Fredrik Skrevet Januar 23, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2003 Jeg lurer på om noen kan si meg hvor det er lurest å plassere mellombass i bilen??? Fra før av så har jeg fire "normale " høyttalere... to i dørene foran og to bak, pluss en 12 tommer, som nå blir byttet ut med to ti tommere. Hvis jeg finner ut av at jeg vil ha mellombass, hvor bør de i såfall plasseres??? Nå skal jeg kjøre alt på to forsterkere, klarer ett vanlig batteri av alt dette? eller er det lurest å sette inn ett batteri nummer 2?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest 1302 Skrevet Januar 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2003 Mellombassen bør plasseres inne i kupeen siden den ikke har den samme evnen som dypbassen til å trenge igjennom hindringer, (bare tenk på hva du hører når du går forbi en bil med anlegget på.. nemlig den velkjente "dunk dunk" lyden..-dypbassen-)Om du trenger flere batterier kommer an på hvor mye forsterkerene trekker, og hvor mye du har tenkt til å spille uten at motoren står på, derimot bør du vurdere å kjøpe deg en kondensator.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 24, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2003 Ja, jeg regnet med at jeg skulle ha mellombassen inne i cupeén, men hvor? hattehylle, golvet foran i bilen, eller i sidene bak?? Hva gjør en kondensator?? høres kanskje dumt ut at jeg spør men.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet Januar 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2003 Mellombass skal være montert så langt fremme i kupeen som mulig. Dette for å fylle hullet som nesten uten unntak oppstår mellom et lite frontsett og subwoofer. Man får da et inntrykk av at dypbassen kommer forfra. Beste plasseringer er i dører, eller bedre, om ikke nødvendigvis direkte praktisk, i en liten kasse ved føttene. Kassens volum kan være fra 2 - 5 liter. Hattehyllen er et lite egnet sted. Du står ikke med ryggen til en konsert, gjør du vel? Lyden skal være foran, ikke bak deg, hvilket inkluderer all bass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest 1302 Skrevet Januar 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2003 Riktig som det sies at de skal plasseres så langt frem som mulig.. I de fleste tilfeller begrenser hvor man skal sette dem ut fra praktiske hensyn.. mao, plasserden der det er mulig.. Når det gjelder kondensatorer virker denne som ett "hurtig batteri", ved at kondensatoren lader seg opp når det er spenning gjennom kretsen og lader seg ut når det ikke er/er lavere spenning i kretsen. og vil være med på å sikre gjevn strøm for motstanden i kretsen (forsterkeren). Dette igjen vil nok resultere i hørbart bedre trøkk i bassen, ved at kretsen opprettholder spenningen som nevnt over. Moa forsterkeren får nok strøm hele tiden, og du får bedre trøkk i anlegget.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 24, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2003 Okay, takk for all hjelp.. Det blir nok kondensator som blir neste innkjøp da tenker jeg ja. Nå har jeg fått ett annet problem... mellomtonen i ene døra har plutselig sluttet å fungere... diskanten som sitter på dashbordet fungerer som normalt... kan dette komme av at magneten sitter fornærme metallet i døra? det er bare en uke siden jeg satte inn mellomtonen. så jeg kan ikke skjønne helt hva det kan være. kan ett delefilter ryke sånn uten videre?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet Januar 24, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2003 Magnetens avstand til døren har ingen ting å si. Har du sett etter om ikke feilen skyldes et ledningsbrudd mellom delefilter og høytaler, og om ikke ledningene kommer i veien for vindushevermekanismen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k2bjarne Skrevet Januar 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2003 Originally posted by Otto von Bismarck Mellombass skal være montert så langt fremme i kupeen som mulig. Dette for å fylle hullet som nesten uten unntak oppstår mellom et lite frontsett og subwoofer. Man får da et inntrykk av at dypbassen kommer forfra. Beste plasseringer er i dører, eller bedre, om ikke nødvendigvis direkte praktisk, i en liten kasse ved føttene. Kassens volum kan være fra 2 - 5 liter. Hattehyllen er et lite egnet sted. Du står ikke med ryggen til en konsert, gjør du vel? Lyden skal være foran, ikke bak deg, hvilket inkluderer all bass. Der fikk du jaggu sagt det! =) Legger snart ut bilder av det nye PolkMOMO frontsettet jeg just har fått montert. Leeeengs fram på framdørene som mulig med noen swwwweeeeeeeeeeeeeeteeee tweeters på dashbordet. Hattehylla er for hatter ! Siter Ikke alle har skjønt det, men det har tydeligvis du.... Klikk der ->www.dirtysnow.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2003 Originally posted by Otto von Bismarck Du står ikke med ryggen til en konsert, gjør du vel? Lyden skal være foran, ikke bak deg, hvilket inkluderer all bass. ...Vel, nå er jo ikke dypbass retningsbestemt. Så du greier ikke å plassere hvor i rommet subwooferen står. Dette gjelder frekvenser fra 0 til hundreogetellerannet. Men ellers så er jeg helt enig med deg Otto. Skal den midbassen spille frekvenser som er over den grensen, så bør de plasseres foran. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg