Gå til innhold

Sikring på strømkabel?

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er anbefalt 30cm eller mindre, men 40cm går sikkert bra.

Grunnen til at sikringen skal stå nærme batteriet er at da blir det mindre kjangs for at kabelen får kontakt med jord før sikringen og kortslutter, slik at batteriet blir ødelagt eller i verste fall beggyner og brenne.

Mvh

Michael

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 cm fra eller til spiller ingen rolle!!!

Husk bare å feste kabelen GODT slik at den ikke risikerer å komme borti motordeler eller komme i klemm. Strips er fine greier!

"Det stemmer det tvåførti.

Sett på riktig størelse sikring og du har en god kabel."

Har sikringen noe med kvaliteten på kabelen å gjøre???

Dette stemmer over hodet IKKE! drunk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nærme spenningskilden som overhodet mulig er alltid en huskeregel her.. =)

Italianopower: Hvor har du trekt strømkabelen din? Jeg har funnet en perfekt vei på høyre side, bakover ved batteriet, og under innerskjermen, så inn ved hjernen og vidre bakover !

BTW: 4 AWG (21mm^2) kan max sikres med 150A mener jeg å huske !

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by v|ncenT^

Så nærme spenningskilden som overhodet mulig er alltid en huskeregel her.. =)

Italianopower: Hvor har du trekt strømkabelen din? Jeg har funnet en perfekt vei på høyre side, bakover ved batteriet, og under innerskjermen, så inn ved hjernen og vidre bakover !

BTW: 4 AWG (21mm^2) kan max sikres med 150A mener jeg å huske !

Jeg trakk kabelen gjennom torpedoveggen på førersiden. Eneste stedet jeg kunne bruke og det var et helvete. jeg har jo ECS så det tar litt plass nedi der med rør, slanger tykke bunter med ekstra ledninger, kompressor og luftboks.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer med et siste innlegg i denne tråden nå!

Til informasjon:

Grunnen til at det i det hele tatt skal være sikring på strømkabelen er at HVIS kabelen skulle gnages hull på, i f.eks. gjennomgangen på torpedoveggen eller andre plasser i bilen der dette er en mulighet, så skal sikringen beskytte DEG og BILEN din mot kortsluttning og brann.

Derfor er det en fordel å montere sikringsholderen så nærme batteriet som mulig!

Å feste kabelen så godt det lar seg gjøre er derfor veldig viktig for å unngå at den faller ned på, eller kan komme borti, noe den IKKE skulle ha vært borti.

Å feste kabelen 10 cm eller 1 meter fra batteriet har ABSOLUTT ingen virkning på hverken lyden eller "strømkvaliteten, å gjøre!

Hvis kabelen er trekt i rør og/eller lagt på en slik måte at deg ikke er til fare for noen av de ovennevnte farene så kan en således droppe sikring. Men dette er det ingen som anbefaler!

Å komme med noe annen forklaringen på sikringsproblemet vil bare være svada og ikke til nytte for noen!

Har vi lært noe da folkens?

Kom med kontruktive kommentarer hvis dere har det og la være å kommentere bare for å "kommentere"!

Mvh

Pål

(Han som kan lett mer enn gjennomsnittet men også vet når han skal forholde seg taus)

God helg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider