Gå til innhold

Dump ventil

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

Originally posted by Probe GT

Godt å endelig vite! men på min bil har jeg den standard plastikk boks, som jeg regner med at luft filteret sitter i, istedet for en fin å blå slange som på bildet :p Har lyst å sette på K&N filter før jeg begynner med noe dump ventil. Men på disse bildene ser jeg bare en blå slange, hvor er filteret blitt av?

 

probe27.jpg

 

Takker for all hjelp;)

 

Luftfilteret er nok nedi der en plass. På venstresida på turboen, der du ser et høyglanspolert rør med en blå slange-stubb, i andre enden av det røret sitter filteret.

 

Hvis du skal ha sportsfilter kan du enten få sånn som passer i boksen, eller du kan ha et "åpent". Skal du ha åpent, bør du skjerme det skikkelig og feste evt luftmengde/masse-måler skikkelig. Ikke sikkert du har d, isåfall er den montert mellom filter og turbo, med noen ledninger tilkobla.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jah, vil ha helst ha åpent, det ser og høres mye bedre ut regner jeg med:) Også får jeg større plass i motor rommet, vis jeg hiver ut denne boksen.. Tror ikke jeg har luftmengde måler, men skal undersøke det.. Du skjønner, på bildet så ser du turboen enkelt å greit, men på standard som på min, sitter det bare et deksel over eksos manifoilen, så ser ikke turboen og er veldig trangt!

 

Hva tror du er sjansene for at den begynner å suge falsk luft, å jeg vil få problemer med tomgang på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte filter har ikke noe å si. Om det ikke er tett der, vil den bare suge i seg uren luft. Åpent er tøffere ja, tøffere lyd og ser mye kulere ut.

 

Skal heller ikke være no problem med dumpventil, bare å justere den riktig så den ikke lekker på tomgang. Det er det fjæra som bestemmer, om den er for slakk så vil den lekke på tomgang, for stram så vil den åpne tregt.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, viste ikke at man kunne justere fjæra, åssen dump ventil tror du jeg skal gå etter? Plast eller aluminuim? plast er jo helt klart billigere, men liker ikke plast;) Men vil fortsatt ha det billigere. Jeg har ikke så veldig kraftig ladetrykk enda, max 6psi eller 0.6bar? jeg har ikke skjønt dette helt med psi og bar.. men regner jo med at det ikke kan være 6bar hehe.. Så en drag traktor i sverige engang med 15bar ladetrykk! det var saker det!!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Probe GT

Ok, viste ikke at man kunne justere fjæra, åssen dump ventil tror du jeg skal gå etter? Plast eller aluminuim? plast er jo helt klart billigere, men liker ikke plast;) Men vil fortsatt ha det billigere. Jeg har ikke så veldig kraftig ladetrykk enda, max 6psi eller 0.6bar? jeg har ikke skjønt dette helt med psi og bar.. men regner jo med at det ikke kan være 6bar hehe.. Så en drag traktor i sverige engang med 15bar ladetrykk! det var saker det!!:D

 

Du justerer som oftest ved å legge inn skiver (shims) under fjæra, eller ved å vri på toppen.

 

Jeg hadde en turbosmart megasonic som jeg solgte. Kosta 3900kr ny (kjøpte den brukt for 500kr:D). Sinnsykt fin og funker bra. Justerer ved å vri toppen. ttp://www.turbosmart.com.au/bov_multi.htm

 

Ble lei lyden så jeg solgte den til en kamerat, kjøpte meg en resirkulerende istedet. En liten svart plastventil fra bosch.(org på en del saab'er). Er faktisk littegrann lyd fra den og, når du har åpent filter. Vesentlig billigere enn alt annet, 395kr.:) Og du kommer garantert til å bli lei pscchhhhh-lyden etterhvert.Hehe.Men du har jo nesten garantert eneller annen form for avlastingsventil fra før, men er som regel ikke montert optimalt.

 

Psi er en måleenhet dem bruker i amerika.

 

Psi = bar*14,5 eller bar = Psi*0,069

10 Psi = ca 0,7 bar

15 Psi = ca 1,0 bar

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har sagt det til meg også at jeg kommer å gå lei lyden, men spørs om alle andre rundt kommer å gå lei den;) hehe men fy fader da har jeg lavt lade trykk! fysh! dette må ordnes på:D Bilen min er jo importert fra USA, så er vel kanskje grunnen at det står psi:) men rød merkinga på instrumentet begynner ikke på 6psi, så er vel mulig å øke dette trykket litt, anbefaler du dettte? Eller burde jeg la være?

 

probe27.jpg

 

Sitter ikke denne dump ventilen litt langt unna spjedlet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Probe GT

Mange har sagt det til meg også at jeg kommer å gå lei lyden, men spørs om alle andre rundt kommer å gå lei den;) hehe men fy fader da har jeg lavt lade trykk! fysh! dette må ordnes på:D Bilen min er jo importert fra USA, så er vel kanskje grunnen at det står psi:) men rød merkinga på instrumentet begynner ikke på 6psi, så er vel mulig å øke dette trykket litt, anbefaler du dettte? Eller burde jeg la være?

 

http://www.sdsefi.com/features/probe27.jpg

 

Sitter ikke denne dump ventilen litt langt unna spjedlet da?

 

Bare den sitter på "riktig" side av intercooler har det ikke så mye å si.(tror jg hvertfall)

 

Hørte aldri noen klager på lyden, bare folk som syns det var drittøft. Ble lei pga at samme hvor lite jg ga gass så ble det lyd. Sinnsykt tøft i starten, men så dabba det av. Jævlig tøft ved fullt pådrag, men ikke ellers.

 

6psi er ca 0.4bar. Skulle gå bra å øke til 0.6-0.7. Spørs om det ikke er no slags sperre i "hjernen"?, isåfall må du bytte chip. Men det merker du. Men kjøp en gradert måler, så du ser hvor mye du lader.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Probe GT

Det vet jeg ingen ting om, har bare hørt at man kan få turbo-lagg vis den ikke sitter nærme nok, men jeg er ingen ekspert. Har bare lest endel om dette. Åssen ladetrykk bruker du på 740?

 

Tror det blir vansklig å få tak i chip til denne bilen..

 

Gradert måler?

 

Jo det stemmer det, men det er viktisk at den er på kald-luft sida av intercoolern. Men det mest ideelle hadde nok vært å sveise den fast på spjeldet.

 

Kjører 1bar vinter og 1.3bar sommer. Men det er med diverse mods.. Chip,større turbo,3"eksos,knfilter,justerbar bensintrykkregulator,2l blokk fra 96mod 940 (mye mer solid enn org. 740blokk) + div andre småting..

 

Gradert måler ja. Måler med tall som viser trykket. Må ha det så du har kontroll, hvis ikke kan det fort gå galt.

Jeg har en sånn en, veldig bra og ikke så fryktelig dyr.

http://www.bsrab.se/products//544598/

 

Mvh. Roger

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var pen, men har ikke noe sted inne i bilen og ha den, liker å ha det intergrert i dashbordet vett.. Enkelt å installere denne i motor rommet?

 

Med så lavt trykk som jeg har, kommer man å høre dumpventilen noe særlig da?

 

For tiden har jeg ingen garasje å jobbe i, men det kommer! Så blir vel å skifte ut turbo med en større, vis dette er det eneste måten å få høyere trykk på uten at jeg må øke bensin tilførselen, den bruker nok bensin som det er:op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Probe GT

Den var pen, men har ikke noe sted inne i bilen og ha den, liker å ha det intergrert i dashbordet vett.. Enkelt å installere denne i motor rommet?

 

Med så lavt trykk som jeg har, kommer man å høre dumpventilen noe særlig da?

 

For tiden har jeg ingen garasje å jobbe i, men det kommer! Så blir vel å skifte ut turbo med en større, vis dette er det eneste måten å få høyere trykk på uten at jeg må øke bensin tilførselen, den bruker nok bensin som det er:op

 

Bare å dra en liten slange fra inni kupeen, gjennom torepedo-veggen og plugge inn på motoren. Skal på innsuget den også. Du får kjøpt med en holder, som du kan skru fast hvor du vil. Jeg har planer om å bygge min inn i a-stolpen, med glassfiber. Nå står den monert i hjørnet på dashen med volvo-teip (rutelim)

 

Du kan kjøre ganske høyt trykk med org. turbo, før det går galt. 1bar bør gå greit. Men for å kjøre så høyt trykk må du chippe den (evt. en annen måte å øke bensintilførsel).

Men første bud er: Kjør KUN 98 oktan bensin, noe annet er ikke brukbart når du har trimma bil. Får fort tenningsbank med lavere onktan. Og vær nøye med å la motorn gå på tomgang et par min. etter du har kjørt hardt, så holder turboen mye lenger.

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja det er anbefalt at alle turboer skal gå litt etter dem er bitt kjørt hard å blitt varm, slik at dem får kjøling og smørning. Sjekket dette opp på min bil og det skulle holde med 30sek tomgang, syns dette var litt lite men.

 

Så lavt som 91 oktan bensin kan jeg hvertfall kjøre på motorn jeg har nå.. Men kjører 95 for bedre forbrenning:) Har prøvd 92 og har ikke hat noe problemer med det, men som sagt så er ikke bilen trimmet ennå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår