volvo_240t Skrevet Februar 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2005 blir med jeg å:D :D Siter Volvo 240TIC++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ecko Skrevet Februar 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2005 Originally posted by Konrad biltilsvinet :roll: Siter Sierra-> FuckedOnRaceDay MR 2 '86-> Solgt Celica 87-> Ribba -> Spiker Charade-> Solgt tilbake Citröen ZX -> borte Corrolla EE 80 --> Døde og gjennoppstod som en flyende filmstjerne--> Skikkelig død denna gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svinball Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Originally posted by Konrad EU standard beskriver selve målingen (arbeidsprosessen) og angir ingen spesielle verktøy. Jeg vet ikke om mobil duger....? Dette kan lett sjekkes hos NAF, biltilsvinet eller godkjent verksted. Grensen er satt til ca 100 Db. Grunnen til at det er en ca verdi er fordi det varierer litt fra motor typer og bil typer på hvordan støyen opptrer og oppfattes, det kan derfor hende at biler med 98 DB blir nektet å kjøre. Dette var ikke noe problem i fjord, de som er over er ofte godt over, er du i faresonen få tatt en sjekk. Men, en mobil vi jo gi en ca pekepinne... Det jeg lurer på er prosessen... Feks: en meter over bakken, tre meter fra bilen og 3000o/min??? Har hørt noe lignende, men vet ikke... Siter http://www.curbz.org Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zamot Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Målingen foretas på stillestående kjøretøy. Kontroller at eksosanlegget ikke har lekkasje. Måleområde: - Målingen skal foretas utendørs på en plass som ikke har store akustiske forstyrrelser. Bakgrunnsstøyen skal være minst 10 dB(A) under det målte støynivået fra kjøretøyet. Vær spesielt oppmerksom på vindstøy. Enhver flat, åpen plass med dekke av betong, asfalt, fast grus, is eller hardpakket, isaktig snø, men ikke fast eller løs jord, kan anses som egnet hvis det innefor et rektangel med sider minst 3 meter fra motorvognens ytre begrensninger ikke er nevneverdig hindring. Kjøretøyet skal stå slik at mikrofonen ikke er nærmere en eventuell fortauskant enn 1 m. Mikrofonplassering: - Mikrofonen plasseres på egnet stativ. - Ved horisontale eksosrør plasseres mikrofonen (målt fra mikrofonmembranen) 0,5 m ± 10 mm fra eksosrørutløpet (målt fra det punkt på rørenden som er nærmest mikrofonen), parallelt med underlaget og 45 ° ± 10 ° til siden for eksosutstrømmingsretningen med mikrofonen rettet mot utløpet. Mikrofonen skal plasseres i høyde med utløpet, dog minimum 0,2 m over underlaget. Mikrofonen bør ikke være nærmere enn 0,5 m fra andre komponenter som f.eks. reservehjul og drivstofftank. Når eksosrøret munner ut så langt under kjøretøyet slik at dette ikke uten videre er synlig/tilgjengelig, plasseres mikrofonen 0,5 m fra skjæringspunktet mellom en tenkt rett forlengelse av eksosrøret og kjøretøyets ytre begrensning. - Ved vertikale rør plasseres mikrofonen i samme høyde som utløpet av eksosrøret og orienteres rett oppover. Mikrofonen plasseres 0,5 m fra den ytre sidebegrensningen som er nærmest utløpet. Ved to eller flere utløp med innbyrdes avstand på mindre enn 0,3 m plasseres mikrofonen utenfor eksosrøret som er nærmest kjøretøyets ytre begrensning. Dersom utløpene er like langt fra, måles det som ligger høyest. Støymålingen utføres slik: - Støymåleren kalibreres. - Still inn støymåleren på veiekurve « A » og tidsfaktor « fast response ». - Ved to eller flere utløp med innbyrdes midtavstand på mindre enn 0,3 m, utføres en måling. Ved større avstand utføres en måling ved hvert eksosrørutløp i henhold til prosedyrene for kjøretøy med ett eksosrørutløp. Høyeste målte verdi gjelder. - Kontroller at motoren er driftsvarm. - Girspak/girvelger settes i fri, motoren ruses opp og holdes på 3/4 av maksimaleffektturtallet og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren raskt slippes/føres tilbake til tomgangsstilling. Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til nærmeste heltall (eks. 94,4=94 dB(A), 94,5=95 dB(A)). Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke er større enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måleresultat. - Støymåleren kalibreres. Dersom det registreres feilvisning på mer enn 1 dB, skal prøven anses som ugyldig og ny prøve må utføres. Kjøretøyets ev. egen turteller skal ikke benyttes for å finne riktig turtall under målingen. Mer her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19971215-1488.html (søk på støy) Kortversjon: *Bakgrunnsstøyen skal være minst 10 dB(A) under det målte støynivået fra kjøretøyet. *plasseres mikrofonen 0,5m fra eksosrørutløpet parallelt med underlaget og 45 ° til siden for eksosutstrømmingsretningen med mikrofonen rettet mot utløpet. *Still inn støymåleren på veiekurve « A » og tidsfaktor « fast response ». *motoren ruses opp og holdes på 3/4 av maksimaleffektturtallet og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren raskt slippes/føres tilbake til tomgangsstilling. Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til nærmeste heltall. Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke er større enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måleresultat. Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svinball Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Takk Zamot!:) Siter http://www.curbz.org Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ecko Skrevet Februar 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2005 Kommer du gjennom? Siter Sierra-> FuckedOnRaceDay MR 2 '86-> Solgt Celica 87-> Ribba -> Spiker Charade-> Solgt tilbake Citröen ZX -> borte Corrolla EE 80 --> Døde og gjennoppstod som en flyende filmstjerne--> Skikkelig død denna gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet Februar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2005 heh, de nye støyreglene på rudskogen er morsomme :D Men noen av oss har 96 db støy i vognkortet og slipper pes uansett... målte 94db på min i fjor. med sånn ekkel ricer potte og åpent anlegg fra turboen og bakover ca. Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shadow_iX Skrevet Februar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2005 Anse meg som en av de første som møter opp, og siste som drar hjem derifra.. :) (Omtrent) Siter '95 Subaru Legacy Wagon - beater. :) nad_freak@hotmail.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Konrad Skrevet Februar 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2005 heh, de nye støyreglene på rudskogen er morsomme :D Men noen av oss har 96 db støy i vognkortet og slipper pes uansett... målte 94db på min i fjor. med sånn ekkel ricer potte og åpent anlegg fra turboen og bakover ca. Støyreglen er "morsomme" problemet er at det er støyen hos naboene som er viktig. Dette har da mye og gjøre med vær og vindretning...skal ikke være lett. Siter Hans Konrad Sjef bilmekaniker.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poffs Skrevet Februar 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2005 vi får sette på flere potter da!! :) fabelaktig at dere har fått til kjøring i år og,takk og lov.pga er jo de beste treffa hvor en får kjørt mye og ikke noen som pirker med svartflagget bare en legger litt blårøyk runt omkring... superb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svinball Skrevet Februar 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2005 Kommer du gjennom? Tviler... 200sx med CA18-motor og litt eksosanlegg er en bråkebøtte... Siter http://www.curbz.org Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ecko Skrevet Februar 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2005 ser ut som om det blir ny bil på¨meg før første treffet:p Siter Sierra-> FuckedOnRaceDay MR 2 '86-> Solgt Celica 87-> Ribba -> Spiker Charade-> Solgt tilbake Citröen ZX -> borte Corrolla EE 80 --> Døde og gjennoppstod som en flyende filmstjerne--> Skikkelig død denna gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danna Skrevet Februar 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2005 Jeg kommer!! :) Siter - 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda_råner Skrevet Februar 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2005 EU standard beskriver selve målingen (arbeidsprosessen) og angir ingen spesielle verktøy. Jeg vet ikke om mobil duger....? Dette kan lett sjekkes hos NAF, biltilsvinet eller godkjent verksted. Grensen er satt til ca 100 Db. Grunnen til at det er en ca verdi er fordi det varierer litt fra motor typer og bil typer på hvordan støyen opptrer og oppfattes, det kan derfor hende at biler med 98 DB blir nektet å kjøre. Dette var ikke noe problem i fjord, de som er over er ofte godt over, er du i faresonen få tatt en sjekk. Altså greit at dere er innmari nøye på dette med støy osv. Men ER grensa satt til 100DB så BØR den være 100!.. Om en måler 99,5 så burde han fortsatt få lov til å kjøre. Men når det da kommer til dette med støy som vi tidligere har hatt jævli mye problemer og dkiskusjoner om når det glatd vålerbanen. Støyen som kommer ut av eksos anlegget når bilen kjøres er ikke den verste. Men satt sammen av vindmotstand motor lyd så blir det greit med lyd til sammen.. Jeg husker også på bilforumets sommertreff at vi måtte bygge om et anlegg på en 200sx så han skulle få kjørt. Han besto med glans etter det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sifpilsen Skrevet Februar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 Jeg kommer om bilen frmedeles er på veien når man kommer så langt ;) Siter x-'91 Mazda Mx5 1.6 x-'81 Golf 1 GTi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.