Gå til innhold

utveksling på 240??

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

jeg er litt lei å kjøre med så høyt turtall når jeg kjører...

 

har en org b21a m/m45kasse å 3.54 utveksling...

 

så jeg lurte på om man vill komme til å merke det forskjell, tenker på km/t vs turtall, hvis jeg bytter til 3.73 utveksling bak??? akslingen har stått på en 245 88mod med aut-kasse...

 

er det værdt arbeidet :rolleyes: pga har en slik liggende på låven hjemme:o

 

men hvis noen har en m46 el m47kasse så gjerne si ifra;)

 

jeg tenkte også å "avstive" bilen litt med stag her å der... i motorrommet og under bilen.... så hvilken støttestag er å anbefale? tenkte evt å lage selv fra tårnene å til torpedoveggen...:rolleyes: (tips til material-type? størrelse på evt rør ol... ønskes samt tegninger);)

 

har fått hørt følgene "stag" som hjelper på stivheten i volvon:

- stag mellom tårnhus og torpedoveggen

- mellom tårnene

- større stab-stag forran å bak (23 el 25mm)

- justerbart panhardstag (vet det ikke "hjelper" på stivhet)

- wattlink

- ekstra stag som går under girkassen (som er formet som en H):rolleyes:

- justerbart stab-stagfeste forran

- polyflexforinger under hele bilen

 

 

det er sikkert flere der ute som vet hva som er å anbefale

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vomaz

noen som har link til å regne det ut?? vet jeg har vært borti det, men fant ikke d:(

 

En enkel formel: Antall tenner på kronhjul / antall tenner på pinjong = utvekslinga.

 

Jo lavere utveksling jo tyngere giret blir bilen.

 

F.eks: 3,73: Da går mellomakslinger 3,73 ganger rundt når hjulene hat gått èn runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Texascom

 

En enkel formel: Antall tenner på kronhjul / antall tenner på pinjong = utvekslinga.

 

Jo lavere utveksling jo tyngere giret blir bilen.

 

F.eks: 3,73: Da går mellomakslinger 3,73 ganger rundt når hjulene hat gått èn runde.

 

hmm... såpass...

da skal jeg nok ha meg en m46 eller m47kasse:rolleyes:

 

anbefaler du da at jeg bare beholder den akslingen jeg har da:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Får 3.15 da, satt blant annet på noen med 230k og m45.

 

Er 2.93 på bilen jeg kjører nå, med 5 trinns:cool:

 

korsn mod er de på da? noen som vet pris på opphuging for en aksling?? så jeg vet sånn ca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vølvø

hehe

hvor fort går den på førstegir ca?

 

ehm, d er jeg ikke sikker på.. kan sjekke det i hælga (pga "lånte" bort bilen frem til helga) men i 4-gire når jeg har 3000rpm ligger farta på ca 80-85km/t... synes det er litt mye, er sikkert flere som har det slik:rolleyes: men jeg vill ikke ha d:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vomaz

 

ehm, d er jeg ikke sikker på.. kan sjekke det i hælga (pga "lånte" bort bilen frem til helga) men i 4-gire når jeg har 3000rpm ligger farta på ca 80-85km/t... synes det er litt mye, er sikkert flere som har det slik:rolleyes: men jeg vill ikke ha d:o

 

Hadde akurat det samme på min B21A med M45...

 

 

 

Hvor står denne unvekslinga på akslingene da :rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har B23A med 5 trinns kasse, når jeg ligger i 160 da har jeg vel 4500 eller noe.. jallefall så mye at jeg nesten ikke tørr kjøre fortere.. men det er i nedover bakke, tror ikke den går så fort på falta.. har hatt 150 på flata da.. men min er høyt turtall på når jeg kjører fort..

 

Ganske iriterende ja :mad:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sjekket hva jeg får i hver gir... (har ikke testet 4-giret ennda);)

 

men i 1-giret får jeg 50km/t

2-giret får jeg 100km/t

3-giret får jeg 150km/t

 

å turtallet da er like før turtalls-kutt som er 6500rpm;)

 

men føret tillot ikke å teste 4giret;) kommer nok til sommern:o

 

men har fått den justert litt, så nå er jeg egentli fornøyd:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vomaz

men har fått den justert litt, så nå er jeg egentli fornøyd:D

 

Hvordan justerer du utvekslinga

:eek: :D

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår