Gå til innhold

Bremsecaliper som henger innpå

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Hej,

 

Kjøpte ny bremsecaliper på venstre side bak, samt skiftet nye klosser på begge sider og håndbrekkwire på venstre side, for ca. 6 måneder siden.

I dag er klossene på venstre bakhjul helt nedslitt, mens klossene på høyre side har lang levetid igjen. Hva er det som har ført til at klossene har ligget innpå skiven hele tiden? Kan det være at håndbrekkswiren rett og slett er for stram, slik at håndbremsen henger på hele tiden? Eller er det caliperen det er noe galt med, selv om den er forholdsvis ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg caliper, noe som er vanlig på 323(gtr/x).

Treg wire

Klosser som er rustet fast.

Tett bremseslange.

 

Husker jeg "fikset" problemet med treg caliper ved å montere på en fjær på den armen som wiren festes på. Fjæra gjorde slik at armen dro seg helt tilbake. Er egentlig en dårlig løsning, men det funka for min del...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

Treg caliper, noe som er vanlig på 323(gtr/x).

Treg wire

Klosser som er rustet fast.

Tett bremseslange.

 

Husker jeg "fikset" problemet med treg caliper ved å montere på en fjær på den armen som wiren festes på. Fjæra gjorde slik at armen dro seg helt tilbake. Er egentlig en dårlig løsning, men det funka for min del...

 

:)

 

Skjønner, takker for tips. Får løsne på caliperen og klossene i morgen, og lufte bremsene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsecaliperen sitter bom fast, stemplene går hverken frem eller tilbake. Litt rart at dette skal skje med en relativt ny caliper? Er dette en reklamasjonssak? Isåfall, bør jeg få nye klosser samtidig, iogmed at det er caliperen som har ført til at de har blitt så fort nedslitt? Begynner å bli jern mot jern der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zwan

Bremsecaliperen sitter bom fast, stemplene går hverken frem eller tilbake. Litt rart at dette skal skje med en relativt ny caliper? Er dette en reklamasjonssak? Isåfall, bør jeg få nye klosser samtidig, iogmed at det er caliperen som har ført til at de har blitt så fort nedslitt? Begynner å bli jern mot jern der også.

 

Hmm... hvis jeg ikke husker helt feil så er det en juserings skrue, 4mm umbrako eller no, du løsner en 14mm skrue bak på calipern så kommer du til den umbrakoen. Også mener jeg at stempelet må skrus tilbake, mulig jeg husker feil her nå... er en stund siden jeg har gjort dette. Men hvis stempelet ikke går tilbake så er det helt klart en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Asim

 

Hmm... hvis jeg ikke husker helt feil så er det en juserings skrue, 4mm umbrako eller no, du løsner en 14mm skrue bak på calipern så kommer du til den umbrakoen. Også mener jeg at stempelet må skrus tilbake, mulig jeg husker feil her nå... er en stund siden jeg har gjort dette. Men hvis stempelet ikke går tilbake så er det helt klart en reklamasjonssak.

 

Joda, stemmer det du sier her. Tok av caliperen, men fikk ikke rørt stempelet hverken frem eller tilbake. Prøvde å sprute litt rustløser nedi stempelet, men det hjalp heller ikke. Får stikke innom Mazda på mandag og få dem til å se på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go kvell zwan!

Stemplene må skrues inn i disse calipterne som tidligere nevnt, og så er det vanlig at vandringen på "kloen" blir skitten og setter seg slik at klossene ligger klint inntil skiva hele tiden, men dette er jo en ny så det er vel ikke d denne gangen sikkert..?

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larson

Go kvell zwan!

Stemplene må skrues inn i disse calipterne som tidligere nevnt, og så er det vanlig at vandringen på "kloen" blir skitten og setter seg slik at klossene ligger klint inntil skiva hele tiden, men dette er jo en ny så det er vel ikke d denne gangen sikkert..?

 

Hej du!

Fikk hverken skrudd stemplene irundt, eller trykt dem frem eller tilbake. De sitter bom fast, uansett hvordan du prøver å røre på dem. Skal innom Mazda i morgen, og få dem til å se på saken.

Mener å tro at stemplene i caliperen har stått helt siden monteringen i fjor sommer, er ihvertfall ikke mer klosse igjen. (Nesten ikke mer skive heller, for den saks skyld.)

Er det slik at dette er en reklamasjonssak, så får jeg visstnok nye klosser og skiver også. :rolleyes:

Hvordan går det med GT-R'en din forresten? Får du den på veien igjen? Eller skal du selge? Isåfall må du si ifra.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår