilbud er det ikke :)

Mvh

Ole Johan Bredland

Re:style

Mvh

Ole Johan / Re:style - 41448000

http://www.restyle.no - post@restyle.no

Re:style - bilstereo, styling & performance til de fleste biler. Åpent tir-fre 14-18, torsdag 14-20 og etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by restyle

Hos oss er utsalgsprisen på den forsterkeren du tenker på kr 1890.- så noe spesielt godt tilbud er det ikke :)

Mvh

Ole Johan Bredland

Re:style

Hm, hvis jeg kjøper den skal jeg presse prisen litt såfall... ;) Kjøper jeg den på nett kommer jo uansett frakt i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider