Gå til innhold

Hva kjennetegner bra komponenter vs dårlige

Ranger emnet

svein p

Anbefalte innlegg

Det er nok vanskelig å si, mye kan koste mye og se veldig flott og fint ut men ikke nødvendigvis være det beste.

finnes endel eksempler på skikkelig billig greier som spiller skjorta av dyre ting.

men det er klart at man får som regel det man betaler for.

men det beste er ofte å teste selv eller høre på folk som har erfaring med utstyret:)

det har blitt litt for mye fokus på desing og embalasje..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, blindtester ved å SE på elementene? :D

Beklager, jeg klarte ikke holde meg..

Som Autod sier, det er langt ifra alltid komponentene med mest "bling" er de beste, mange ganger kan man finne billige diamanter gjemt bak alt krommet og lysdiodene ;)

PS: Design innbefatter også elektrisk og mekanisk oppbygning, ting som tilkoblinger, monteringsdetaljer osv. Design er IKKE bare utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg helt enig med autod her, men vil gjerne få legge til et par ting.

Det finnes måter man ken vurdere en objektiv kvalitet på elementer. man kan se på generelt monteringskvalitet, liming, kvalitet på kantoppheng og spider etc. Dette krever dog at man har vært borti litt elementer for å ha litt referanser.

Når det gjelder øvrig elektronikk kan man også vurdere ren kvalitetsfølelse nå man har produktet i hånden, chassis, terminaler etc. Har man mulighet for å kikke inni, er serlvsagt størrelse på trafo, elektrolyttbank etc noe man kan se etter, samt generell monteringskvalitet.

Det må legges til at dette gjelder ren objektiv, mekanisk kvalitet, og er ingen garranti for god lyd. Som oftest er derimot komponenter av god mekanisk kvalitet, også brukbare lydmessig. Det finnes dog endel produkter som på avstand kan se ut til å være i bra mekanisk tilstand, men som ikke er mye å skryte av.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider