Gå til innhold

Tid for ny motor...er jeg redd

Ranger emnet


mr.jenssen

Anbefalte innlegg

Er det ikke det som er skøy med fotball da? "Alle" har sitt eget favorittlag, så kan man slenge litt drit, hovere litt, mobbe, terge... omtrent som at man har forskjellige biler det! :D

Oh, by the way.... Hvilket lag er det eneste i moderne tid som har gått en hel sesong uten å tape? Hmmmm... åja, de tapte visst ikke på 49 kamper på rad heller....

 

Var litt off topic dette her da...

 

Fruen er innbitt Newcastle-fan, så hun heier nok på B'burn i dag.... hun vil heller møte dem enn Arsenal i finalen, etter at N'castle har slått fyllefanten Fungus og horekundene fra Manure.

 

kremtLIVERPOOLkremt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 309
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja ja ja... 3-0...ikke verst ikke verst...

v.Persie med et par perler på slutten. Deilig. Sol og saker. Skulle egentlig blitt i byen og tatt noen utepils i finværet, men skoleprosjektet kaller.

 

Ikke vært på posten enda, er på tur ut døra nå. Sånn så det ut før jeg svidde av det gamle...

11.jpg

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You'll never walk alone.. sombrero

 

Har ikke du et lite 'pool-tempel på rommet?? Syns å ha sett det i en post...

Kan nok ikke ha det her når fruen ikke heier på samme lag, men vi har snakket om å dele tv-stua i to midt på...sånn fargemessig sett. Rødt på ene halvdelen og svart/hvitt på andre...og masse lageffekter på hver side.....men men. Ikke blitt til enda da.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff uff uff.

 

Hentet den nye digifiz'en i går. Spent som en unge ut og prøve å koble til. Ingenting. Nada. Nothing. Atter en gang. Der og da virket lighteren som en god venn. Svi av skiten.

Mens jeg sitter der med hodet i hendene og grubler over hvorfor livet er nødt til å være så vanvittig kjip mot meg, begynner det å blinke noen tall i digifiz'en! Ah, det er håp!

Begynner å rikle på ledningene, og sannelig er det ikke litt blafring av digitale tall. Men det ble med det, fikk det ikke stabilt. Orket ikke mer i går, så pakket sammen og tenkte jeg skulle få orden på sakene i dag. Når jeg så tester i dag er det atter en gang null å spore. Og uansett hvor mye jeg riklet og fomlet og fiklet, så fikk jeg ikke liv i det.

 

 

Nå har jeg gitt opp.

 

 

Begynt å plukke ut ledningsnettet for å konvertere det til analoge klokker. Er tydelig at det gamle digifiz'et er ødelagt, når jeg kobler det til (måtte jo prøve) piper det bare i det...sånn svak summing eller piping eller noe.

 

 

Nå er jo ikke dette eneste problemet jeg har, å neida!

 

Motoren blir hysterisk varm kjempefort. Et par minutter på tomgang er nok til at den blir sinnsykt varm. Jeg er nødt til å ha minimum 1cm åpning på gasspjeldet (fra den "stopperen" som er i bunn) for at den skal gå på tomgang.

Dette leder meg til å tro at den får aaaaalt for mager blanding, er det ikke da motorer blir veldig varme? Høres også ut som en diesel når den går, så jeg tør ikke ha den i gang.

Hvor stiller jeg dette opplegget? Fatter ikke at jeg skal være så vanvittig plaget med en motor som funket fint da den ble plukket ut av bilen.

Nå er jeg fryktelig fristet til å dra nord og hente Volvo'n. Er lei av å være uten bil - lei av å plages...

 

Digifiz - greiene skal jeg ta vare på, sånn at broren min som er elektriker kan finne ut hva det er som er feil. Hvis jeg slipper å se en fordømt ledning til i mitt liv skal jeg prise meg lykkelig! Så langt ser hele opplegget ut som a total waste of time & money!

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeleren er satt på plass slik den sto når den ble tatt av...forrige eier har tatt den av, men alle pluggledningene sto i slik at det bare var å sette den på....kan vel ikke ha vridd den 180 grader - da hadde jeg vel ikke fått start? Dessuten hadde nok ikke ledningene nådd pluggene da.

Slik det er nå kan jeg heller ikke kjøre til et verksted og få dem til å justere den...da må jeg bli slept.

Er det ikke samme pumpa under bilen på 16v og 8v? Absolutt alt ser jo likt ut... Er jo t.o.m. folk som har brukt luftmengdemåleren fra 8v og fått det til å gå.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do.

 

Er jo K-jet ja, hele opplegget ser jo likt ut. Må vel finlese Haynes for å finne ut hvor jeg stiller blandinga. Er ikke noen i Trondheim som har inngående kunnskap på dette området som kunne tenke seg å titte på bilen da?

 

Jaja. Skal plukke ut ledningsnettet til digifiz'en og sjekke alle kontaktene der. Rense, stramme koblinger+++ Må da visserligen være mulig å få det til å virke?!!!

Så får jeg se... hvis ikke får jeg bruke det analoge. Må sikkert bytte pumpa i tanken igjen da..eller iallefall føleren. Er jo en egen til digifiz'en.

Er sannsynlig at jeg reiser nord neste helg og henter ned Volvoen. Har ikke tid til å putte så mye tid & energi på Golfen nå, nå må jeg prioritere prosjektet på skolen hvis jeg skal ha noe igjen for disse to årene jeg har studert. Så får jeg heller gjøre noe mer intensivt når mai ebber ut hvis jeg ikke har fått det til før da.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg lurer litt på....når motoren står og går, så trykkes det en fin stråle av vann gjennom returledningen fra toppen av radiatoren til ekspansjonstanken... Kan dette tyde på at radiatoren er tett eller? Er så redd for å kjøre den for varm - at noe skal være tett der sånn at motoren ikke får kjøling. Hvordan kan jeg sjekke om radiatoren er tett eller ikke?

Fant ut at det ble for dyrt å hente Volvoen...regnet litt på det. Så da blir det nok buss ei stund til:(

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg lurer litt på....når motoren står og går, så trykkes det en fin stråle av vann gjennom returledningen fra toppen av radiatoren til ekspansjonstanken... Kan dette tyde på at radiatoren er tett eller? Er så redd for å kjøre den for varm - at noe skal være tett der sånn at motoren ikke får kjøling. Hvordan kan jeg sjekke om radiatoren er tett eller ikke?

Fant ut at det ble for dyrt å hente Volvoen...regnet litt på det. Så da blir det nok buss ei stund til:(

 

når faenskapet blir altfor varmt som du sei, begynner vifta å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei....så det gjør jo at jeg lurer på om radiatoren er tett...for da vil ikke temp.føleren få varmvann på seg og vil da ikke kjøle? Må vel prøve å se litt på luftmengdemåleren. Eksostemperaturen blir ekstrem umiddelbart. Der jeg merker det. Hadde såvidt i gang i dag for å flytte bilen - da gikk den pent. Jaja. Må bare ta en ting om gangen, sjekke punkt for punkt.

 

Noen måte å sjekke om radiatoren er tett på? Prøvde å sette hageslangen i det øvre "hullet" på den og da strømmet det ut av det nedre iallefall.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har fundert litt....siden jeg ikke har tid til å skru... Eksostemperaturen blir veldig høy, men ikke kjølevannstemperaturen. Så jeg tror det nok funker som det skal...tror det foreløpig iallefall. Må prøve å få liv i tempmåleren i bilen...så kan jeg i det minste følge med hva som skjer. Skal også prøve å justere tenninga.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tid til å gjøre litt i dag. Tok meg 1min å finne ut hva som var feil. Hadde glemt å plugge i en 1" tykk slange/rør bak luftmengdemåleren som går til den vakuumklokka eller hva et er som står der bak. Er jo 2 kontakter på den iallefall. Fikk plugga den på plass, startet, og bilen går så pent at det er en fryd. Går helt jevnt og fint, blir ikke ekstremt varm, etter å ha gått en stund slo radiatorvifta inn....alt er bare fryd og gammen på den fronten.

Sliter litt med digifiz'en enda....den funker som et blinklys. Står ei stund, så detter den ut. Tydeligvis en kontaktfeil en plass.

Jaja.

 

Går det an å åpne sikringsboksen uten å ødelegge noe?

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

virker som det er feil en plass i sikringsboksen...hvis jeg dunker på den blir det liksom bedre. Dessuten blir den litt varm, i tillegg til bensinpumpereléet. Etterhvert som bilen har gått litt/tenningen har stått på en stund blir det bedre og bedre. Virker som noe er delvis svidd av i sikringsboksen. Skulle hatt en 16v-sikringsboks og prøvd med. Vet iallefall at speedoen er i orden.

 

Var ute og kjørte meg en tur når motoren hadde gått seg god og varm...det flytter seg. Gjett om det flytter seg! :D

Enda er det noe rart med gasswiren (virker ikke som 8v-gassviren passer helt) så jeg får ikke gitt maks. Merker ikke noe særlig til noe tap i bunndrag vs 8v'en, synes det faktisk er mer bunndrag, men når den får litt omdreininger blir det fort slutt på giret ja! Prøvde bare helt forsiktig, siden jeg ikke hadde turteller eller speedo. Men der røres på seg ja:D

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår