Javel Skrevet Januar 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2005 Lurer på hva syn folk her har når det gjelder pruting ved bilkjøp. Selv liker jeg veldig dårlig å stå og prute...men det er vel noe som prinsippielt hører med når man skal kjøpe bruktbil hvertfall. Du er liksom dum om du bare kjøper en bil for den prisen som står på (tenker nå mest på kjøp hos forhandlere) men jeg vet ikke helt....:confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christer Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Man bør alltid prute etter min mening. Det jeg gjorde når jeg kjøpte bil var at jeg tok med en kamerat som har god peiling på akkurat den type biler. Så over hele bilen, interiør, motor, under bilen over bilen osv. Tok en prøvetur. Bilen stod til 15000 men jeg hadde bare med meg 12000. Jeg fikk den for 12000 og det var den verdt. Han kunne ikke akkurat si nei når jeg slengte 12000 foran nesa hans:P Siter x Volvo Toførr GL b230k -87 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 pruting hører med:) Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flasher Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Ringte på en bil en gang, og den bilen skulle ikke selges under 7500 sa dama.. hehe.. så dro jeg for å se på den, og snakket endel med mannen.. fikk pressa den ned i 3500 :D Da gikk jeg virkelig inn for å få meg en billig bil :) Siter "Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special" Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen Har mange bmw og opel på samvittigheten :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Javel Skrevet Januar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Joda, pruting hører vel med. Man sier at det alltid er et rom for dette lagt inn i prisen. For noen år siden var jeg å kikket på en stasjonsvogn. Den hadde en prislapp på 90000. En forhandler kom bort og jeg sa jeg så etter en bil rundt den duren. Noe av det første han sa etter å skrytt litt hvor fin og bra den var(før jeg hadde nevnt noenting om prisen); "Vi sier 85000 da, så får du 5000 i avslag også". Den syns jeg virket nesten vel sleip :o Det sa meg jo egentlig bare at 85000 var minimum prisen de burde ha satt på den, og at de 5000 var lagt på som et triks så han kunne si dette uten videre. Men det er jo ikke så lett å begynne prute heller etter at han hadde sagt det :o Gikk derifra og har ikke vært der siden. En annen ting: Her rundtom er det nå noen forhandlere som oppererer med vrakpant på 10000 og faktisk 20000 bare bilen er registrert., om du kjøper bil fra fra 70 eller 80000 og oppover. Vet ikke om det er riktig å begynne prute om du skulle få 20000 for en bil knapt verd 5000 heller :o Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mabbutt Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Pruting er kultur! Siter - '11 Lexus CT 200h- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]- '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skidracer Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Originally posted by mabbutt Pruting er kultur! Ja. Men for noen er dette ukultur! Pruting er en fin ting.. men jeg har aldri vært serlig glad i det selv... er etterhvert blittt flinkere til dette... Det som derimot irriterer meg grønn er de som kommer og ser på noe du skal selge, og begynner med sånna ovenfra og ned komentarer som: *Denne er jo ikke verd så mye, det må du og forstå? *Ja, Ingen kommer jo til å by mer en meg uansett... *Jeg liker den ikke til den prisen. *Du kan jo ikke bare stå her og være grisk? *Jammen ser den gammel ut! (det står 1987 Opel rekord i annonsen, din dust...) *Jamen du er vel sikkert ikke mer en 19, hvordan kan du vite hva den er verd? *At den har ny motor betyr bare at de ikke er holdbare og jeg bare må bytte snart! (om mistubishi'n min) Hva forventer folk av meg når jeg selger en bruktbil? Seriøst... Jeg skal selge en bil billig, og så kommer folk og blir fornermet på meg fordi de ikke før prute over 50 % av prisen på en allerede billig bil???? Verst var en dust som Fortalte meg at jeg var for ung til å vite hva ting var verd... At bilen sikkert ikke hadde et langt liv forran seg for di jeg var ung og uansvarlig.... En annen ting er når det ringer en pakistaner eller tyrker... eller en fra et annet folkeslag som har en tradisjon for å prute. Ikke for å si noe stygt, men det kan være litt slitsomt. De har liksom ikke fått med seg at ola nordmann avarterer ting til "ferdig pruta" pris.... Hadde en fra oslo som ringte meg i nesten 2 uker da jeg solgte galanten min!!! Hver dag var det det samma... han ringte og ville ha bilen for 5000.. fordi jeg avarterte den til 10.000! Og han mente bilen ikke var verd noe fordi den var gått over 200.000! Bilen det er snakk om var en galant 2,0 GTI (det er den maskinen de satte turbo på i vr4, og evo) med motor og gir bytta, og noen motordeler som egentlig skulle vært til eivind opplands rallycrosser en gang på 90tallet..... 5.000 my ass... og ALT i fremstillingen var byttet... Nevnte jeg at det ikke finnes rust fordi bilen er fra hammerfest og de ikke salter der? Faen så irritert jeg blir av sånt! Har sett en til sånn.. Den stod til 40.000! Men den hadde penere lakk, og litt lavere km. Andre ting er de som kjøper en DEFEKT ting, skriver unna på at de kjøper den som den er, og kommer og truer deg når den ikke virker... Jeg generelt hater folk som pruter, fordi de tenker de skal svindle lille dumme unge uerfarene meg!!! MEN: JEG VET HVA DERE VIL, SVINDLERJÆVLER!!! IKKE PRØV DERE!!! *sukk* Det er en slitsom verden vi lever i i dag. Nå for tiden selger jeg ikke bilene mine lengere. Jeg setter dem på en låve, eller selger dem billig til kompiser. Orker ikke flere frekke, sure kjøprer som skjeller deg ut fordi du ikke vil gå ned 7000 i pris, fordi de ikke har med seg mer en 10.000 og da må reise tomhendt hjem... Jaja... så fikk jeg ut litt frustrasjon i dag og. Takk til den som oppretta denne tråden!:hello: Siter _________________________ '69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prizma Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 synes nå pruting er ganske ok jeg da, alt i alt på bilen jeg kjøpte, kosta egentlig 84.000,- ga jeg seff ike mer enn 83.500,- og da med reg og veiavgift + felger og dekk til 20000,- etter dette har jeg "svindla" dem folk på 3 mnd garantien, og har nå 5 mnd etter kjøpet bilen på service, gratis selvfølgelig! Men all kredd til de som selger biler, og lever for det, selvfølgelig er det frustrasjon og vanskelig, men slik er livet! Siter Mvh. prizma Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 heelt greit med pruting. er en på jobben som skulle handle bil nå, så vi tok den opp på løftebukken og kjente over hele bilen, var jo reprasjoner for over 5000.- så han bøy han 8.5k for den bilen istede for de 15.- han ville ha.. (bilen var verdt maks 9k).. men glad for at han ikke kjøpte den. vrakbil :D Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Pruting hører med! Pruta en 88 mod 325 som var veldig pen, nylakkert,ny styling, nyovehalt og veldig bra motor fra litt over 50000 til 38000. det var tlf...etter 40 min med diskusjon...var nesten på gråten fyren..hehe..kom å så på den og pruta nye 3000 på den! kjøpte den da for 35000. hadde den nesten et år og solgte den for 52000... så pruting funker og det er lønnsomt!:) Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansy Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Hørte noen som sa at minimum pruting var rundt 6% av kjøpe summen,tror naf sa det.... Siter 98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro 93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue 95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso (X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vagen Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Pruting i forretninger hører med. Celica'n min stod til 247.000 + registrering. Fikk den for 240.000 inklusiv registrering. Yaris'en stod til 99.000kr + registrering. Fikk den for 74 eller 76.000 (husker ikke eksakt) inklusiv registrering (!). Hadde tapt bra mye på å ikke prute der. Det som derimot er UTROLIG irriterende er når du skal selge en bil privat, som du setter til salgs for f.eks høyst bydende over 150.000kr. Høyst bydende *OVER*. Så ringer folk og begynner med "jeg kan gi deg 140.000kr"....Høyst bydende OVER. OVER. OVER!!! OVER FOR F....!!!!!!!! Funnet ut at det svaret som irriterer de folka mest er "Du får finne deg en bil du har råd til, og innse at denne er for folk som tjener mer enn deg." Så sure noen blir. Så gøy det er. Siter http://WWW.MARIUSAASHEIM.COM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dalheim Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 pruting hører med. :P har spart bra med penger på å være flink til å prute Siter 07 suzuki GSXR750 08 subaru outback 2.0D premium 06 subaru impreza wrx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lionstar Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Jeg solgte en GTI bil, da ble jeg nedringt av useriøse folk som ville ha billig GTI bil, minst 60 telefoner, bilen var ikke verdt mer enn jeg annonserte den for, men jeg ble nedringt av folk som trodde de skulle gjøre et kupp. Det kom en bilmekaniker og kikket på den, tror han bøy 7 tusen, så senket han budet etterhvert som han så på den, akkurat som at det skulle få meg til å slå til på det opprinnlige budet. Det var og noen andre tullinger som kom, og bøy 3 tusen, tilslutt fikk jeg solgt den for 9 tusen (10 i annonsen). Ihvertfall sikkert at det er mange snikete kjøpere.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Originally posted by Lionstar Jeg solgte en GTI bil, da ble jeg nedringt av useriøse folk som ville ha billig GTI bil, minst 60 telefoner, bilen var ikke verdt mer enn jeg annonserte den for, men jeg ble nedringt av folk som trodde de skulle gjøre et kupp. Det kom en bilmekaniker og kikket på den, tror han bøy 7 tusen, så senket han budet etterhvert som han så på den, akkurat som at det skulle få meg til å slå til på det opprinnlige budet. Det var og noen andre tullinger som kom, og bøy 3 tusen, tilslutt fikk jeg solgt den for 9 tusen (10 i annonsen). Ihvertfall sikkert at det er mange snikete kjøpere.. Alle som skal kjøpe bil vil jo gjøre et kupp!:rolleyes: Er dum hvis du ikke pruer litt...da gjør du aldri et godt bilkjøp.. så lenge det ikke er nybil da... Siter 08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html 00'Lexus is 200 sport (solgt) 88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg