Gå til innhold

Kommenter anlegget

Ranger emnet

afen

Anbefalte innlegg

Jauda, guten skal ha seg anlegg, og jeg har surfa litt rundt på diverse norske sider, og har til slutt kommet fram til dette: http://ingdal.net/~afen/anlegg.htm

Noen som har noen kommentarer til dette anlegget? Dere må gjerne komme med forslag til andre komponenter :)

1987 Audi 90 Quattro

1969 Volvo Amazon

Low class, low budget, high octane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvorfor 2 automasikringer?

Hvorfor coax OG diskant på dashen?

Hvorfor høyttalere bak i bilen?

Du trenger 1 stk. sikring i motor-rommet!

Flere høyttalere er ikke nødvendig vis en bedre løsning!

Høyttalere bak er det strengt tatt ikke nødvendigt med!

Eller så ser det ut som du har truffet rett med tanke på headunit.

Er ikke Morel et alternativ for deg?

Lykke til i alle fall!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by joasan

dropp alt rusket!

som cadence... fy!

alpine eller rocford!

ingenting annet duger!

Dustete uttalelse!!

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Frontsett:

Er her enig med de fleste om alle høytalerene du skal trykke inn i bilen din. Bytt ut alt i dash`en+hattehylle som faktisk koster deg 5820,- Spytt i 270,- til og kjøp deg Morel Elate 9 til 6090,- Eller om du i tilleg gjør som nevnt under og spar ytterligere 505,-. Spytt i 1365,- og få Morel Elate 5 - 3-way.

Regner med at Rockford ampen skulle drive alt det som er ramset opp, om du absolutt vil ha Rockford, bytt til T8002, der har du nokk til å få full kontroll på Morel sitt frontsett.

2. Sub:

7990,- er totalprisen på de 2 subbene. For den summen, kan du få EN utrolig bra 12". Som både kan spille høyt OG pent sammtidig. Er bare å lete, eller spørre noen av forhandlerene her inne. De har nokk testet langt flere subber enn meg, men jeg er jo også ganske så ny i gamet. Er du ute etter kun trøkk, kan du nokk beholde de 2 som er nevnt.

Dette er min mening, alle innsigelser tas mot med takk, og da MED forklaring;)

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en flåte med fornøyde Cadence kunder .

Wild beasten spiller Meget bra og er verdt hver krone .

Om dette er for dyrt for ditt budsjett finnes det flere serier av Cadence som spiller meget bra kontra pris .

Var jo en salig blanding i det oppsettet, men skal holde meg for god til å kommenter de andre merkene jeg ikke har kunnskap om .

se http://www.iceaudio.no

Mvh Frank:rolleyes:

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by joasan

dropp alt rusket!

som cadence... fy!

alpine eller rocford!

ingenting annet duger!

Dette er vell nok ein utalelse som burde vært spart på dette forumet...

Vist man ikkje kan gi ein saklig og god begrunnelse for utsagnet som "rusket" så bør man ikkje skrive det...

Eg har testa neste alle seriane til Cadence å har ingen ting å utsette på dette merket... Svært lite feil. Har fleire serier som strekker seg innan for alle pris / kvalitets kategorier....

Etter som dette er eit merke med bra rotfeste her i landet så kan eg ikkje heilt skjønne at dette skal være eit ruskete merke??

Ellers så kan eg på det aller aller sterkaste anbefale Alpine CDA-9835R. Eg har den sjølv i min bil, å det er bare ein 1. spør du meg... Her får du masse god lyd for pengane...

Eg kjenner ikkje alle dei produkta du har sumert opp. men trur kansje eg ville ha gått for litt meir samme merke... Min erfaring er at det ofte spiller bedre ved ikkje å blande alt mellom himmerl og jord...

Ser du har valgt Focal TN51...! Kva med Focal på heile fulltone løysinga??? Der finst jo pakker i alle størelser å pris klasser...!!

PS! Ta ein tlf til ein forhandler å sjekk ut kva pakke pris du kan få på eit slikt oppsett... Vist du snakker med Ice Audio eller bassbrothers.no sitter dei gutta på masse nyttig info/tips....

Lykke til med prosjektet...

Håper på tilbakemelding om ditt endelige valg..

Tomme tønner skrangler mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste her om coax+diskant+++

Men er IKKE enig i at det ikke skal brukes baksystem.

Ikke misforstå meg,jeg mener absolutt at fokus skal ligge fremme i bilen og at de fleste kronene skal brukes fremme.

Men der bør vere et baksystem for "utfylling" bakfra.Nå mener jeg ikke at det skal spille med samme nivå som fremme.Men det skal vere der.Vi må begynne å oppfatte at 99,99999% av bilstereoinntereserte i norge IKKE er ute etter konkuranselyd.

De vil ha klar ,god og oppløst lyd i midbass/mellomtone/diskant og en MENGDE bass oppå der!! Da hjelper det ikke med bare frontsett.

Kan liste opp flere grunner til å ha baksett:

1.Tenke seg til at Afen her vil ha med seg en kompis eller tre på "rånerunda" rundt å se etter jenter i gata.Da blir det jo spilt mye musikk med MYE bass.Da er det jo greit at de stakkarane som desverre måtte sitte bak også hører hvilken sang som faktisk blir spilt..Og ikke bare en så inn granskauen mengde med bass som sørger for tåkete syn og kløe i nesa :D

2.Når vi først er inne på de med litt mye bass som skrangler og rister i alt som riste kan.Så sørger faktisk baksystem for å overdøve/utligne noe av denne støyen.

3.Min erfaring sier også det at samma hvor mye tid jeg bruker på riktig justering ender vi som regel opp med at gutta legger seg i bagasjen når de kommer hjem for å "justere opp bassen".Det de da har gjort er litt delefrekvens, litt gain, litt bassboost ett eller annet..

Det ender da med høy delefrekvens med følgende dårlig lyd og mye mekanisk støy fra bassene.

Et baksystem overdøver/utligner mye av den lyden/støyen.

4.Da er vi kommet til det som etter mitt syn er det viktigeste i denne sammenheng.I 99,99999% av bilene jeg har lyttet til som bare har front og sub bak har det IKKE fungert.Jeg har uten problem kunnet plasere bassen bakfra og irritert meg over det at frontlyden er her fremme med meg og bassen ligger baki der en plass og henger IKKE med frontsystemet.

Det skal selvsagt sies at de som virkelig kan og bygge bilstereo og som virkelig kan å bruke tidskompensering og fase ender med et supert resultat.Men det fungerer skjelden annet enn når bilen står stille og er justert i konkuransemodus.Med det samme du justerer inn vanlig bruker modus vil du begynne å ane at bassen faktisk sitter der bak på grunn av at bruker modus har mer bass.Vi har jo alle opplevd at vi har justert oss fram til suveren lyd i bilen mens den står i garasjen.Med det samme vi kommer ut på veien vil midbassen i fronsettet og bassen i basskassa bak bli "oppspist" av motor/dekkstøy. Da ender vi med å justere opp bassforsterkeren så basskassa kan "ta igjen" det som forsvant.Men da blir ikke midbassen oppjustert.Vi ender da med et lydbilde som sørger for at enhver gutt i gata kan oppfatte at bassen ligger bak i bagasjen.

Dette kan faktisk et baksystem utligne veldig mye av.

Justerer man det på et nivå der du ikke med det samme merker at du har det der,men du merker absolutt hvis du fader det bort.Da kan du oppnå meget bra plasering av bassen og det passer bedre for alle som faktisk ikke skal konkurere med tanke på punkt 1,2,3, samlet.

Det er vel på tide at de "14-17" personene som faktisk mener de liker konkuranse lyden slutter å prøve å "kristne" alle "hedningene" som faktisk har mere lyst å fortsette som "basshedninger":D

Dette er skrevet ut i fra det at jeg oppfatter Afen som en gjennomnittlig type som sikkert er mere innteresert i god lyd med FEIT bass og mye morro enn den suverene kvaliteten som sørger for at alle kompisene mener han har et kjedelig bilstereo.

Han har jo selv skrevet i listen at han ønsket 2 stk kraftige 12".

Du er ikke ute etter konkuranse lyd da:D

Ha en god dag folkens:D :D

Mvh

Frode Sævik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Tenke seg til at Afen her vil ha med seg en kompis eller tre på "rånerunda" rundt å se etter jenter i gata.Da blir det jo spilt mye musikk med MYE bass.Da er det jo greit at de stakkarane som desverre måtte sitte bak også hører hvilken sang som faktisk blir spilt..Og ikke bare en så inn granskauen mengde med bass som sørger for tåkete syn og kløe i nesa

Man bruker ikke over førti tusen på råneanlegg. :rolleyes:

2.Når vi først er inne på de med litt mye bass som skrangler og rister i alt som riste kan.Så sørger faktisk baksystem for å overdøve/utligne noe av denne støyen.

Har igrunn lite tru på å overdøve støy med støy......

Mvh

Michael

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tvåførti

Man bruker ikke over førti tusen på råneanlegg.

hehe.. Der trur eg du tar heilt feil...

Det blir nok solgt svært mange "råneanlegg" her til lands til ALT for masse penger...

Det er nok mange som konkurerer internt i gata om å spille høgast/dunke mest... ( Minner meg litt om reklamen på tv2 der det låg ein tulling i bagasjerommet å sparka for å lage bass...)

Penger er til for å brukast... å i rette aldersgruppa så er det nettopp det dei gjere... :)

SJR

Tomme tønner skrangler mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, det kan man vel, men det jeg ville frem til var at til den prisen kan man få et anlegg som det er god lyd og ikke bare dunke.

Hvis man bare skal kjøre opp og ned stripa for og vise seg fram, så kunne man sikkert klart seg med halvparten.

Kan dunke ganske bra med anlegg til 20 000.

Man kan jo kombiner god lyd med masse trøkk.

Mvh

Michael

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider