Gå til innhold

520iA varm.

Ranger emnet


Myrtvedt

Anbefalte innlegg

Hoi..

 

For noen dager siden gikk plutselig min temp måler veldig opp, stoppet og motoren kokte.

 

Lot den roe seg ned, men den gikk bare varm igjen. En del kjøle veske rant ut.

 

Byttet termostaten i dag, uten at det hjalp stort :( <- stress forresten.

 

Lurte på om noen har vært borti dette, har en anelse om at det er vannpumpa som er gåen.

 

Får heller ikke varmluft inn i cupe'n selv når motoren er varm.

(Dette kan vel ha noe med at den ikke får pumpet vann inn i motoren?)

BMW, Freude am fahren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ossen modell er bilen ?

Jeg har en e39 der jeg hadde samme problemet tidligere i vinter,

byttet termostat og samme prob. viste seg at det var langt ifra nok kjøleveske selv om det var overfylt.

tømte ut alt og blanda ny, 11,5 liter (nesten 12. Står den skal ha 10.5 i vognkorte.) gikk det på, bare pass på at motoren er kald og at det renner godt over i luftehulla eller hva pokker det er :D

hvis det ikke er greia ville jeg tippet på vannpumpe.

Og ja , bytte termostat er da ikke stress gutt :)

 

Lykke til.

 

edit:

 

Dette med at det ikke blir varmt er at det ikke er nok kjøleveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Myrtvedt

Hoi..

 

For noen dager siden gikk plutselig min temp måler veldig opp, stoppet og motoren kokte.

 

Lot den roe seg ned, men den gikk bare varm igjen. En del kjøle veske rant ut.

 

Byttet termostaten i dag, uten at det hjalp stort :( <- stress forresten.

 

Lurte på om noen har vært borti dette, har en anelse om at det er vannpumpa som er gåen.

 

Får heller ikke varmluft inn i cupe'n selv når motoren er varm.

(Dette kan vel ha noe med at den ikke får pumpet vann inn i motoren?)

Det er ofte et problem å lufte kjølesystemet på disse bilene..ta deg godt tid når du lufter systemet...

-520i e39 97mod

-740i e38 94mod (under oppbygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viste det seg at vannpumpa også var gåen ja.. så den ble byttet.

 

Samtidig smalt jeg på org. fjærer for å fjerne slitasjen på bakdekkene.

(4mnd gammelt senkesett 30mm, anyone?)

 

Det som svei litt mer i lommeboka da, var at når de kjørte en 4-hjulskontroll på den, så viste det seg at den fortsatt skræva, spess bak på venstre bakdekk. Og siden det ikke er noe som er justerbart på bakstillinga, spørs det om jeg må ha en ny en :\ Men han mekanikern snakka om at han kunne skaffe en fra danmark til mye rimeligere pris en "dyre Norge"

 

Nå er da stort sett alt av slitedeler, + andre ting byttet. Så nå må det jo bli bra snart? Har jo ikke råd til å ha slikt..:)

 

Byttet hittil:

 

- Dynamo

- Batteri

- Termostat

- Dempere hele veien

- Fjærer / Senkesett

- Skiver

- Klosser

- Plugger

- Bærekuler

- Foringer bak

- Bærearmer

- Styrestag

- (Hjelpestag til styringa)

- Eksos (effekt hele veien)

- Stabstagledd

- Radiator

- Vannpumpe

 

Samt at jeg har sotet blinkerne, og kjøpt nye 15" vinterfelger

 

+ Måtte jo da selvfølgelig kjøpe nye 225/45-17 dekk, som ble slitt opp på 2 mnd.

 

---------

Men når det er sagt, så er det en nydelig bil å kjøre.

BMW, Freude am fahren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viste det seg at vannpumpa også var gåen ja.. så den ble byttet.

 

Samtidig smalt jeg på org. fjærer for å fjerne slitasjen på bakdekkene.

(4mnd gammelt senkesett 30mm, anyone?)

 

Det som svei litt mer i lommeboka da, var at når de kjørte en 4-hjulskontroll på den, så viste det seg at den fortsatt skræva, spess bak på venstre bakdekk. Og siden det ikke er noe som er justerbart på bakstillinga, spørs det om jeg må ha en ny en :\ Men han mekanikern snakka om at han kunne skaffe en fra danmark til mye rimeligere pris en "dyre Norge"

 

Nå er da stort sett alt av slitedeler, + andre ting byttet. Så nå må det jo bli bra snart? Har jo ikke råd til å ha slikt..:)

 

Byttet hittil:

 

- Dynamo

- Batteri

- Termostat

- Dempere hele veien

- Fjærer / Senkesett

- Skiver

- Klosser

- Plugger

- Bærekuler

- Foringer bak

- Bærearmer

- Styrestag

- (Hjelpestag til styringa)

- Eksos (effekt hele veien)

- Stabstagledd

- Radiator

- Vannpumpe

 

Samt at jeg har sotet blinkerne, og kjøpt nye 15" vinterfelger

 

+ Måtte jo da selvfølgelig kjøpe nye 225/45-17 dekk, som ble slitt opp på 2 mnd.

 

---------

Men når det er sagt, så er det en nydelig bil å kjøre.

 

 

Damn! Jeg som trodde jeg hadde skiftet mye på min! Og bmw deler ikke av de billigste heller :/

x 1992 BMW E36 320i 24v Coupé

x 1992 Ford Sierra GT (Drittbil.)

 

1991 Nissan Pulsar GTi-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PIRK: Bruk knappen til venstre (- Post Reply -). Så slipper vi så lange innlegg!!

 

Hva slags plugger kjører du med nå? Kjører med Beru Ultra-X UX79 her (M20B20); mulig dette er en litt varmere plugg, noen som vet??

 

Det hører med til historien at motoren gikk på tomgang med ca. 2000 rpm, som jo er altfor høyt -- normalt er ca 760 rpm. Hadde en del problemer med overoppheting pga dette. Har prøvd å fikse tomgangsregulatoren (ICV) fordi noen spoler inni den var bøyd, men funker fortsatt ikke helt optimalt... har teipa den sammen litt her og der og vridd i en annen stilling så "luka" er litt mer lukket og motoren får mindre luft. Anbefaler ikke å prøve å fikse den, finn heller en brukt eller en ny, det er ikke lett å få den opp uten å ødelegge metallet som skal holde den på plass

1989 BMW 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. den sleit noe jævlig, jeg skjønte ikke hvorfor, så jeg dro til motor technik (BMW) og spurte, så sa de at det var pga. senkinga.

 

Så jeg kjøpte orginale fjærer, og har satt de på nå, bilen er på et verksted nå, de har tatt 4-hjulskontroll, men fortsatt så sliter den, pga det er noe som er bøyd i bakstillinga, så jeg begynner å miste litt trua på at det er fjærene.. ;) så jeg skal høre med de, evnt så slenger jeg bare på senkesettet igjen.. ser jo mye penere ut da.

 

Ekke akkurat noe fan av 520'offroad? doh

BMW, Freude am fahren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår