Gå til innhold

Sub spørsmål !

Ranger emnet

v|ncenT^

Anbefalte innlegg

Må nesten stille et spørsmål som jeg vet mange har stillt før..

Fikk den nye subbern min i dag : DLS MW12

Har kjøpt inn MDF 33mm som jeg hadde tenkt å bygge kasse av!

Skal monteres i en kombikupè.

Subbern anbefales ei kasse på 32liter med 4" port. Så det jeg lurer på er om noen gidder å regne om kasse for meg til HxBxD ca.

Eller om noen vet om en program som gjør det ( jeg visste en gang i tiden om et, men husker ikke navnet )

Tenkte kanskje jeg skulle prøve meg med ei båndkasse, noen erfaringer ?

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandpass er ikke anbefalt til det elementet står det i teksten i linken din.

Bygg deg en kasse med port.

Det blir litt i minste laget om kassen skal være på 32 lirer og porten 4" og 37 cm lang.

Tror du må til med et "kne" på porten for å få plass til den.

Husk å ha "portens diameter" i klaring til vegger og andre hinder inni kassen din.

Tricky dette men kanskje noen andre har noen bedre forslag til deg...?

Lykke til i alle fall!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v|ncenT^

Må nesten stille et spørsmål som jeg vet mange har stillt før..

Fikk den nye subbern min i dag : DLS MW12

Har kjøpt inn MDF 33mm som jeg hadde tenkt å bygge kasse av!

Skal monteres i en kombikupè.

Subbern anbefales ei kasse på 32liter med 4" port. Så det jeg lurer på er om noen gidder å regne om kasse for meg til HxBxD ca.

Eller om noen vet om en program som gjør det ( jeg visste en gang i tiden om et, men husker ikke navnet )

Tenkte kanskje jeg skulle prøve meg med ei båndkasse, noen erfaringer ?

Personlig så "hater" jeg bassrefleks på større elementer til hjemmebruk og uansett størrelse i bil. Grunnen er enkelt og greit at refleks introduserer akustisk fasedreining. Når man vet at vibrasjoner i bilens karosseri også kan medføre ulike fasemessige problemer, sier det seg selv at man er ute kjøre med refleks. Desverre var parameterne på elementet ditt noe problematiske for trykkammer.

Problemet med bandpass, er at man må være veldig sikre på at parametre stemmer og personlig har jeg best erfaring der hvor elementet spiller inn i rommet, og ikke i et annet akustisk tilpasset kabinett (har dog hørt ulike CC kabinetter som har fungert helt ok). Fordelen er at du slipper refleksens fasetrøbbel.

I dittt tilfelle ville jeg nok desverre anbefale refleks. Det du kan gjøre for å muligens øke ytelsen noe, er å introdusere en mekanisk motstand i røret. Dette kan gjøres på ulike måter, med ulikt resultat.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest diverse greier i går og i dag, så dropper jeg det med bånpass, kan være litt risikabelt, og det må være skikkelig gjort hvis man skal få en bra lyd !

Tenker jeg satser på ei rektangulær kasse som portes. Men burde jeg tenke slik at jeg skal legge til ca. 2l i kassa, ettersom subbern stjeler ca. 2l ? DVS: 34liter til sammen, eller tenker jeg litt komplisert nå ? heh

BTW: noen som har hørt om BOX98 eller BOX2000 som er program for bygging av basskasser ?

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tdha

Hei!

jeg har en w124 mercedes og lurer på om det fins en liten sub. som jeg kan ha inne i kupeen, fordi veggen mellom bagasjerommet og kupeen er tykk som inneholder blant annet besintanken.

på forhånd takk

Selvfølgelig finnes det!

Men det spørs hvor mye du har tenkt å gjøre utav det?

En enkel og grei løsning er Infinity Basslink.

Dette er en aktiv 10" i ganske liten kasse.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Selvfølgelig finnes det!

Men det spørs hvor mye du har tenkt å gjøre utav det?

En enkel og grei løsning er Infinity Basslink.

Dette er en aktiv 10" i ganske liten kasse.

Mvh

Stian

Beklager, men jeg forstår ikke ditt spørsmål, jeg er nemlig blank ang. bilstereo. Jeg vet bare at mange som har slike biler sier at de er ikke fornøyd med suben. når de har det i bagasjerommet. og da tenkte jeg at, til min amatør krav til lyden, er det bedre å ha en liten en inne i kupeen enn en stor i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg forstår ikke ditt spørsmål, jeg er nemlig blank ang. bilstereo. Jeg vet bare at mange som har slike biler sier at de er ikke fornøyd med suben. når de har det i bagasjerommet. og da tenkte jeg at, til min amatør krav til lyden, er det bedre å ha en liten en inne i kupeen enn en stor i bagasjerommet.

Hva med å prøve en god 8" forran på passasjersiden. Der har du et plastikkdeksel du kan fjerne. Her kan du bygge inn en liten kasse for en 8". Om du ikke er så nøye på beinplassen til passasjeren din, kan du jo prøve med en 10" som trenger lite kassevolum.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Hva med å prøve en god 8" forran på passasjersiden. Der har du et plastikkdeksel du kan fjerne. Her kan du bygge inn en liten kasse for en 8". Om du ikke er så nøye på beinplassen til passasjeren din, kan du jo prøve med en 10" som trenger lite kassevolum.

mvh

Glenn

"plastikkdeksel"; under hanskerrommet ?

HAr du noen anbefalinger ang. 8"? Har tenkt å kjøpe dynabel 0804 forsterker. (Har nå deh-7600mp og Caliber 124 foran, bak er det papphøytalere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"plastikkdeksel"; under hanskerrommet ?

HAr du noen anbefalinger ang. 8"? Har tenkt å kjøpe dynabel 0804 forsterker. (Har nå deh-7600mp og Caliber 124 foran, bak er det papphøytalere)

helt fremme under dashen på passasjersiden, finner du et plastikkdeksel. Trekk bort teppene så finner du det.

Har muligens noen meget spennende 8" om en liten stund. Er bare noen avtaler som må gå i havn først slik at vi kan ta agenturet til Norge. Dette er absolutt verd å vente på.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har sub. og forsterker som er like bra som dynabel og like rimelig så venter jeg gjerne!

8" som jeg kan skaffe er nok ikke på prisnivå med dynabel, men er av en helt annen kvalitet.

Personlig har jeg ikke høye tanker om dynabel bassene. Skal folk handle på Eltek, anbefaler jeg heller at dem tester ut Peerless eller Seas. Dette er dog min personlige mening.

Forsterkere til rundt prisen av dynabel har vi. Vi har en type nå, og så får vi inn en type til når de nye produktseriene til SS blir klare for levering.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi meg et pris tilbud på suben., gamle og nye typen forsterker. (Er de like bra som 0804?)

subben kan jeg ikke gi pris på enda, da jeg ikke har fått priser fra Italia. Men det kommer.

XTA480.4 koster veil 2490,-

Little Wonder LW4.480 vil koste ca 2390,- når den kommer.

Eventuelle tilbud, får forhandlerne mine ta seg av.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider