Gå til innhold

Bilmekanikker.no

Ranger emnet


ecko

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Konrad

 

EU standard beskriver selve målingen (arbeidsprosessen) og angir ingen spesielle verktøy.

Jeg vet ikke om mobil duger....?

 

Dette kan lett sjekkes hos NAF, biltilsvinet eller godkjent verksted.

 

Grensen er satt til ca 100 Db. Grunnen til at det er en ca verdi er fordi det varierer litt fra motor typer og bil typer på hvordan støyen opptrer og oppfattes, det kan derfor hende at biler med 98 DB blir nektet å kjøre. Dette var ikke noe problem i fjord, de som er over er ofte godt over, er du i faresonen få tatt en sjekk.

 

 

Men, en mobil vi jo gi en ca pekepinne... Det jeg lurer på er prosessen... Feks: en meter over bakken, tre meter fra bilen og 3000o/min??? Har hørt noe lignende, men vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målingen foretas på stillestående kjøretøy. Kontroller at eksosanlegget ikke har lekkasje.

Måleområde:

- Målingen skal foretas utendørs på en plass som ikke har store akustiske forstyrrelser. Bakgrunnsstøyen skal være minst 10 dB(A) under det målte støynivået fra kjøretøyet. Vær spesielt oppmerksom på vindstøy. Enhver flat, åpen plass med dekke av betong, asfalt, fast grus, is eller hardpakket, isaktig snø, men ikke fast eller løs jord, kan anses som egnet hvis det innefor et rektangel med sider minst 3 meter fra motorvognens ytre begrensninger ikke er nevneverdig hindring. Kjøretøyet skal stå slik at mikrofonen ikke er nærmere en eventuell fortauskant enn 1 m.

Mikrofonplassering:

- Mikrofonen plasseres på egnet stativ.

 

- Ved horisontale eksosrør plasseres mikrofonen (målt fra mikrofonmembranen) 0,5 m ± 10 mm fra eksosrørutløpet (målt fra det punkt på rørenden som er nærmest mikrofonen), parallelt med underlaget og 45 ° ± 10 ° til siden for eksosutstrømmingsretningen med mikrofonen rettet mot utløpet. Mikrofonen skal plasseres i høyde med utløpet, dog minimum 0,2 m over underlaget. Mikrofonen bør ikke være nærmere enn 0,5 m fra andre komponenter som f.eks. reservehjul og drivstofftank. Når eksosrøret munner ut så langt under kjøretøyet slik at dette ikke uten videre er synlig/tilgjengelig, plasseres mikrofonen 0,5 m fra skjæringspunktet mellom en tenkt rett forlengelse av eksosrøret og kjøretøyets ytre begrensning.

 

- Ved vertikale rør plasseres mikrofonen i samme høyde som utløpet av eksosrøret og orienteres rett oppover. Mikrofonen plasseres 0,5 m fra den ytre sidebegrensningen som er nærmest utløpet.

 

Ved to eller flere utløp med innbyrdes avstand på mindre enn 0,3 m plasseres mikrofonen utenfor eksosrøret som er nærmest kjøretøyets ytre begrensning. Dersom utløpene er like langt fra, måles det som ligger høyest.

 

Støymålingen utføres slik:

- Støymåleren kalibreres.

 

- Still inn støymåleren på veiekurve « A » og tidsfaktor « fast response ».

 

- Ved to eller flere utløp med innbyrdes midtavstand på mindre enn 0,3 m, utføres en måling. Ved større avstand utføres en måling ved hvert eksosrørutløp i henhold til prosedyrene for kjøretøy med ett eksosrørutløp. Høyeste målte verdi gjelder.

 

- Kontroller at motoren er driftsvarm.

 

- Girspak/girvelger settes i fri, motoren ruses opp og holdes på 3/4 av maksimaleffektturtallet og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren raskt slippes/føres tilbake til tomgangsstilling. Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til nærmeste heltall (eks. 94,4=94 dB(A), 94,5=95 dB(A)). Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke er større enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måleresultat.

 

- Støymåleren kalibreres. Dersom det registreres feilvisning på mer enn 1 dB, skal prøven anses som ugyldig og ny prøve må utføres.

 

Kjøretøyets ev. egen turteller skal ikke benyttes for å finne riktig turtall under målingen.

 

Mer her:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19971215-1488.html

(søk på støy)

 

Kortversjon:

*Bakgrunnsstøyen skal være minst 10 dB(A) under det målte støynivået fra kjøretøyet.

*plasseres mikrofonen 0,5m fra eksosrørutløpet parallelt med underlaget og 45 ° til siden for eksosutstrømmingsretningen med mikrofonen rettet mot utløpet.

*Still inn støymåleren på veiekurve « A » og tidsfaktor « fast response ».

*motoren ruses opp og holdes på 3/4 av maksimaleffektturtallet og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren raskt slippes/føres tilbake til tomgangsstilling. Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til nærmeste heltall. Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke er større enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måleresultat.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, de nye støyreglene på rudskogen er morsomme :D

Men noen av oss har 96 db støy i vognkortet og slipper pes uansett...

 

målte 94db på min i fjor. med sånn ekkel ricer potte og åpent anlegg fra turboen og bakover ca.

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, de nye støyreglene på rudskogen er morsomme :D

Men noen av oss har 96 db støy i vognkortet og slipper pes uansett...

 

målte 94db på min i fjor. med sånn ekkel ricer potte og åpent anlegg fra turboen og bakover ca.

 

 

Støyreglen er "morsomme" problemet er at det er støyen hos naboene som er viktig. Dette har da mye og gjøre med vær og vindretning...skal ikke være lett.

Hans Konrad

Sjef

bilmekaniker.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU standard beskriver selve målingen (arbeidsprosessen) og angir ingen spesielle verktøy.

Jeg vet ikke om mobil duger....?

 

Dette kan lett sjekkes hos NAF, biltilsvinet eller godkjent verksted.

 

Grensen er satt til ca 100 Db. Grunnen til at det er en ca verdi er fordi det varierer litt fra motor typer og bil typer på hvordan støyen opptrer og oppfattes, det kan derfor hende at biler med 98 DB blir nektet å kjøre. Dette var ikke noe problem i fjord, de som er over er ofte godt over, er du i faresonen få tatt en sjekk.

 

 

Altså greit at dere er innmari nøye på dette med støy osv. Men ER grensa satt til 100DB så BØR den være 100!.. Om en måler 99,5 så burde han fortsatt få lov til å kjøre.

 

Men når det da kommer til dette med støy som vi tidligere har hatt jævli mye problemer og dkiskusjoner om når det glatd vålerbanen.

Støyen som kommer ut av eksos anlegget når bilen kjøres er ikke den verste. Men satt sammen av vindmotstand motor lyd så blir det greit med lyd til sammen..

 

Jeg husker også på bilforumets sommertreff at vi måtte bygge om et anlegg på en 200sx så han skulle få kjørt. Han besto med glans etter det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår