Gå til innhold

740 90' baklys, kobling?

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte disse fete lysene:

_merge.php?bilde1=1107176744.jpg

Pæreholder

ps. bildet av pæreholder er "riktig" vei.

dvs. øverst, er øverst på lykten. (selvsagt speilvendt i forhold til reflektoren).

Bør jeg koble slik det orginalt er i 740 90'?

dvs. 2 x parklys på toppen, blinklys ytterst i midten, ryggelys innerst i midten og 2 x 21w nederst.

de nederste er forøvrig bremse- og tåkelys.

Jeg regner med tåkelys er innerst og bremselys er ytterst.

Det går en "bro" mellom de to øverste pæreholderene, men den kan jo klippes over. mao. kan man i praksis mekke kjørelys nederst, bremse og tåkelys øverst.

Jeg er dog usikker på om det blir pent, pga. reflektorene nederst er litt mindre, pga. refleksen mellom reflektorene.

Hvordan mener dere jeg skal koble?

ps. skal være på volvo 242.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det blir finest om du klarer å legge opp en pære til nede, så du får 3x kjørelys på rekke, sånn at det ser ut som et bredt kjørelys på hver side av bilen. har sett folk som kjører med sånne lykter og har 4x kjørelys på hver side av bilen, et i hvert hjørne av lykten, og det ser ikkje bra ut..

noe sånt (venstre baklys):

bremselys - ingenting - tåkelys

blinklys - ingenting - ryggelys

kjørelys - kjørelys - kjørelys

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LoCDoG

tror det blir finest om du klarer å legge opp en pære til nede, så du får 3x kjørelys på rekke, sånn at det ser ut som et bredt kjørelys på hver side av bilen. har sett folk som kjører med sånne lykter og har 4x kjørelys på hver side av bilen, et i hvert hjørne av lykten, og det ser ikkje bra ut..

noe sånt (venstre baklys):

bremselys - ingenting - tåkelys

blinklys - ingenting - ryggelys

kjørelys - kjørelys - kjørelys

hei, takker for feedback, men den der blir litt vanskelig.

reflektoren er slik:

xxoxx

xxxox

xxoyx

hvor x er reflektorer, o er overgang mellom reflektorer og y er refleks.

mao. 6 x reflektorer, 1 x refleks.

reflektoren innerst, nederst, er minst, pga. refleksen.. (refleksen er ikke over en reflektor, som på 240, den er dedikert refleks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 240classic

tror den passer.. gjorde nå d på 240.. 92 mod

jeg har annen type baklys enn du..

92' har vel "kretsplate", dvs. veldig tynn og dårlig plate..

80' har sånne stålgreier, som du ser her ovenfor.

80' har bare fem reflektorer, mot 81'-> sine 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 240classic

okey.. vi bytta baklykter på bilen til broren min.. han har en 82 mod 242.. vi satte på 83mod lykter.. og der var kontakten lik, men er ikke sikkert d er sånn på 80. men mente at fra 79 til 82 var lyktene like..

1979-1980: fem reflektorer, rundt hjørnet

1981->: seks reflektorer, rundt hjørnet

pre' 1979: ikke rundt hjørnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

1979-1980: fem reflektorer, rundt hjørnet

1981->: seks reflektorer, rundt hjørnet

pre' 1979: ikke rundt hjørnet..

1979-1982 : fem reflektorer

1983-> : seks reflektorer

264 hadde seks reflektorer fra 79

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxis

Jeg går ut ifra at du sveiser dit hjørnet ifra en 700 serie bak på 242n så det ser skikkelig ut?

hmm, jeg fikset det med drill, vinkelkutter og en gummihammer, samt et par tenger :p

bulket hjørnet bak lykten litt, så nå ser det passelig bra ut.

Det eneste som er litt jalla, er at hjørnet under lykten stikker mindre ut, enn hjørnet over lykten.

jeg tror at det beste kanskje er å helle bakplaten mer på skrå, mot bagasjerommet?

det ser passelig bra ut nå, egentlig.. jeg bare la lykten litt høyere enn den orginalt ligger.. (nærmere luken), så da ble det veldig lite differanse.

Må nok bytte hjørnet ja, med mindre jeg finner på noe annet lurt. Men slik den er nå, kan den vel være til jeg har råd til å lakke bilen en gang.. så slipper jeg å kjøre rundt med *veldig* stygg lakk.. nå er den bare passelig stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider