Gå til innhold

si hva du mener om chipping

Ranger emnet

dBdragger

Anbefalte innlegg

Vi vet jo alle at chipping har noe for seg! Og at det er på Diesel blåsere og bensin blåsere det er mest å hente, men hva med oss "vanlige" gutta da? Mange sier at det er flott å chippe for å hente ut et bittelite xtra, ihvertfall på Nm .

Er det virkelig det eller er det bare bøff...? Hører jo stadig vekk argumenter både for og imot , men hva er det riktige ?

Og ja, jeg vet det er lite vits i å chippe for å hente ut 5hk. Nm derimot er jo morro å ha det også. + at i mange tilfeller vil man vel kunne få en "sunnere" motor ????

Passat 2,0 16v GT

Digital Designs Stereo 1800w RMS @ 2ohm på subben

Siste Måling: 140,1 dB

Team DD Norge

http://www.nettnett.net/teamdd/

46736a0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er bortkasta penger å chippe en standard bensinmotor. Da ville jeg heller brukt penga på noe annet.

Om en absolutt må chippe så velg unichip eller noe tilsvarende.

Om en har gjort mye mods på motoren, kammer etc, er det lite vits å kjøpe en standard "superchip" for eksempel, da den er laget for en bil med standard innmat, og alt mulig annet.. Da er igjen unichip veien å gå.. men det koster jo..

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns chipping av vanlig "suge" motor har lite for seg jeg, selv om jeg har vurdert det på den gamle volvoen min. Får 15 hester ekstra ut av den gamle Volvo doningen, men til samme pris som en B230ET motor nesten :op Så, da faller liksom vitsen litt bort,heh!

Men, jeg har hørt om opptil 25 og 30 hester ekstra ved shipping oxo! Dette var da på en stor Amerikansk V8 sugebensin. En "dråpe" i havet av hva de allerede har av krefter.. :rolleyes:

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chipping er jo greit nok for de som vil.

men jeg synes at å chippe en sugemotor på 115 hk er litt waste. ville heller ha brukt de penga på ny Kam, porting, planing, kn, grenrør og resten av eff. anlegget.

da dette gir en vestendtlig mere effekt pr krone. hvis du DA kjøper en unichip så vil det være mere å hente siden da motoren din er mere "optimalisert"

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dBdragger

Vi vet jo alle at chipping har noe for seg! Og at det er på Diesel blåsere og bensin blåsere det er mest å hente, men hva med oss "vanlige" gutta da? Mange sier at det er flott å chippe for å hente ut et bittelite xtra, ihvertfall på Nm .

Er det virkelig det eller er det bare bøff...? Hører jo stadig vekk argumenter både for og imot , men hva er det riktige ?

Og ja, jeg vet det er lite vits i å chippe for å hente ut 5hk. Nm derimot er jo morro å ha det også. + at i mange tilfeller vil man vel kunne få en "sunnere" motor ????

Mye å hente på vektreduksjon.. kvitt deg med 100 kg og du har økt mye mere enn ved å kastebort penger på ecu

Kvitt deg med vekt istede for å kvitte deg med penger :D

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Det er så enkelt som dette: Mappinga skal være tilpasset til motoren. Er motoren bare standard eller "trimmet" er det som regel aldri noe poeng. Her er det originale programmet som regel nært nok det optimale. Men hvis doningen derimot er trimmet burde man i aller høyeste grad få ei remapping; dette er spesielt sant for sugemotorer med speed-density-måling (MAP) som modifiseres med individuelle spjeldhus. Grunnen er det mye lavere vakuumet en får med slike, og dermed vil bilen som regel gå alt for fett over hele registeret. Resultatet av dette kan i værste fall være at den enorme bensinmengden motoren får kan vaske oljen av sylinderveggene slik at stempelringene får en anledning til å foreta en større arkeologisk utgravning her. Bare og rive ned, borre opp og få inn stempler og ringer i overdimensjon. Større mods kan også forandre det optimale tenningstidspunktet, og da burde (skal) man kompensere for det ved hjelp av ei full remapping på rullende landevei eller motorbenk; alt etter som hva en har tilgjengelig og ser praktisk. På den andre siden så vet vi jo alle hva resultatet av et for agressivt tenningstidspunkt vil bli; totalhavari. Og dét er langt fra billig. Så velg tuneren din med omhu; de har sjelden noen erstatningsforpliktelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider