Gå til innhold

Kommenter anlegget

Ranger emnet


afen

Anbefalte innlegg

Originally posted by tvåførti

Jojo, det kan man vel, men det jeg ville frem til var at til den prisen kan man få et anlegg som det er god lyd og ikke bare dunke.

Hvis man bare skal kjøre opp og ned stripa for og vise seg fram, så kunne man sikkert klart seg med halvparten.

Kan dunke ganske bra med anlegg til 20 000.

Man kan jo kombiner god lyd med masse trøkk.

 

Mvh

 

 

Michael

 

Du har eit godt poeng her. Skal sei meg heilt einig med deg..

Vist man bygger det rett så kan man få masse trøkk av svært lite penger.

Men god lyd trenger heller ikkje å koste alt for masse...

God lyd og masse trøkk ligger masse i kva man kan få ut av dei produkta man kjøper...

Det er alt alt alt for mange som kjører rundt med kjempe dyre komponenter men som ikkje har montert det rett...

eit døme kan jo være montering av frontsett som er skrudd i døra.. der man ikkje har tetta rundt ellementet...

Subb kasser som ikkje er tette... o.s.v...

 

SJR

Tomme tønner skrangler mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En annen ting en bør ha i bakhodet er strømreservene. Først bør du se på det elektrisk eanlegget og hvor mye det kan gi, evt. om du må oppgradere. Trekk fra den summen dette vil koste fra totalbeløpet så ser du hvor mye du har å handel anlegg for.

 

Aldeles mulig å få et oppsett som spiller både høyt og pent for den summen du har lagt deg på, men som de fleste andre her vil jeg anbefale få og gode komponenter fremfor mange av samlet sett lavere kvalitet. Om du vil ha lyd bak får bli din egen sak, men jeg vil først anbefale å prioritere god lyd i front. Morels Elate 3veis vil nok gi mer en nok trøkk vil jeg tro.

 

Vil også anbefale å avse ca 1900 til en rull BrownBread og dempe bilen. Ingenting er værre og mer irriterende enn bilblikk som skrangler og durer.

 

Når det gjelder subebne så kommer det jeg nevnte om strøm i begynnelsen inn. Denne type elemeter har stort sett for vane å sluke store mengder strøm, har du ikke allverden å avse så bør du satse på elementer med høy følsomhet, disse har somregel noe lavere effekttålelighet enn andre. Oppgir du hva du har å rutte med kommer det sikkert forslag fra forhandlere rundtom.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere enda ikke oppfattet at det er rånerene som virkelig bruker peng på bilstereo her i dette landet?

 

Hva er en råner?

 

Alle vi som liker å dille med bilens utseende og bygge noe fint i bagasjen med nok trykk til å imponere gutta i bilen ved siden av på Rudskogen eller lignende tillstelning.

 

Hvorfor er det så mange titalls tusen mennesker på Gatebil på Rudskogen?

 

Joda

 

Rånere hele bunten

:D :D :D

 

Og det går jo fint å kombinere god lyd med litt ekstra trykk i bassen!!

 

Du må bare ofte til med et baksystem for å ha nok nivå på mid/diskant.

Mvh

Frode Sævik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Frode Sævik

Du må bare ofte til med et baksystem for å ha nok nivå på mid/diskant.

 

I min verden stemmer dette overhodet ikke.

Det eneste du tilfører er fasefeil som trekker lydbildet bakover i bilen, og lager rot. Problemene ligger forøvrig i midbass, og slik jeg ser det, ville jeg heller sattset på litt ekstra membranareale i midbassen enn å innføre rot bak fra.

 

Jeg kan dog se begrunnelsen for å ha bakhøyttalere om man ofte har folk i baksetet.

 

Dette er dog min helt personlige mening.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som befinner oss kun i førersetet har baksystemet liten funksjon, litt utfylling av lyden kansje .

Men kan bli litt tamt for ev passasjerer .

I lydkonkurranser har det liten betydning, men for å lage fullt trykk fram og bak er det greit å ha et sett bak også .

 

 

Frank

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, det ble da diskusjon :) Som noen kanskje skjønner så er jeg ingen ekspert på lydanlegg :)

 

Har etter flere anbefalinger, både her og andre plasser, fjernet diskantene foran.

 

Oppdatert: http://ingdal.net/~afen/anlegg.htm

 

Vil den basskassa holde til subwooferene jeg har valgt?

 

Edit: det kommer vel til å sitte folk baki bila. Har sitti i bil uten bakhøyttalere før, det er ikke så kult med kun bass

1987 Audi 90 Quattro

1969 Volvo Amazon

Low class, low budget, high octane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Frode Sævik

 

Men er IKKE enig i at det ikke skal brukes baksystem.

Ikke misforstå meg,jeg mener absolutt at fokus skal ligge fremme i bilen og at de fleste kronene skal brukes fremme.

Men der bør vere et baksystem for "utfylling" bakfra.Nå mener jeg ikke at det skal spille med samme nivå som fremme.Men det skal vere der.Vi må begynne å oppfatte at 99,99999% av bilstereoinntereserte i norge IKKE er ute etter konkuranselyd.

De vil ha klar ,god og oppløst lyd i midbass/mellomtone/diskant og en MENGDE bass oppå der!! Da hjelper det ikke med bare frontsett.

 

 

Komplett ulogisk.. les det mr.sq skrev..

 

 

Kan liste opp flere grunner til å ha baksett:

 

1.Tenke seg til at Afen her vil ha med seg en kompis eller tre på "rånerunda" rundt å se etter jenter i gata.Da blir det jo spilt mye musikk med MYE bass.Da er det jo greit at de stakkarane som desverre måtte sitte bak også hører hvilken sang som faktisk blir spilt..Og ikke bare en så inn granskauen mengde med bass som sørger for tåkete syn og kløe i nesa :D

 

 

Hvorfor i alle dager bruke penger på de som sitter på en og annen gangen....? :rolleyes:

Og hvis du gjør montering rett, med f.eks mellomtoner på dash, med lydbildet høyt, så høres det laaangt fra dårlig ut baki. Og en ting til, hvis du sitter fremoverlent midt i baksetet sånn at hodet er mellom nakkestøttene har du laaangt bedre lydbilde enn de som sitter i framsetene.. ;) Bare en tanke som kanske får deg til å tenke.. :)

 

2.Når vi først er inne på de med litt mye bass som skrangler og rister i alt som riste kan.Så sørger faktisk baksystem for å overdøve/utligne noe av denne støyen.

 

Hvis du synes fasefeil høres slik ut så.. :D

 

 

3.Min erfaring sier også det at samma hvor mye tid jeg bruker på riktig justering ender vi som regel opp med at gutta legger seg i bagasjen når de kommer hjem for å "justere opp bassen".Det de da har gjort er litt delefrekvens, litt gain, litt bassboost ett eller annet..

Det ender da med høy delefrekvens med følgende dårlig lyd og mye mekanisk støy fra bassene.

Et baksystem overdøver/utligner mye av den lyden/støyen.

 

Da satser vi heller på å lære de litt å tune inn anlegget sitt..

 

4.Da er vi kommet til det som etter mitt syn er det viktigeste i denne sammenheng.I 99,99999% av bilene jeg har lyttet til som bare har front og sub bak har det IKKE fungert.Jeg har uten problem kunnet plasere bassen bakfra og irritert meg over det at frontlyden er her fremme med meg og bassen ligger baki der en plass og henger IKKE med frontsystemet.

Det skal selvsagt sies at de som virkelig kan og bygge bilstereo og som virkelig kan å bruke tidskompensering og fase ender med et supert resultat.Men det fungerer skjelden annet enn når bilen står stille og er justert i konkuransemodus.Med det samme du justerer inn vanlig bruker modus vil du begynne å ane at bassen faktisk sitter der bak på grunn av at bruker modus har mer bass.Vi har jo alle opplevd at vi har justert oss fram til suveren lyd i bilen mens den står i garasjen.Med det samme vi kommer ut på veien vil midbassen i fronsettet og bassen i basskassa bak bli "oppspist" av motor/dekkstøy. Da ender vi med å justere opp bassforsterkeren så basskassa kan "ta igjen" det som forsvant.Men da blir ikke midbassen oppjustert.Vi ender da med et lydbilde som sørger for at enhver gutt i gata kan oppfatte at bassen ligger bak i bagasjen.

Dette kan faktisk et baksystem utligne veldig mye av.

Justerer man det på et nivå der du ikke med det samme merker at du har det der,men du merker absolutt hvis du fader det bort.Da kan du oppnå meget bra plasering av bassen og det passer bedre for alle som faktisk ikke skal konkurere med tanke på punkt 1,2,3, samlet.

 

Det er vel på tide at de "14-17" personene som faktisk mener de liker konkuranse lyden slutter å prøve å "kristne" alle "hedningene" som faktisk har mere lyst å fortsette som "basshedninger":D

 

 

Dette er skrevet ut i fra det at jeg oppfatter Afen som en gjennomnittlig type som sikkert er mere innteresert i god lyd med FEIT bass og mye morro enn den suverene kvaliteten som sørger for at alle kompisene mener han har et kjedelig bilstereo.

 

Han har jo selv skrevet i listen at han ønsket 2 stk kraftige 12".

 

Du er ikke ute etter konkuranse lyd da:D

 

Ha en god dag folkens:D :D

 

Høres greitt ut dette, men tenk på dette..

 

Om da per eller pål som da skal kjøpe dette anlegget hadde tatt alle pengene han hadde brukt på baksett og en forsterker til dette heller hadde kjøpt seg et heeelvetes til frontsett og brukt noe penger på lyddemping av dører og skikkelig installasjon, som da gir økning i midbass, og da også minsker sjansen for fasefeil med tanke på det baksettet som du snakker om, samt at han da får massevis av midbass, der den skal være i bilen, fremme..! Hvis han heller hadde gjort dette kan jeg garantere deg at Per og Pål hadde blitt myyyye mere fornøyd med anlegget sitt enn med alternativet ditt...

 

Kan godt være med på å vedde om du står på ditt..

Er med jeg.. :D :D :D

 

Men, hvis kunden da kanskje liker å bruke penger på de som sitter på, og virkelig bryr seg om at de har bra lyd og ikke gidder å legge noe sjel i det hele tatt i installasjonen, og i det hele driter i hvordan det låter, så KAN det jo KANSKJE være et alternativ..

 

Kanskje litt grotesk her nå, men dette er MIN mening, og ikke nødvendigvis andre sin mening, men jeg håper da det..

 

Og en ting til, for 3 år siden var ikke dette min mening, da skulle det være høyttalere bak ja, men når tiden går (og kanskje gjensidige består) så lærer man litt..

 

Og, dette har jeg da lært (samt myyye mer kanskje?)..

Kanskje flere burde lære det også..?

 

Mvh

Lars Ove Skarseth

Hansen Radio & TV

Molde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

Om da per eller pål som da skal kjøpe dette anlegget hadde tatt alle pengene han hadde brukt på baksett og en forsterker til dette heller hadde kjøpt seg et heeelvetes til frontsett og brukt noe penger på lyddemping av dører og skikkelig installasjon, som da gir økning i midbass, og da også minsker sjansen for fasefeil med tanke på det baksettet som du snakker om, samt at han da får massevis av midbass, der den skal være i bilen, fremme..! Hvis han heller hadde gjort dette kan jeg garantere deg at Per og Pål hadde blitt myyyye mere fornøyd med anlegget sitt enn med alternativet ditt...

 

 

Hei!

 

Eg har pr i dag følgande i min lille familiebil

Alpine 9835

Focal Utopia 165w3 framme

Audison Vrx 2.400 til å drive dette med...

Audisom Lrx2.500 til bakdørene

Focal 165V2 bak i dørene

Som subber så bytter eg litt, men pr i dag så er det ein Focal 27twin lux som står der..

Så ein Audison LRx 2.500 til å drive subbane med...

 

Har brukt masse tid på å bygge glasfiber kasser i døra, dempe og styrt på...

Bruker Alpin'en til å tids forsinke lyden side vegs og bassen fram i bilen. Bak høgtalere står sån akkurat passe høgt på.. Ikkje så man legger merke til det framme, men nok til at du får ein følelse av å sitte frame når man sitter bak...)

 

Dette funker 110% for meg.. Eg har masse med trøkk å det spiller reint å fint...

Eg monterte mine bakhøgtalere i bilen 6mnd etter at resten var komt inn.. Men angre overhode ikkje på dette i dag..

Eg følte at eg fekk enda meir trøkk i middbassen samtidigt som man ikkje mista fokuset framme.. Å ikkje minst dei som sitter på får ein mykkje finer lyd....

Det er jo klart at eg hadde ikkje trengt å bruke ein slik stor forsterkar bak, men den låg no der å støva ned så kvifor ikkje... :)

 

Eg vil sei at bakhøgtalere ikkje gjere noko skade så lenge dei blir montert å justert rett. Men heilt klart ein fare for problem vist det ikkje blir justert rett...

 

Min oppfatning av folk som skal handle stere er ofte som følger:

Per: Eg skal ha eit slikt annlegg som spiller reint å fint....

selger: Hmm.. Kva musikk spiller du....?

Per: Hardrock, vil det skal låte like tøft som når eg var på konsert med bla bla bla...

Selger: Altså høgt å med masse trøkk..???

Per: Jepp.. Reint å fint..

 

Det eg vil fram til her er at dei aller fleste skal ha God Lyd.. Men God Lyd er ofte ikkje det samme fra person til person...

Eg kan vertfall med handa på hjerte fortelle at for meg så er ikkje det God lyd vist man får eit annlegg til å spille som på ein konsert.. (for der trøkker det masse å man har vertfall ikkje problem med å fortelle kor lyden kommer fra..)

For meg er god lyd når man kan sette seg ned med eit Stereo oppsett å man kan lukke auga å peike kor dei forskjellige artistane/instrumenta er plasert i forhold til kvar andre...

Noko som ikkje er lett uten godt utstyr og gode inspillinger..

 

Bak høgtaler har sine fordeler å bakdeler slik som alt anna..

Å eg vil no sei at det har litt å sei kva bil dette skal inn i og..

Er det ein liten Golf eller ein lang Limmo..???

 

MVH

SJR

Tomme tønner skrangler mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at Mr. SQ og Rizla lever i en litt vel idealistisk verden. Det nytter ikke at et bra montert kvalitetsfrontsett spiller optimalt med tanke på tonal balanse og bra nivå til under 60 Hz. Du kan kanskje klare over 100dB uten nevneverdig kompresjon men de fleste har basser som pumper ut langt over 120 dB og da vil bassen "dra" bakover i bilen unasett. Da hjelper det bare litt på vei om frontsett og bass er i fase...

 

God ettermiddag, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr. Strangepork

Det virker som at Mr. SQ og Rizla lever i en litt vel idealistisk verden. Det nytter ikke at et bra montert kvalitetsfrontsett spiller optimalt med tanke på tonal balanse og bra nivå til under 60 Hz. Du kan kanskje klare over 100dB uten nevneverdig kompresjon men de fleste har basser som pumper ut langt over 120 dB og da vil bassen "dra" bakover i bilen unasett. Da hjelper det bare litt på vei om frontsett og bass er i fase...

 

God ettermiddag, forresten!

 

Oi doktor merkelig gris, her var det logikk å spore i forhold til mitt innlegg.

 

Desverre ,men inlegget ditt eier ikke snev av fornuft.

 

God ettermiddag til deg og forresten:D :D

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by afen

Jauda, guten skal ha seg anlegg, og jeg har surfa litt rundt på diverse norske sider, og har til slutt kommet fram til dette: http://ingdal.net/~afen/anlegg.htm

 

Noen som har noen kommentarer til dette anlegget? Dere må gjerne komme med forslag til andre komponenter :)

Har dette i bilen:

- Pioneer MP 77

- Focal 165K 2sett 6,5"

- Audison Vrx 6.420.2 6 kanaler

Dette skal inn:

- Focal Utopia 27wx 11" 2stk

- Odessey batteri

- Stinger Expert serien

- Stinger 5 farads kondensator

- En rull BB.

- Kasse ferdig i løpet av uka

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Pris ferdig MYE.;) ;) ;)

Pioneer - Audison Vrx - Focal Utopia - Stinger Expert

Progressive Trance Golf 4 :eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke sett Muppetshow med stjernekrysseren Swinetrek med Dr. Stangepork som kaptein? Banal og morsom slapstick spør du meg.......

 

Jeg synes det er stort sett bare fornuft i min teori ang. problemet dere oppfatter som fasefeil og ikke forskjell i nivå mellom frontsett og bass(ene).

 

Personlig har jeg kun bra frontsett og en 12 tommer i lukket kasse med 50 Hz, 24dB/oktav som delefrekvens på sub og ca 55Hz 12dB steilhet på frontsett. Dette gir et meget fra lydbilde med bra perspektiv i både bredd og dybde. Men jeg spiller ikke på langt nær høyt nok for de fleste andre som leger mye penger i bilstereo og i dete tilfellet var den en person som var ute etter å spille med høy "partyfaktor"........ Det er ingen som virkelig lytter når det er fest....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg vil si som den deltids-raaneren jeg sjol er :D :--->

 

--storst mulig bassere i front, og det med et sett som holder litt kvalitet, og som ikke bryter opp naar man guffer litt paa...for diskanten maa holde maal den og..

 

kansje prove aa bygge komposett i kasser ved kickpanel eller i dorer? det gir et veldig bra utgangspunkt til okning av midbass..

--og for aa faa dette til aa guffe paa kommer man nok ikke utenom rett/bra montering/plassering og faktisk viktig : watt :) da faar man som regel den midbassen som man er ute etter..

--det er ikke (alltid) nodvendig at fronthoyttalere skal spille dypest mulig, men ha et ganske bra nivaa ved rundt 50-80hz, for jeg liker aa (prove) dele subben lavest mulig og la frontsettet (prove) aa ta seg av lavest mulig frekvenser..

til mer db et frontsett gjor ved lavere frekvens blir det som regel slik at de drar fremover subb-bassen i bilen.

men derimot blir nok ikke frontsett saa noytral i bassen i mange tilfeller hvor det brukes to 15" :D

 

MEN, det er alltid begrensinger pa hvor hoyt og hvor mye bass en 6" kan produsere, for med to kraftige og hoyt spillende 12" som faar 1.5kw blir det problem.

 

jeg har sjol brukt to 8" til midbass i tillegg til et 5" komposett i tidligere bil og sjol om de aldri ble presset merket jeg at det er faktisk kjekt aa ha noe(les:mye) i reserve..

reserve i min samenheng var da, som et eksempel i peugeot 205....:

2x150w til 8" og 2x100w til 5"/1" og 1200w til 15"

delefrekvenser var

60hz lowpass paa 15"

60hz ->200hz bandpass paa 8"

200hz -->highpass paa 5"

 

ved et treveis oppsett vil det ofte gi storre sjangser for aa faa midbass (generelt gjengivelse), da evnt 6" har lite/midre frekvensomraade og taaler mer og har ofte mulighet for mer db ved 50-80hz..og med en 3"-4" i dashen vil det ofte lydbildet og div.

 

hoyttalere bak bruker/brukte noen i konkurranser oxo, men da ved et begrenset frekvensomraade, feks 2-300hz og oppover,ofte kuttes de i highpass ved 10khz ellre lavere/hoyere alt ettersom..

-de deles saa hoyt som 200-300hz for at ikke midbassen i de skal drage sub-bassen bakover (som du jo med frontsettet prover aa fremover)

-de deles og med lowpass ved kansje 5~15khz for aa ikke trekke diskanten bakover.

-og de spiller ikke saa veeeeeeeldig hoyt i slike tilfeller heller nei...

 

en grunn det er greit aa ha hoyttalere bak, er for en typisk raaner som har folk i baksetet og, for med my folk i bilen blir det litt dempet nivaa til de bak i bilen med bare frontsett..

 

og som jeg alltid har sagt :

gir du ikke forsterkern (nok) strom INN , gir den desverre ikke (nok) UT heller...

det er noe man og boer tenke paa ved planlegging.. bruk heller noe tusinger paa strom istedenfor stooore subber og forsterkere ;)

 

mvh, stig

(er det noe jeg har glemt..? hm...jo..dette er ikke OT altsaa..) lol...

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår