Gå til innhold

Trimming - hva må byttes ut?


twinflower

Anbefalte innlegg

Hei (igjen)

 

Jeg går nå og dagdrømmer om å trimme opp mondeoen min, og som vanlig når man dagdrømmer så tar det litt av, så dagdrømmen for dette halvåret er som følger:

 

Februar/mars: trimkammer, effektanlegg og sportsfilter

Vår: turbo

Sommer: chiptuning.

 

Dette burde vel gi oppmot 100 hester, kanskje 150 også om

gutta på FMS holder det de lover. ("ofte opptil 45% effektøkning").

 

Men, om motoren blir et villdyr, så spørs det kanskje ikke om ting som girkasser, understell, stempler etc sliter litt. Det jeg lurer på er hva som må skiftes først, og hvor mye det koster.

Tips fra felten sier meg at girkasser er noe av det første som må byttes, og det høres jo ikke helt ulogisk ut.

Hvor mye tåler egentlig blokka før den også tar kvelden?

 

Vel vel, dere har svarene.

 

 

-Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du skal turbokonvertere bør du bruke standard N/A kammer..

ikke en trimkam!

 

over 220hk så begynner ting å ryke her og der ;)

 

om du skal bygge veldig seriøst og skifte råder stempler balansere veiv etc så holder jo innmaten lengre iallefall :)

 

Det jeg anbefaler deg å få orden i først er understell og bremser :)

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jackpot

om du skal turbokonvertere bør du bruke standard N/A kammer..

ikke en trimkam!

 

over 220hk så begynner ting å ryke her og der ;)

 

Det gikk jo veldig greit på min da, hvertfall i 2,5 år :D

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by twinflower

Hvorfor er det lurt å beholde originalkammen når man setter på turbo?

 

de er ikke så "kvasse" som trimkammene er.. trimkammene er jo laget for N/A trimming... tror ikke det er noen som lager turbo-kam til mondeo... dermed blir original kam best.. slik jeg har skjønt det :)

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstod med Polo Classic så kunne jeg spesifisere akkurat hvordan cammen skulle være, men den jeg har tenkt meg har ikke mer enn 270 graders durasjon likevel. Kan vel kanskje si det er en slags allround trimkam, som gir best effektøkning fra 2k til 6k rpm, istedenfor alt på 4/6k og nesten 300 grader.

 

Tror det skal gå bra jeg :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by twinflower

Hvorfor er det lurt å beholde originalkammen når man setter på turbo?

 

Litt forenklet kan en si at de har for mye overlap. DVS at eksosventilen er oppe lengre sammen med innsugsventilen. Med skikkelig trykk vil da luften bli blåst rett ut av innsugsventilen og rett inn gjennom eksosventilen ut i eksosen, i stedet for å bli i motoren. Dette kan man ordne ved å gå ned på durasjon og heller øke løftet litt

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår