-=turbokalle=- Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Lurer litt på fordelene/ulempene med 2veis og 3veis frontsystem? Har akkurat montert et peerless komponentsett i bilen. Det er 6.5" midbass og 1" diskant. Har montert 6.5" nederst i døra og tenkte å ha diskanten enten øverst i døra eller midt i døra. Det jeg lurte på var åssen det hadde blitt å hatt en 4" midt i døra og diskanten øverst. Bruttern har et 4" peerless komp.sett jeg lurer litt på å kjøpe. Og isåfall, åssen gjør jeg det med delefilter og sånt? Aktiv deling? Har en Pioneer deh-9400 spiller og har bestilt en dynabel 4kanal-forsterker. Bør jeg satse på å kjøre 2veis eller 3veis? Mvh. Roger Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Hvis du kjører 3 veis så kan kan bruke passiv deling på mellomtone og diskant og aktiv deling på 6" midbassen, prøv å samle elementene så nære hverandre som mulig:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Jeg tror jeg ville holdt antall komponenter på et minimum. Det er generelt vanskelig nok å få to par elementer til å spille skikkelig sammen, om ikke man skal begynne å bale med enda flere. Just my 50 cents :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audioteam Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Ville fått diskanten høyt eventuelt i a stolpen eller i hjørnet på dasjbordet . For å løfte lydbildet, 2 veis funker bra det om du ikke har plass til 3veis . Frank Siter Driver Audioteam . Leder i Acap . Agent for Ice Audio Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Januar 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Plass er hvertfall ikke no problem. Har bygd om dørtrekket med mdf, for å få inn 6.5" nederst i døra. Tenkte å sette enten 4" eller diskant i ei plate der org. høyttaler satt, dvs. rett over midbassen.. Og det er plass til diskant både øverst i døra og evt. i a-stolpen. Men hva er forskjellen lydmessig mellom 2 og 3veis? Er det at f.eks. en 4" er bedre på mellomregistret enn 6.5"? Når alt er skikkelig montert skal jeg få en proff bilstereomontør til å justere lyd, så det blir nok ikke noe problem. Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Lydmessig kan du få like mye ut av et 2veis som et 3veis, det er monteringen som skiller det, et 5/6" 2veis sett er ikke alltid like lett å få inn i dashen som en 4". det beste er som regel å få diskant og mellomtone oppe på dashen,å la de spille så langt ned i frekvens som er forsvarlig og midbass i døra eller kickpanel..:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Januar 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2005 Originally posted by -=turbokalle=- Når alt er skikkelig montert skal jeg få en proff bilstereomontør til å justere lyd, så det blir nok ikke noe problem. har du fått tips om instalering også eller? men husk det at lydbildet hans er nok kanskje litt forskjellig fra ditt. blir ikke bedre en det du selv liker :) ( stortsett da ) Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Januar 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2005 Originally posted by autod Lydmessig kan du få like mye ut av et 2veis som et 3veis, det er monteringen som skiller det, et 5/6" 2veis sett er ikke alltid like lett å få inn i dashen som en 4". det beste er som regel å få diskant og mellomtone oppe på dashen,å la de spille så langt ned i frekvens som er forsvarlig og midbass i døra eller kickpanel..:) Takk, var det jeg tenkte. Er ikke så veldig god plass i dashen, men det hadde sikkert gått ann å ordna plass til en 4". Kunne støpt inn ei slags kasse i glassfiber der. Og hatt diskanten ved siden av eller i a-stolpen. Er det egentlig nødvendig med kasse til 6.5"? Har montert i ei mdflpate nederst i døra, og døra er dempa skikkelig med brownbread. Hvis jeg kjører 3veis burde jeg vel egentlig ha d, for å få mest mulig bass? Har prøvd å hatt diskanten plassert ganske høyt, men syns liksom ikke det blir helt bra. Kan hende det er plass til en 4" øverst i døra også, men tviler på at det blir særlig pent. Bilen er en volvo740. Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Januar 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2005 Originally posted by ealoken har du fått tips om instalering også eller? men husk det at lydbildet hans er nok kanskje litt forskjellig fra ditt. blir ikke bedre en det du selv liker :) ( stortsett da ) Jojo, det er klart. Men ofte kan sikkert folk som har mye mer erfaring med lyd enn meg, høre om det er bra eller ikke. Har fått tips til montering, sånn generelt, ikke til akkurat bilen min. Blir sikkert til at jeg kjører det sånn det er. Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet Januar 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2005 Originally posted by -=turbokalle=- Takk, var det jeg tenkte. Er ikke så veldig god plass i dashen, men det hadde sikkert gått ann å ordna plass til en 4". Kunne støpt inn ei slags kasse i glassfiber der. Og hatt diskanten ved siden av eller i a-stolpen. Er det egentlig nødvendig med kasse til 6.5"? Har montert i ei mdflpate nederst i døra, og døra er dempa skikkelig med brownbread. Hvis jeg kjører 3veis burde jeg vel egentlig ha d, for å få mest mulig bass? Har prøvd å hatt diskanten plassert ganske høyt, men syns liksom ikke det blir helt bra. Kan hende det er plass til en 4" øverst i døra også, men tviler på at det blir særlig pent. Bilen er en volvo740. Jeg ville satt diskant i a-stolpen og mellomtone i dashen, ikke nødvendigvis med kasse til 4", det kan ofte gjøre vondt værre..:) om du bør ha kasse eller ikke er avhengig av elementet, mange spiller bra i hele døra hvis den er skikkellig dempet, andre bør ha kasse for å funke skikkelig, jeg bruker som regel kasse...:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Januar 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2005 Ok. Takk.. Sitter å funderer litt nå.. Har veldig lyst å prøve meg litt på glassfiberstøping. Bygge om dørtrekk og ha f.eks. en 8" nederst i døra, og en 5" på dashen. Det kunne kanskje blitt brukbart, eller hva tror du? Har liggende ekstra dørtrekk som det går ann å prøve litt på.. Men en 8" bør vel ha kasse, hvor stor isåfall? Å støpe glassfiber er det noe en vanlig 20åring kan klare? Jobber på ei skole der dem driver å lager seter og konsoller til gokarter og sånt, så jeg får sikkert hjelp der.. Mvh. Roger Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
autod Skrevet Januar 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2005 kommer nok an på elementet der også:) hvis det er en bass så må den sansynligvis ha kasse:) men husk at størst er ikke alltid best:) 5" på dashen er kult:) glassfiber klarer nok de fleste å få til, det er trening som hjelper:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-=turbokalle=- Skrevet Januar 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2005 Ok.. Tusen takk for hjelpa! Skal prøve på dashen først. Funker bra med 6.5" i døra, men en 8" kunne vært rått. Får se.. Mvh. Roger Siter Volvo 240 TIC - 86 Volvo 850 T5 -95 (solgt) Volvo 240 GL - 85(solgt) Volvo 740 TIC -87 (solgt) Volvo 740 TIC -88 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg