Gå til innhold

Tid for ny motor...er jeg redd

Ranger emnet


mr.jenssen

Anbefalte innlegg

  • Svar 309
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fått ferdig fronten, skal begynne med eksosanlegget etter lunch.

 

Er et par ting jeg lurer på:

1: På girkassen er det en plugg med 5 stikk. Det nye ledningsnettet har ikke denne pluggen, men det er jo en ledning med en plugg som skal på føleren til speedoen, pluss to ledninger med hver sin kabelsko. Er det en egen ting til 16v som står inn i kassen?

2: Ved blokka kommer det ut av ledningsnettet en tynn enkelt ledning som er rød og grønn og har en merkelig kontakt i enden. Finner absolutt ingen plass denne hører hjemme. Noen idé?

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tempo du holder, stå på videre, spennede å se om det starter :D

 

2: Ved blokka kommer det ut av ledningsnettet en tynn enkelt ledning som er rød og grønn og har en merkelig kontakt i enden. Finner absolutt ingen plass denne hører hjemme. Noen idé?

 

Hmm, kan du beskrive den litt mer nøyaktig, hvilken farge den kontakten har f.eks, gjerne et bilde også, men den skal nok på en av følerene på siden av blokka

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort tilbakeslag. Fikk starthjelp, og prøvde å få sveivet igang herligheten.

Neida. Dro motoren veldig sakte rundt, plutselig kom det røyk opp, og etter det nekta startmotoren mer. Hører innslaget slår inn, men that's it. Skikkelig trist. Nå må jeg vel ha meg en ny startmotor, og så må jeg finne ut om motoren får bensin eller ikke. Tankmåleren på digifiz'en viser null, så jeg mistenker at noe er muffens der i gården. Må vel opp ta av pluggen bak v/pumpa og måle om det kommer strøm dit. Jeg tror og håper alt er koblet riktig bak på sikringsboksen, er et par koblinger til overs, men det var det før også, dessuten er det jo opplegg til el.recaro, el.vindu og el.speil på dette ledningsnettet, noe jeg ikke har.

Er det noen måte jeg kan sjekke om startmotoren er ødelagt på? Hvis den er død, er det noen som har en å selge meg? Passer alle startmotorene fra Golf2?

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle startmotorer på Golf 2 med 1,6\1,8l motorene passer, men kan være forskjell på hvor kraftige de er. Du hadde vel ikke forventet å få start på første forsøk, hehe. Har du luftet bensinsystemet, husker jeg slett voldsomt med å få bensin til motoren når jeg ikke hadde gjort det.

 

Edit : jippi, innlegg nr 700 :)

 

Edit2 : du har vel brukt bensinsystemet fra 8v? skal ikke være så mye luft i systemet da, regner med du ikke har demontert bensinpumper\slangene fram til motorrommet?

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufte? :rolleyes:

Må jeg det åsså? Hvordan gjør jeg det? Vel, bruker bare hovedpumpa + slangene fra 8v'en...ny luftmengdemåler fra 16v'en og ny pumpe med tankmåler til digifiz'en.

 

Nei, hadde vel vært for mye å håpe på at den skulle fyrt rett opp nå, men at startmotoren skulle ta kveld var vel en litt stor strek i regninga.

Det jeg lurer på er hvorfor?! Den virka helt fint da jeg for 10 dager siden fyrte opp 8v'en for å manøvrere den på plass, det virka som om 16v'en var fryktelig treg å dra rundt. Er temmelig i villrede nå. Ikke noe kult å skaffe ny startmotor for så å svi den opp også pga en eller annen feil et annet sted.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufte? :rolleyes:

Må jeg det åsså? Hvordan gjør jeg det? Vel, bruker bare hovedpumpa + slangene fra 8v'en...ny luftmengdemåler fra 16v'en og ny pumpe med tankmåler til digifiz'en.

 

Fjerner alt lufta, bare å løsne f.eks ledningen fra pumpene som går inn til bensinfordeleren og kjør pumpene til du ser det kommer bensin ut av slangen i motorrommet, kan komme mye, så vær litt forsiktig.

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skal prøve å plukke ut pluggene i morgen og dra rundt motoren for hånd, har spurt litt rundt og fått høre at det nok ikke er noe galt med motoren, siden den dras rundt...kan være at det er tyngre å dra rundt 16v'en enn den gamle lekke 8v'en, og at det ikke ble avdekket før nå.

Skal også forsøke å måle v/pumpa om det kommer strøm bak dit.

Tar ut startmotoren i morgen og sjekker den. Men den er sikkert død.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriladeren er nå satt på, venter til i morgen med lengsel og spenning. Håper virkelig at det blir litt mer liv under panseret med 14,4V:)

Ellers ikke mye å skrive hjem om. Har gått over tenningssystemet og koblingen av det, og det er rett, så såvidt jeg kan skjønne må da motoren gå hvis den får bensin og strøm?

Usikker på hvilket årstall motoren er fra...digifiz kom vel bare i 1989 såvidt jeg er blitt fortalt, og er endel stempel på deler til motoren som viser produksjonsår 1987 og 1988. Men jeg har ikke peiling på om det er en PL eller en KR...er iallefall kvasse kammer i den. Er det noen måte å komme frem til det på rent visuelt?

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var vel det jeg trodde. Det er jo bare positivt. KR med kammer...burde vel strekke på beina til en 20år gammel bil:) Oppdaget at det Simons-anlegget som var på bilen var 2,25", mens greinrøret jeg har på er 2,5"...må lage en overgang...vil jeg tape mye på å kjøre med 8v-effektanlegget? Bør jeg etterhvert få fullt 16v-anlegg på den?

 

Enda et pluss oppdaget....fikk gnidd av skitten på dynamoen som sto på 16v'en, og det viste seg da at det er en 90A. Det gjorde jo ingenting:)

Hvor mye vann tåler en dynamo? Tenkte å polere den...

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår