Gå til innhold

77 malibu, tenningsbank

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har litt tenningsbank på malibuen (veldig lite). Kjører bilen på blyfri 95, er orginal motor med 8,2:1 i comp, kamløft og durasjon er så si fraværende. Motoren er helt orginal, urørt, alt av smoogtilbehør er der.

 

Klarer ikke disse bilene i orginal utførelse å kjøre på 95? Er såpass lite bank at jeg antar at det forsvinner med bruk av blyfri 98. Har ikke målt tenningen på den, men antar at den står på det orginale som vell er rundt 5 grader.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt tanken, er jo greit å få ut de stakars hestene som er der, står foresten 170hk i vognkortet.

 

 

Tenningsbanken ble faktisklitt bedre etter at jeg presset motoren litt, er nok lag på lag med sot på stemplene :)

 

 

Motoren går ellers ekstremt pent, så er litt usiker på om jeg har lyst til å skru så mye på den.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tune up gjør bare godt uansett.

Hadde sjekket tenningsanlegg, plugger og fortenninga.

Er det bra så veit du det og slipper å lure på tilstanden.

 

Og så er det jo halv pris på Chevy deler :D

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still tenninga til 8grader FØD, hvis den banker eller "pinger" med 95okt kan det være sot ja, eller at noe er galt med egr-ventilen, eller vakuum til den. Typisk syndrom på original HEI fordeler og fjerna EGR, er tenningsbank på kvart til halv gasspådrag... (Been there, done that) Løste det med en justerbar vakuumklokke til fordeleren, med så mye som mulig sperret ut. (Klarer ca 22-24 grader fortenning på vakuumen originalt - alt, alt, alt for mye, reduserte den til ca 12grader). Da kan man i tillegg legge fortenninga på et normalt niva, for litt mer effekt når fjøla går i bunn ;)

 

Nyttig info:

http://www.73-87.com/7387garage/drivetrain/timing101s.htm

http://www.73-87.com/7387garage/drivetrain/hei.htm

 

Motoren skal fint klare '95 blyfri ja, brors '77 Caprice 305cid hadde aldri problem ellers med det.

 

Hvor blir det av bildene? :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår