Gå til innhold

Dårlig synkronisering på girkassen?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Lurer på om synkroniseringen på girkassen min begynner å bli gåen;

Av og til når jeg skal gire opp/ned i 3. gir, så er det akkurat som om det er veldig trangt å få satt den i 3., kjenner at girspaken går igjennom to hakk før den er i gir. Hører ikke noen skrapelyder eller noe slikt. Dette skjer både ved kald og varm motor. Er det synkroniseringen det er noe galt med, eller giroverføringen? Eller

giroljen, men da skulle det kanskje vært tregt i alle gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin måte å sjekke synkronringene på er å starte opp bilen (i nøytral), kjøre motoren på ca 2000 rpm og prøve å "tvinge" girspaken i gir uten å røre clutchpedalen (men ikke gjør dette med reversen).

Hører du skrapelyder når du f.eks prøver å tvinge den i 2.gir så er synkronringen sliten og trenger en utskifting.

 

Mvh. Kim Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Excaliburz

Fin måte å sjekke synkronringene på er å starte opp bilen (i nøytral), kjøre motoren på ca 2000 rpm og prøve å "tvinge" girspaken i gir uten å røre clutchpedalen (men ikke gjør dette med reversen).

Hører du skrapelyder når du f.eks prøver å tvinge den i 2.gir så er synkronringen sliten og trenger en utskifting.

 

Mvh. Kim Henriksen

 

blander meg litt inn meg og ;)

Har tilsvarende problem som trådstarter selv, dette er på 2 gir på en 5 trins VW girkasse ( Jetta II). Hvordan er det å bytte ringer på disse kassene ? Må kassa ut av bilen, eller kan dette gjøres på en rimlig grei kort prosess?

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Excaliburz

Fin måte å sjekke synkronringene på er å starte opp bilen (i nøytral), kjøre motoren på ca 2000 rpm og prøve å "tvinge" girspaken i gir uten å røre clutchpedalen (men ikke gjør dette med reversen).

Hører du skrapelyder når du f.eks prøver å tvinge den i 2.gir så er synkronringen sliten og trenger en utskifting.

 

Mvh. Kim Henriksen

 

Da kommer jo skrape lyden uansett da!

da har du jo masse RPM på noen deler i kassa og ingen ting på andre deler. Drar bare tenner på slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

 

blander meg litt inn meg og ;)

Har tilsvarende problem som trådstarter selv, dette er på 2 gir på en 5 trins VW girkasse ( Jetta II). Hvordan er det å bytte ringer på disse kassene ? Må kassa ut av bilen, eller kan dette gjøres på en rimlig grei kort prosess?

 

Kassa må nok ut av bilen ja, for du må åpne kassa og leke deg litt.

 

Originally posted by ealoken

 

Da kommer jo skrape lyden uansett da!

da har du jo masse RPM på noen deler i kassa og ingen ting på andre deler. Drar bare tenner på slikt!

 

Det skal _ikke_ skrape når du gjør det....Hold motoren på 2000rpm og prøv å dytte den litt forsiktig i gir(ikke med all makt du har da)...

Skal _ikke_ komme noen skrapelyder da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dyrt å overhale en gearkasse på en vanlig personbil med tverrstilt motor?

Btw, når jeg kjører i la oss si 4 gir og gir gass så flytter girstangen seg litt og slipper jeg gassen så går den tilbake. Hva som gjør det? Lett å fikse?

I am a fucking streetracer, you know! :p

 

Mine biler... :P

 

*Toyota Supra

*Nissan 300 ZX

*Porsche 911 GT2

 

Eller, nei... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

Det er nok bare at motoren lener seg mot torpedoveggen. (ikke bokstavlig).

Det er nok en liten sannsynlighet for at fremre motorfeste er noe sliten.

 

Er det en vanskelig jobb? Må motoren ut?

I am a fucking streetracer, you know! :p

 

Mine biler... :P

 

*Toyota Supra

*Nissan 300 ZX

*Porsche 911 GT2

 

Eller, nei... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GT_rider

Kna nok være en slitt synkroniseringsring i tredje giret ditt ja.

Oljen har neppe noe med dette å gjøre, med mindre kassen lekker olje, og du har for lite.

 

Back to my case;

Hvis jeg tapper av oljen, vil det da ligge metallspon eller lignende i oljen, hvis f.eks synkroniseringen er slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GT_rider

Det veit jeg faktisk ikke. Så vil derfor ikke si verken sånn eller sånn.

Kan vel si så mye at jeg tviler på det. Men kan få det sjekket i løpet av morgendagen viss det er interresant.

har du fått metallspon i oljen når du har tappet den siden du spørr??

 

Ja, gjerne sjekk det ut, er veldig nysgjerrig på dette. Har fått tips om at hvis det er noe galt med girkassen, kan det muligens vise seg når du tapper ut oljen, da det kan være metallspon i oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by feskar

 

Back to my case;

Hvis jeg tapper av oljen, vil det da ligge metallspon eller lignende i oljen, hvis f.eks synkroniseringen er slitt?

 

Det vil sannsyligvis ikke være så store metallspon at du vil se det med det blotte øye, men d vil uansett etter en stund danne litt metallspon i giroljen grunnet normal slitasje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HP-Invent

 

Er det en vanskelig jobb? Må motoren ut?

 

Hvis det er tilfelle så er det bare å sette en jekk under motoren på fremre del, løsne skrua på motorfeste og jekke motoren noen cm opp fremme. Løsne foring under (som er 2 skurer) og bytte den ut med ny. For å være sikker, så sett bilen i 1 gir stell deg foran bilen og dytt den frem og tilbake. Følg med på motorfeste. drar den deler av festet med seg opp så er den defekt. sitter den dønn fast er den ok.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår