Gå til innhold

Dump ventil

Ranger emnet

Probe GT

Anbefalte innlegg

Blir det vanskelig og montere en dump ventil på en tverrstilt motor som har eksos manifoilen vendt utover mot grillen hvor den går ned og under? Kan jeg gjøre dette selv, eller blir det for vansklig å komme til? Enkelte sa jeg måtte ha den på bukk, noen mente at det var ikke nødvendig. Er det en ordenlig mekanikers jobb, eller greier ola normann det?

Noen som har erfaring med å montere på dumpventil?

Motor: 2.2i turbo intercooler

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dumpventilen har ingen ting med eksosmanifolden å gjøre, du skal inn på salngen mellom IC og spjeldhus, nærmest mulig spjeldet, du må ha ett t-stykke som passer på luftslangen og dumpventilen(ev. lage), ett t-stykke eller annen tilkobling for "vakuum"-slangen.

Hvis det er LMM på bilen så bør du helst ikke ha atmosfærisk dump.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LMM=LuftMengdeMåler eller LuftMasseMåler

Kan hende de du kjøper dumpen av har t-stykke, får kjøpt T-slange og, må ha ett t-stykke som passer dumpventilen og dia på luftslange, til vakuum kan du bruke til spylerslange, men uten tilbakeslagsventilen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette vil ikke løse de problemene du beskriver, men hvis det er MAP-sensor på bilen din så vil du ikke få det problemet, dessuten skal jo ikke dumpen være åpen på tomgang, da er den stilt feil.

hvis du får det problemet så må du ha en resirkulerede avlastningsventil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om dette her, er jo derfor jeg spør:) Har bare lest at det kan være ett problem vis den begynner å suge falsk luft under tomgang for det dannes vakuum et sted ved dump ventilen slik at den åpner seg og suger "flalsk luft" og blandingen blir feil, og den vil dø under tomgang.

Bilen min er en rekkefire 2.2 turbo intercooler, probe GT.

IC sitter helt innerst og har 4 rør til hver sylinder ser det ut som, hvor skal dumpen sitte? Er litt forvirret.. Har desverre ikke bilder av motor rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vet skal litt til å forklare hvordan motor rommet ser ut :) Synd bilen min er på reprasjon å angående kjølesystemet som gikk til helvete her om dagen:P ellers kunne jeg løpt ut og tatt bilde nå midt på natta.

Jeg vet bare det at dumpventilen skal monteres så nærme spjeldet som mulig for å unngå turbo-lagg, å at varm luft resiruleres inn i intercooleren, for alle vet jo at kaldere luft skaper mer effekt:)

Varm luft tar mer plass eller er "lettere" iforhold til kald luft som tar mindre plass "tyngre" Derfår får man mer oksygen til sylinderen vis den er kald, derfor økes eksplosjonen, enkelt å greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Probe GT

Vet ikke så mye om dette her, er jo derfor jeg spør:) Har bare lest at det kan være ett problem vis den begynner å suge falsk luft under tomgang for det dannes vakuum et sted ved dump ventilen slik at den åpner seg og suger "flalsk luft" og blandingen blir feil, og den vil dø under tomgang.

Bilen min er en rekkefire 2.2 turbo intercooler, probe GT.

IC sitter helt innerst og har 4 rør til hver sylinder ser det ut som, hvor skal dumpen sitte? Er litt forvirret.. Har desverre ikke bilder av motor rommet.

Hørtes ut som en rar intercooler.:rolleyes: Tror du prater om insugmanifolden. IC'en ser ut som en radiator og er som oftest montert i fronten på bilen, har to slanger, 1 inn (fra turbo) og 1 ut (til spjeldet).

Fra intercoolern til gasspjeldet, er det en slange, det er på denne du skal montere ventilen. Den tynne slangen monterer du en plass på insuget, dvs. mellom gasspjeld og motor. Den får vakum når spjeldet lukkes, og defor åpner ventilen, da den vil få vakum på toppen og trykk i bunn. Ved gasspådrag, vil det være trykk i begge ender itilegg tl at fjøra presser, så da vil den holde tett.

Mvh. Roger

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av en 16v turbo

probe26.jpg

probe27.jpg

På 16v bildene ser du intercoolerern i fronten mellom ekstralysa..

Og dumpventilen står ut til høyre på den blå slangen fra intercooler mot innsuget..

Skjønner?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Probe GT

Supert!:D Veldig enkelt forklart! da har jeg bare et spørsmål til, i enden av den blå slangen, som går opp bak motor blokka hva er dette fornoe da? Trodde denne hadde noe med intercooleren og gjøre, den har jo grenrør til hver sylinder.. er dette innsugs manifoilen som du sier?

Jepp. Dette er innsugs manifolden. Der den blå slangen går inn er gasspjeldet. Den sitter liksom på enden av manifolden.;)

Mvh. Roger

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å endelig vite! men på min bil har jeg den standard plastikk boks, som jeg regner med at luft filteret sitter i, istedet for en fin å blå slange som på bildet :p Har lyst å sette på K&N filter før jeg begynner med noe dump ventil. Men på disse bildene ser jeg bare en blå slange, hvor er filteret blitt av?

probe27.jpg

Takker for all hjelp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider