Gå til innhold

Dynamo type?

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Har blitt anbefalt å bruke dynamo fra "sent 90-talls" Daihatsu Charade på hotrod prosjektet mitt.

Grunnen er at disse dynamoene er er små, gir mye ampere, og har innebygget regulator.

 

Noen som vet om tilsvarende dynamo også brukes på andre Daihatsu'er? Eller kanskje andre vanlige småbiler?

 

Gjør letingen på bilskroten litt lettere, liksom.

 

Hvordan ser man egenlig forskjell på en dynamo med og en dynamo uten innebygget laderegulator?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett ekstern regulator på noe siden 70-tallsbiler, men skal ikke banne på at det ikke finnes. Enkleste måten å se det som jeg kan tenke på, må være å følge ledningene og se etter et laderele, ellers aner jeg ikke. En kompis monterte dynamo fra 80-talls Toyota på sin Olds 455, fordi den var liten og søt, og "gjemte seg" nærme blokka. Mye strøm ga den og, i forhold til den klumpete GM dynamoen.

 

Komplikasjon på denne var at reimhjulet var til "flerspors-kilereim"/serpentinreim/multireim/"hva du liker å kalle den"-reim. Jeg gikk på skolen da, og dreide han et nytt til v-/kilereim. Jeg ville sett på japsebiler fra 80-åra, da de pleier å ha kilereimer. (Spørs hva du skal ha på motoren ellers - Chevy SB?)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir motoren alle mener noe om: Chevrolet 350 Small block.

Siden dette er mitt føste bilprosjekt ever, tråkker jeg minst mulig i nye spor. Er ambisiøst nok i lange baner for meg å bygge en "standard" rod.

 

Det du mener er altså at en nesten hvilken som helst dynamo fra en 80-90 talls japs vil gjøre susen?

 

Faen også. Svigers skrotet en Mazda 323 87 modell i fjor. Han var omtenksom nok til å slippe meg til å plukke deler av den før han tauet den til hoggeren. Dynamoen gadd jeg ikke å ta siden den satt så vrient til og jeg regnet med at den ikke villle passe uansett. Håndbrekket rørte jeg heller ikke.

Men jeg fikk med meg vindusviskeropphenget og dørlås mekanismene. De vil komme godt med.

Selve viskermotoren tok jeg også, men der kommer jeg nok til å bruke en av de små, nette greiene beregnet for båter. De har ofte justerbar viskervinkel også.

 

Men men.

Vil vel ikke koste mange kronene å plukke en slik dynamo på huggeren heller. Det er bare det at noen av disse delene krever endel tid og verktøy for å få ut. Da er det greit å stå inni en privat garasje i forhold til ute hos huggeren.

Bremsekraftforsterker fra Nissan Micra/Sunny skal jeg ha også. Tipper det er litt jobb å få ut den også...

For ikke å snakke om pedalopphenget fra en Toyota Dyna. Må sikkert demontere halve fronten for å få ut noe slikt i ett stykke.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være noen bedreviter jeg, det sliter du åpenbart nok med fra før! ;) Chevy 350 er jo en knall motor i mine øyne, god "allround" motor; grei effekt/moment/forbruk i en såpass lett bil som du bygger. Det blir vel en med forgasser?

 

De som mener mest om prosjektet ditt, og dine valg i det, jeg tipper de ikke bygger selv, evt er på sin 4. rod eller noe sånt, og det blir noe helt annet. Jeg beundrer det du gjør, og har oppnådd hittil :)

 

Hvis det blir en eldre forgasser 350, er det greiest med en dynamo med kilereim-skive, slipper å lage som jeg måtte... Typisk da er jo en 80-talls japs, prøv å finne en med nylig bytta dynamo hvis du har så flaks.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedrevitere finnes over alt. Også i rod miljøet.

 

De som har bygget endel sjøl, er det verdt å høre på, man bare skreller vekk det subjektive, så sitter man igjen med verdifull info og nyttige innspill.

 

"Wannebee'ene" er nesten litt morsomme, der de går omkring i sine bil-korrekte klær og kan siste årgang av Amcar Magazine på rams.

 

Men motoren blir sannsynligvis en forgassermotor, ja.

Chevrolet motorene er best egnet etter mitt skjønn. Hvorfor gjøre det unødvendig dyrt? Ford motorene er ikke mer driftsikre, de har dyrere deler og bunnpanna må bygges om fordi klumpen er foran på de.

 

Har skjønt at jeg klarer meg med en utgave med 2 boltet blokk da ambisjonene selv på litt sikt ikke er mer enn 350 hkr eller der omkring.

 

Har hørt et sted at 1988-89 var siste året for "de gamle" utgavene?

 

Selv om 2 boltet blokk vissnok vil holde, hadde det jo vært gull å finne en 350 forgassermotor fra f.eks en 1988 van eller pick up.

Men er ikke TBI motorene egentlilg forgassermotorer også?

At det er bare å bytte innsug/forgasser og tute & kjøre?

 

Men i bunn og grunn har jeg ikke nok peiling på motor. Håper å gå i gang med chassiet i løpet av høst/vinter 2005. Da kommer jeg nok til å bruke det jeg har av kontakter/venner/bekjentskaper for ikke å bli pådyttet en ihjelskrudd skrap-motor

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen kamerater som skal skrote en mazda 323 85`mod. kan sikkert kjøpe dynamoen fra den for en billig penge. send pm hvis du er interresert.

VW Caddy, bruksprosjekt. (1,8l motor og 5 trisnskasse Ønskes)

crosscart 180ccm *hjemmebygget*

Vw boble SELGES I DELER

vw polo 92` TRENGER VENSTRE FORSKJERM

Croscart med gsxr 750 motor 140hp under konstruksjon

Transit 1979 russebil SELGES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår