Gå til innhold

Styre kule bære kule.. bla bla ???

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Har vært på EU nå, fekk tre 2er feil.

 

-Bærekule nedre venstre

-Stor slitasje i indre endeledd (som kan komme av at servoen min sto på en krasja 240:rolleyes:

-Morknet bremseslange fremme

 

Men det jeg lurte på, de indre endeledd, hvor ligger dem ??

Veit det er på servoen, men er det dem som går helt inn mot tannstanga ?

 

Kansje litt dumt spørsmål, men er helt forvirra av alle de bærekule å styre kule osv......

 

Noen som har en sann ca. Pris på hva dette vil koste ?

 

 

Tusen takk friends

:cool:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde SELFØLGELIG tenkt og gjøre det selv ;)

 

Er ikke so "dom" at jeg ikke klarer det der ;) + at jeg har en far som kan det. hehe.

 

Men gjør det selv ja.

 

Er vel ikke store problemet å skifte dette vel ?

Men de indre styrekuler greine, prøvde å skifte på den gamle servoen, men fikk det ikke av :/ forsto ikke helt hvordan man skulle få det av :/

 

Noen som har en liten "guide" for å få den av ? hehe:D

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa det han på EU kontrollen at jeg måtte inn på sann spissongskontroll.

Men jeg har montert senkesett som jeg tar i samme slengen.

Så det går bra :)

 

Noen som har en "pris" liste over dette ?

 

 

Mvh.

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:eek: :eek: :eek:

 

vi tar ca 900.- for en "forstillings kontroll" 4-hjuls kontroll...

 

hvis du ikke gidder å ta kontroll så kan du evt ta å måle med tommestokk eller lignende for å få det likt, (teit måte, men funker)

det er jalla og jeg hadde ikke gjort det, men har du ikke 1500.- så har du ikke 1500.-

 

hvis du skal ta den inne på justering, annbefaler jeg å sprute på wd40 på alle justerings skruene,,

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha den inn på justering uansett.

Har montert senkesett og skal ha det i vognkortet.

Koster ikke 1500 her rundt om vertfall.. mener pappa snakka om 800-900 kr eller noe :o

 

Men, slikt må jeg ha :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedene har ofte fast pris på forstillingskontroll - og gnir seg i hendene når det svinger innom en bil som har så enkel forstilling som 240'ene, der det normalt bare skal stilles toe-in.

 

Toe-in /kan/ du stille selv, det fins en rekke gode sider på nettet som beskriver denne jobben. Kortversjonen er at det skal risses/tegnes en strek rundt dekkenes rulleomkrets mens de snurres rundt, og så skal det justeres slik at avstanden mellom strekene på de har den rette forskjellen når man måler foran på dekket og bak på dekket.

Du kan jo se f.eks. her:

http://www.carcraft.com/howto/48938/ (rull ned til toe-in)

http://www.motherearthnews.com/arc/1139/

http://www.sf.hiof.no/~frodehaa/steeringalignment.htm

http://www.vtr.org/maintain/diy-alignment.html

...lista kan fortsettes i det uendelige.

 

Et tips om du vil prøve dette: Pass på at rattet står i senter mens du holder på: Det er så irriterende å kjøre på rett vei med skeivt ratt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo stille alle mulig vinkler på 240'en

 

siden han har bytta fjærer og han er uerfaren har han sikkert glemt å markere, så kan hende det må mye mer justering til her,

 

camber og caster skal også stilles på bilene det er mulig, hvis verkstedet ikke er VELDIG slapt og useriøst..

 

dette gjelder både foran og bak.

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tic2002

Styre kule kan forveksles med endeledd, bare så det er sagt.. Jøss, over 1000 kr for kontroll..

 

styrekule og endeledd et ikke det samme som du sier... når jeg 2 feil på bærkulen mine sto det som defefekte styrekuler, og det kan stemme siden du ikke vrir bro når du svingen men st.demper vrir seg i ved hjelp av denne kulen..

 

volvo240ftsuspension.gif

1: Styrekule = endeledd

2: Indre endeledd

3: Bærekule også kalt kulebolt

4: Mansjett

 

Noen som har en liten "guide" for å få den av ? hehe

 

Du må av med mansjet så må du bøye opp den delen av indre endeledd som er banket ned for at indre endeledd ikke skal løsne.

 

Børekulen skifter du lettes ved at du løsner de fire skruven under demperen, da får du ned feste til bærekula i dempern og du kommer letter til mutern som da ikke lengere sitte inne i røret til st.demperen

 

Mekonomen priser

 

Indre endeledd selge sammen med styrestag pris.......... 280,- pr.side

Ende ledd ........................................................................ 178,-

Bærekule for volvo med servo v.side................................ 496,-

Børekule for volvo med servo h.side ............................... 496,-

Bremseslanger 2 på hverside .......................................... 108,-

Mansjeter ........................................................................ 200,-

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår