Gå til innhold

Jaaaa! Aksjon for å stemme ut bilfiender fra Stortinget!!!!!!!!

Ranger emnet


BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Formål

Bakgrunnen for denne aksjonen er ikke at det er blitt høye bøter for å kjøre på rødt lys. Men det er et godt eksempel på hva vi snakker om. Under påskudd av å trygge trafikken innføres latterlig høye gebyrer for forseelser som fører til forenklede forelegg. Dette til tross for at denne ekstraskatten vil straffe så usosialt som det er mulig. Og - enda viktigere - til tross for at eksperter sier at det ikke har noen innvirkning på sikkerheten i trafikken. De sikkerhetsfremmende tiltak ekspertene råder til blir ikke tatt i bruk (prikkbelastning)

 

Formålet med aksjonen er å opplyse befolkningen om hva som er fakta i saken og sende klare meldinger til politikerne om at dette er en politikk vi ikke synes om og at vi raskt vil kunne iverksette flere typer aksjoner gjennom denne internettsiden. Effekten av aksjonene vil avhenge av oppslutningen om siden. Dette er en mulighet for alle som ønsker en annen samferdselspolitikk i dette landet til å si fra. Det er bare å registrere seg.

 

 

 

712_4523f2ce-fcd3-4b6c-9110-00b0785c37cb.uobj

 

 

Førerkort

Det starter den dagen du bestemmer deg for å ta førerkort. Opplæringen vil koste deg i gjennomsnitt 15.000 kroner.

 

Vi foreslår:

 

Å lære å kjøre og å oppføre seg i trafikken er kanskje noe av det viktigste du lærer hele livet. Ditt eget og andres liv avhenger av det. Det er en oppgave skoleverket, som skal være profesjonelle pedagoger, burde påta seg. Trafikkfaget bør inn helt fra grunnskolen og kunne kulminere med avlegging av førerprøven i videregående for alle som ønsker det. Slik er det f. eks i USA.

 

 

 

Kjøp av nybil

 

Importavgiften:

 

Den viktigste avgiften er importavgiften eller engangsavgiften. Den er avhengig av (stiger med) vekt - motorytelse - sylindervolum. I tillegg er det moms på bilverdien. For en typisk familiebil til 250 000 er omtrent 120 000 avgifter! En større og dyrere bil har forholdsvis mer i avgifter

 

Dette er hovedgrunnen til at Norge har en gammel bilpark til tross for at vi er et rikt land.

 

Nabolandene: Danmark har faktisk enda høyere avgifter enn oss. Så der må bilfabrikkene senke prisene for i det hele tatt å få solgt noen. Derfor kan det være lurt å dra til Danmark for å kjøpe ny bil. Når Danmark ser seg nødt til å holde et så høyt avgiftsnivå på bil er det fordi de har mye mindre avgifter enn oss på alkohol og tobakk. Og fordi landet er så lite og flatt at du kan sykle tvers over det på noen timer. Prøv det i Norge.

 

Sverige har 25 % moms. Det er det hele. Det er også vanlig i EU ellers. Tyskland har f. eks 17 % moms.

 

Importavgiften innebærer også i praksis at vi nordmenn ikke kan selge bruktbilene til andre land i Europa, slik det er vanlig i andre land. Ved eksport fra andre land kan momsen trekkes fra, men den sære engangsavgiften i Norge kan ikke trekkes fra! Dermed sitter vi igjen med mindre muligheter til å bli kvitt våre gamle og slitne bruktbiler fordi vi er et lite isolert bilmarked.

 

 

 

Kjøp av bruktbil

På grunn av den absurde importavgiften på nye biler holder gamle biler, som egentlig er på vei mot skarphaugen, seg høyt i pris. De er ofte eneste alternativet for en ungdom eller en familie i etableringsfasen. Resultatet blir at denne utsatte gruppen kjører rundt i biler i generelt dårligere stand enn nødvendig, og uten de nyeste sikkerhetsmessige og miljøvennlige teknologien.

Et regelrett politisk selvmål.

 

 

 

Bruke bil

Årsavgift: 2800 kroner uansett hvilken bil du kjører.

 

I andre land som har avgift er det differensiert. Fra 700 - 5000 i Sverige. Danmark har 3000 for en liten miljøvennlig bil og opp til 14 000 for en bensinsluker. Norsk avgift brammer de fattigste, de med de dårligste bilene hardest.

 

Bensinavgift:

 

Når bensinen koster 10.- pr liter er ca 7 kroner avgift i tillegg kommer moms.

 

Andre land. Bensinprisen er ganske lik i Vest-Europa.

 

 

 

 

Omregistrering

 

Du må betale mellom 1200 til 15 000 kroner i omregistreringsavgift, billigst for de eldste bilene, dyrest for de nyeste og tyngste.

 

Omregistreringsavgift, hva er det? Jo, selv politikerne har skjønt at å ta moms for samme bilen flere ganger er absurd, samtidig som private selgere ikke krever inn moms.

 

Omregistreringsavgift er fra politikernes side, manglende moms på et bruktsalg. Dette er ikke tull.

 

Tilsvarende avgift i naboland: Finnes ikke

 

I EU: Finnes ikke

 

 

 

 

Vi ønsker

Vi tror det ville være riktig å nærme oss et EU nivå på avgifter slik Finland og Sverige har gjort. Dette er noe som må skje over tid og det er like greit å begynne nå. Store plutselige endringer kan sende uønskede effekter inn i bilbransjen og i bruktbilmarkedet.

 

Vi krever en forståelse for at bilen er et nødvendig fremkomstmiddel i et land som Norge. Alternativet vil være fraflytting fra distriktene og sammenstimling i noen få byer. Til tross for at vi betaler høyere avgifter enn noen andre (unntatt Danmark) har vi den dårligste bilparken og de dårligste veiene. Avgiftene er i tillegg konstruert på en slik måte at de slår særdeles usosialt ut.

 

 

Med kun moms på nye biler vil en ny liten bil koste 150 000 i stedet for 250 000. Det vil være innenfor rekkevidde av mange familier som i dag kjører rundt i forurensende og trafikkfarlige bruktbiler. Å legge på avgiftene på store miljøfiendtlige biler vil det antagelig være forståelse for. Ettersom det medfølger en politisk argumentasjon som de fleste vil forstå.

 

Dagens avgiftsnivå har ingen argumentrekke bak seg, bare et oppgitt sukk i form av: " det har bare blitt slik".

 

 

 

Flere biler?

Vil vi oversvømmes av biler om bilene blir billigere? Nei, sier NAF. Biltettheten i Norge er allerede av de tetteste i Europa. Ingen kan kjøre to biler samtidig. Det som imidlertid vil skje er at vi vil få nyere biler på veiene og om insitamentet er til stede, mer miljøvennlige biler.

 

 

 

 

Aksjonsformer

Vi kan ha forskjellige aksjonsformer, men ettersom den sittende regjeringen med sine siste utspill om nivået på forenklede forelegg ved trafikkforseelse, har vist en særdeles manglende sensitivitet til i forhold til den jevne borger som prøver å få hverdagen til å gå rundt, er dette en glimrende anledning til å si i fra.

Det mest graverende har vært å doble inntagne bøter hvert år de siste tre årene, uten at noe tilsier at kjøringen er blitt verre på disse årene. I tillegg til å suge ut penger på sviktende grunnlag (ingen trafikksikkerhetseffekt) er det med på å undergrave respekten for rettssystemet.

Det er nå dyrere å komme i skade for å kjøre på rødt, enn å bli tatt med heroin eller å slå ned naboen.

 

En aksjonsform vil være å stemme på det politiske partiet som gir oss støtte ved neste stortingsvalg. For at det skal få noen effekt må vi opp i et antall av rundt 50 000 som stemmer likt og annerledes enn vi gjorde sist. Det vil i realiteten radere ut småpartiene og særinteressene som er de verste i denne galoppen. Et slikt antall jevnt fordelt i fylkene på ett parti ville styrke det partiet som støtter oss i kampen om de siste jevne mandatene i hvert fylke og kunne utgjøre kanskje 10 - 19 mandater. Det ville være en kraftig reaksjon som muligens ville fått noen til å tenke seg om før det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article336611.ece

 

 

http://forum.tv2.no/forum/messageview.cfm?catid=124&threadid=8758&enterthread=y

 

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article331840.ece

 

- De synes det er ubehagelig å skrive ut forelegg på 5200 kroner for kjøring på rødt lys når volds- og narkotikasaker kanskje ender med forelegg på 2000-3000 kroner, sier han til VG.

(sitat slutt)

 

Alle vet at kjøring på rødt lys er en sinnsyk handling som må straffes!, men dem sinnsyke bøtene man får viss man ligger litt over fartsgrensa i 80-100 kmh sonen er galskap.

 

Ett annet poeng er at bilistene får helt ville straffer, i forhold til voldskriminalitet,barneporno,ran, inbrudd,kidnapping,voldtekt osv.

 

Er det noe som burde blitt skjerpet opp var det disse straffene.

 

Støtt aksjonen folkens!

 

mvh

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår