Gå til innhold

Hvor høyt spiller du? :D

Ranger emnet


Hifonic

Anbefalte innlegg

  • Svar 556
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ble målt til 136.4dB i en 'uoffisiell' Emma konkurranse på Hamar.. Uvisst hva slags måleutstyr som ble brukt.. 2x12" Polk Momo elementer og altfor lite batteri (byttet nå).

 

Men jeg vet ikke om det var 'riktig' målemetode? Har alltid sett at man fester den i frontruta, men her så sto mikrofonen på et stativ og plasserte den i førersetet.. Noen som har noen å si om det? Gir det høyere/lavere måling? Er det feil/riktig?

 

IM000179.jpg

92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler.

 

..:: Honda Power ::..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du meg ikke?? Spør hvem som helst som har drevet med dB-drag lenger enn en konkurranse! :)

 

Klippet og limet fra erfarene Db-draggere:

 

"Batteries deliver less amperage in cold weather, thus reducing the power output of most amplifiers. I've dropped 1.3 dB due to cold weather."

 

"i actually drop a tenth or two in cold weather."

 

"I have never had good scores on cold days."

 

"In my opinion, hot humid days are the best!"

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet og limet fra erfarene Db-draggere:

 

"Batteries deliver less amperage in cold weather, thus reducing the power output of most amplifiers. I've dropped 1.3 dB due to cold weather."

 

"i actually drop a tenth or two in cold weather."

 

"I have never had good scores on cold days."

 

"In my opinion, hot humid days are the best!"

 

Mvh

Dag Johansen

Enhver med litt kunnskap om batteriers oppførsel i kulde vil si; Amen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet og limet fra erfarene Db-draggere:

 

"Batteries deliver less amperage in cold weather, thus reducing the power output of most amplifiers. I've dropped 1.3 dB due to cold weather."

 

"i actually drop a tenth or two in cold weather."

 

"I have never had good scores on cold days."

 

"In my opinion, hot humid days are the best!"

 

Mvh

Dag Johansen

 

:) et battery produserer strøm ved et kjemisk reaksjon... så temperaturen er et kritisk faktor og et battery funger mest optimal med såkalte romtemperaturer eller mer... men mye å si også Dag om ampen har en regulert power supply eller ikke. Fuktigheten i luften vil også endre overførings karakterisken til lydbølgene, så ingen enkelt eller fasit på det egentlig -selv om andre kan konstatere at de får andre målinger kan også skyldes at det blir mer stivhet i opphenget på elementene, mindre/mer fleksibitet i både kasse eller kabinen i bilen, osv,:)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå avhenger alt så klart av bil, kasse osv (den vanlige regla), men peakfrekvensen i bilen forandrer seg ved forskjellige temperaturer (luftfuktighet, som James påpeker, påvirker lydens hastighet..). Nå er jeg ikke fysikklærd, akkurat, men jeg har nå lest at slik er denne fysikkens lov. Så kan man ta folks erfaringer til etteretning også, så klart.

 

Peder Myhre økte hvertfall ca. 2 dB da han kom inn i hallen ved NM-finalen, og jeg har også hørt om "folk" med samme erfaring.

 

Leverer batteriene så mye mindre i kaldt vær? For det første snakket jeg ikke om minusgrader. Det var simpelthen forskjellen mellom f.eks. air condition-temperatur og luftfuktighet i en garasje/hall (18-19 grader?) som f.eks. der NM i dB-drag i fjor ble avholdt) og ute i sommersol (blir jo LETT 40++ grader i bilen).

 

For det andre, dersom marginene for "nok" og "litt for lite" strøm man får fra batteriet sitt er så små at de "vipper over" av så små temperaturvariasjoner, bør man bytte batteri, kanskje? :D

 

Si jeg har Stinger 2000-og-masse, som leverer over 2kA i romtemperatur, og forsterkeren min trekker f.eks. 200A max. Ved hvilken temperatur blir batteriet det svakeste leddet i den kjeden? 40 blå?

 

Dersom du har forsterkere som trekker 2000A, derimot, skjønner jeg selvsagt poenget ditt, Dag :) Men dersom man har over 1000A til overs i 25 grader, tror jeg neppe man får et problem med DET.

 

Edit: Glemte noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen spilller lavere når det er varmt enn når det er mer normal norsk temperatur fikk vi vel bevis på i fjor?

Dere husker vel Tønsberg-konkurransen?

Hverken jeg eller de kjente motstanderne mine spilte like høyt som normalt.

Tipper vi lå på i snitt 1-3 dB under normalt.

Men da var det tross alt over 20 grader + sol, sikkert nærmere 40-50 grader inne i bilene...

Strøm (fra batteri) har jeg egentlig rikelig av uansett om det er 0 grader eller 20 grader.

 

Men som noen påpeker, så har ingen av oss 100 forsterkere som hver trekker noen 100 A...

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMMA bruker Audiocontrol med sensor, og den er så og si lik som TERMLAB.

MEN, målepunktet til EMMA er i framsete, og det kan gjøre utslag.

 

forresten Tor: i dBDrag så brukes en enkelt sinus tone noe som er en stor fordel da man har bedre kontrol på ampen men i Emma brukes det også faste sinus toner eller musik med full båndbredde? I "gamle" Nasca dager var jo spl målingen bare et av momentene i konkurransene og da bruktes pink noise.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår