Gå til innhold

Tid for ny motor...er jeg redd

Ranger emnet


mr.jenssen

Anbefalte innlegg

  • Svar 309
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du mener sånne som deg? ;)

 

Jo, egentlig, men min henger fast i manifoilen for får ikke opp skruene, så hvis du betaler porto for manifoil, og downpipe helt til etter den andre potta, så er den grei :) får ikke sendt det med posten engang :) spør skillz2k om han har liggende etter 16v en sin...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så var den biten i orden...jeg får downpipen med motoren. Så nå ser det ut som ting ordner seg...fått ny løftepumpe til tanken, den gamle var sliten, nytt speedometer er på vei i posten (takk til skills2k)...kjører nordover den 17.mars og bytter motor. Har jeg utelukket alle eventualiteter? Sjekkliste:

-motor u/girkasse

-komplett ledningsnett med sikringsboks og brytere/hendler

-downpipe

-speedometer

-bensinpumpe

Noe mer jeg trenger? Regner med å bytte reg.reim og spennrulle, olje+filter og plugger+rotor før jeg putter inn motoren. Skal også bytte olje på girkassen, har folket noen anbefalinger? På vortexen skryter de av noe olje til girkassen, får man en her i landet?

 

Bytter olje regelmessig, og kjører uten lokk på ekspansjonstanken for å minske trykket i kjølesystemet, virker som det går greit. Kjører veldig pent også, ikke noe aksing. Har fått en svak bi-lyd i motoren som jeg antar stammer fra lagrene, men har hørt litt rundt og alle mener at jeg ved pen kjøring, ny olje ofte og sånn kan berge nordover. Blir jo mindre belastende for motoren enn kjøring i byen på 1. og 2. gir....

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så var den biten i orden...jeg får downpipen med motoren. Så nå ser det ut som ting ordner seg...fått ny løftepumpe til tanken, den gamle var sliten, nytt speedometer er på vei i posten (takk til skills2k)...kjører nordover den 17.mars og bytter motor. Har jeg utelukket alle eventualiteter? Sjekkliste:

-motor u/girkasse

-komplett ledningsnett med sikringsboks og brytere/hendler

-downpipe

-speedometer

-bensinpumpe

Noe mer jeg trenger? Regner med å bytte reg.reim og spennrulle, olje+filter og plugger+rotor før jeg putter inn motoren. Skal også bytte olje på girkassen, har folket noen anbefalinger? På vortexen skryter de av noe olje til girkassen, får man en her i landet?

 

Bytter olje regelmessig, og kjører uten lokk på ekspansjonstanken for å minske trykket i kjølesystemet, virker som det går greit. Kjører veldig pent også, ikke noe aksing. Har fått en svak bi-lyd i motoren som jeg antar stammer fra lagrene, men har hørt litt rundt og alle mener at jeg ved pen kjøring, ny olje ofte og sånn kan berge nordover. Blir jo mindre belastende for motoren enn kjøring i byen på 1. og 2. gir....

 

Som sagt før, så mener jeg du iallefall kan kaste på den motoren 300 mil til :) så lenge du skal kaste den etter den kommer ut da :)

 

Virker som du har alt i orden her... huske å få mmed motordemperen med brakett som skal stå på venstre dempertårn sett forifra hvis du ikke har denne fra før...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, motordemper, hva er det for noe? Det har vi ikke sett :rolleyes: Er det noe som er spesifikt for 16v eller? Uff, føler meg bare mer og mer uvitende jo mer jeg får vite....

 

Er strengt tatt en detalj, men den tar litt stress bort fra motorfestene, og merket iallefall på min mye mindre motorvibrasjoner fra motoren når denne var på.. tror den er standard på alle 16v.. er en liten gassdemper som er festet mellom en brakett som er skrudd på fremsiden av ventre dempertårn (sett forfra) i to bolter som på alle andre modeller kun ser ut som de står der til pynt. demperen er også festet i motorblokka litt nede bak på blokka..

 

u2bk2

 

de to festeskruene til braketten ses her på dempertårnet som to brune flekker :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel......300 mil holdt den ikke. 3 mil er vel mer korrekt. På tur til jobb i dag bukket den under angry . Kompresjonen går i kjølevannet...koker over, trykker vannet delvis i eksosen og delvis i olja...ei stygg rasling og pekking i toppen (ventilene antar jeg)....kom på jobb før jeg opppdaget det, da fosset dampen ut under panseret når jeg stoppet. Lurte meg faktisk hjem igjen, men tør ikke stole på den noe særlig lengre. Så var altså toppen på bristepunktet. Like greit de smalt nå og ikke på tur over Saltfjellet i påska (da skulle vi nord og bytte motor)...

Får finne på noe lurt for å få 16v'en ned hit da...Nor-Cargo skulle ha 3000,- for å ta den med båt fra Vesterålen til Trondheim. Hva veier en 16v uten kasse?

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel......300 mil holdt den ikke. 3 mil er vel mer korrekt. På tur til jobb i dag bukket den under angry . Kompresjonen går i kjølevannet...koker over, trykker vannet delvis i eksosen og delvis i olja...ei stygg rasling og pekking i toppen (ventilene antar jeg)....kom på jobb før jeg opppdaget det, da fosset dampen ut under panseret når jeg stoppet. Lurte meg faktisk hjem igjen, men tør ikke stole på den noe særlig lengre. Så var altså toppen på bristepunktet. Like greit de smalt nå og ikke på tur over Saltfjellet i påska (da skulle vi nord og bytte motor)...

Får finne på noe lurt for å få 16v'en ned hit da...Nor-Cargo skulle ha 3000,- for å ta den med båt fra Vesterålen til Trondheim. Hva veier en 16v uten kasse?

den veier en del :) du har faktisk den første originale golf motoren jeg har hørt som har bukket under såpass :) er ikke en mulighet å jalle- bytte toppakning da ? trenger jo ikke ut med motoren eller noe, bare sånn så du kommer deg dit du skal...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vel, flybillettene nord er allerede bestilt...Norwegian slutter å fly strekningen Trondheim-Tromsø rundt påske, så vi fikk være med et ekstrafly, måtte bestille i dag da. Klaff sånn sett. Vi skulle nemlig besøke familie og venner som vi ikke har sett på et par år samtidig som vi hentet motoren. Så da måtte vi bare ta et valg.

 

Jeg kan jo forsåvidt kjøre med bilen, motoren sto og gikk på tomgang ca.1t etter jeg kom hjem bare for å se hva som skjedde, fylte på vann...uten lokk på ekspansjonstanken hadde jeg varme i kupévifta, med lokk forsvant det...masse bobling og koking...men motoren går...utrolig hva den tåler. Oljen i bunnpanna er faktisk forbløffende ren, en svak misfarging. Men på toppen er det bare en gul grøt, tror jeg har dårlig smøring av toppen, ikke en koselig lyd av ventilene. Tikker noe voldsomt. Kjørte en tur på butikken nå nettopp, men det er bare 5min. Blir noe annet å kjøre 130mil inkludert tre fjelloverganger.

 

Vurderer å leie en bil og kjøre nord og hente motoren. Får se hva som lønner seg. Ska ringe litt rundt i morgen, til spedisjonsfirma o.l. Får se om jeg ikke kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen som jobber på hurtigruta :)

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke en mulighet å jalle- bytte toppakning da ?

Vurderer å prøve å gjøre som en tidligere bil jeg hadde....skulle bytte toppakning på den, men oppdaget etter å ha plukket av toppdeksel at sleden til kamkjeden var knekt og lå på tvers nedi sporet, og at kamkjeden var ille tilredt. Så da var det bare å komme seg hjem og bytte motor, hadde en i reserve hjemme. Tok da et langt rør (1,5m) og brukte som arm på skralla. Dro til toppboltene til de begynte å gi etter. Funka bra det, lekkasjen stoppa.... :rolleyes:

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å prøve å gjøre som en tidligere bil jeg hadde....skulle bytte toppakning på den, men oppdaget etter å ha plukket av toppdeksel at sleden til kamkjeden var knekt og lå på tvers nedi sporet, og at kamkjeden var ille tilredt. Så da var det bare å komme seg hjem og bytte motor, hadde en i reserve hjemme. Tok da et langt rør (1,5m) og brukte som arm på skralla. Dro til toppboltene til de begynte å gi etter. Funka bra det, lekkasjen stoppa.... :rolleyes:

jo, men hjelper ikke hvis en del av toppakningen har blåst bort mellom to kanaler.... uansett, 10 liter med billig 10-40 olje og 20 liter med vann, så kommer du langt :) hvor mange mil skal du ?

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår