Gå til innhold

Dump ventil

Ranger emnet

Probe GT

Anbefalte innlegg

Bedre eksos er lurt ja. Er viktisk nærme turboen, der det er varmest.

Kjør 98oktan. Koster deg 20kr ekstra per tank, det er det verdt. Vill ikke ha tenningsbank. Opplevde på en saab 900 turbo at turbotrykket økte når vi fylte 98oktan. Det er pga. at APC-systemet hele tida føler når det er tenningsbank og justerer trykket deretter.. 98 oktan selvantenner ikke så lett som 95.

Jeg fyller aldri noe annet på bilen min.

30sek tomgang bør du la den gå uansett kjørestil. Men har du kjørt hardt bør den gå alt fra 2-5min..

Mvh. Roger

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke no bra svar på det, men det er det folk har sagt. Der eksosen er varmest trenger den mest plass. Så f.eks. å ha 3" den første biten fra turboen og fortsette med 2.5" videre bakover går bra, men å ha 3" bakerst og original downpipe har ikke så stor misjon..

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Probe GT

20kr blir mye med tida, å sånn som jeg kjører fyller jeg annenhver dag;) uff uff, heldigvis billig bensin nå, tror det var 95oktan for 8.51 igår:) Hvorfor er det viktigst å ha stor eksos hvor varmen er?

Fyller omtrent så ofte jeg og..Hehe. Hvis det står i instruksjonsboka eller no sånt at 95oktan er minimum, går det greit. I min står det minimum 98. Men skal du bynne å skru opp trykk så er det ikke spørsmål engang.. Mange trimma biler som er mappa (programert) for 95oktan, men da er det gjort sinnsykt mye mer enn bare å skru opp ladetrykk..

Mvh. Roger

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sikkert siden da er gassene helt utvidet, og trenger større rom for å passere mere problem fritt igjennom eksos annlegget. Det meste som blir varm utvider seg jo:) Men jeg har vel fått vite det jeg lurte på angående dump-ventiler.. Så takker for all respons;) Dere får vel vite åssen det kommer å gå med bilen, når det gleder dump, eksos luftfiltre ol. små ting;) Vis lommeboka fortsatt er tjukk, så blir det styling! Men blir vansklig å få til det innen kort tid, jobber med musikk anlegg!:)

Niclas Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så blir vel å skifte ut turbo med en større, vis dette er det eneste måten å få høyere trykk på uten at jeg må øke bensin tilførselen, den bruker nok bensin som det er:op

Større turbo, mer trykk

Mer trykk, mer luft

Mer luft, mer bensin

Hvis ikke du gir den mer bensin så blir stemplene dine til karamell!

Å ha stor størrelse på eksos ved turbo er fordi det skal være rask spool up mens det skal være litt mindre etter fordi at hvis gassene får for stor plass så blir de kald og dermed tyngre og vanskeligere å få ut! Skulle jeg tro...

Pluss at hvis man bruker 98oktan så bruker man som regel mindre bensin og derfor sparer du fort inn igjen de 20 kronene.(Tror jeg)

Biler:

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større turbo, mer trykk

Mer trykk, mer luft

Mer luft, mer bensin

Å ha stor størrelse på eksos ved turbo er fordi det skal være rask spool up mens det skal være litt mindre etter fordi at hvis gassene får for stor plass så blir de kald og dermed tyngre og vanskeligere å få ut! Skulle jeg tro...

Pluss at hvis man bruker 98oktan så bruker man som regel mindre bensin og derfor sparer du fort inn igjen de 20 kronene.(Tror jeg)

Viste du at bensinen er også med på å kjøle ned? Så stemplene ikke blir "karamell";) Vi får se åssen det går, skal få på fise lyden på bilen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større turbo, mer trykk

Mer trykk, mer luft

Mer luft, mer bensin

Riktig det andreas sier. Men bensina er også med på å kjøle ned stempeltoppen ja... Men hvis du kun skrur opp ladetrykk og ikke tilfører mer bensin, og attpåtil kjører 95oktan kan du banne på at du får tenningsbank. Og det vil du ikke ha.. Fyll 98, ikke noe å tape på det. Hvis du ikke vil chippe, kan du evt kjøpe en justerbar, progressiv bensintrykkregulator, så får du økt bensintrykket litt. Hjelper på det..

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. nei, desto mer bensin som blir spruta inn jo mer kjøler det av stemplene.. du snakker jo om eksos anlegget. doh

Når jeg sa at stemplene blir karamell uten nok bensin så mente jeg at de smelter! Mao de blir veldig varme! Mao bensin kjøler ned! Mao du repeterte det jeg sa! doh

Biler:

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. nei, desto mer bensin som blir spruta inn jo mer kjøler det av stemplene.. du snakker jo om eksos anlegget. doh

Er forsåvidt enig med andreas. Han skrev jo øverst i det ene inlegget at hvis du ikke gir motorn mer bensin så blir stemplene til karamell.. Og det stemmer.. Så spurte du om han viste at bensina er med på å kjøle ned stemplene?? Noe han egentlig akkurat hadde svart på selv i det forrige innlegget, mao du repeterte hva han mente..

Er ikke her for å kverulere, men tror kanskje du skulle ha lest gjennom inleggene til andreas et par ganger til så ser du hva han har skrevet..

Er her for å hjelpe, ikke krangle. Så ikke bli sint er du snill... :)

Mvh. Roger

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider