Gå til innhold

Noen som har kan noe om B230F motoren og tenninga???

Ranger emnet


Turbo SlayeR

Anbefalte innlegg

Har satt inn den orginale motoren i bilen min nå. (B230F) Problemet er nå å få start på den. Justerte igår tenninga på 10 graders fortenning. Alt skal stemme etter merkene på veiva og fordeleren..sjekka også når stempelet snudde i forhold til når ventilene åpna. Så er 100% sikker på at tenninga er riktig grov justert. Men allikevel får jeg bare ettertenning eller tilbakeslag når jeg prøver å starte opp... Hva kan dette skyldes??

 

Bare helt vilt gjetta kom vi opp med 2 teorier. Vet ikke om det er noe fornuft i det engang. Den første er at tidspunktet når besinen sprøytes inn i sylinderen. Siden ledningsnettet har vært et kaos og ikke har vårt merka så er det godt mulig jeg har satt feil ledning på feil dyse. Har dette noe å si? står hvertfall 1.3 2.4 3.4 3.4 på de forskjellige ledningene..så hvis noen vet hvilken kombinasjon de skal stå i så si ifra.

 

Den andre teorien er at det er no gæli i ledningsnettet som gir feil signaler til coilen... Som sagt har det også her vært mye rot, så kan godt tenkes det er kobla no feil her. Noen som vet om hva som kan være koblet feil?

 

Motoren har stått i et halvt år så kan godt hende den har blitt litt sur og er vanskelig å starte pga det...men rart med denne ettertenninga og tilbakeslag når tenninga er riktig justert...

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette...

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggene skal jo være koblet i riktig rekkefølge på coilen for at den skal tenne når stempelet er på riktig plass, men leter som en helt her nå, men i boka så står det at man må merke og ta en og en ledning for at det ikke skal forveksles. mens skal lete mer som sagt.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja det var det du mente ja. Visste dette skjønnte bare ikke helt hva du mente..hehe. Står riktig på fordelerlokket pluggledningen ja...

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 240GL

Dette tar jeg på husken og med forbehold, men tenningsrekkefølgen i fordeleren er vel frontkontakten (1), deretter 3-4-2 regnet med klokka. Og da skal kablene trekkes deretter, for å få tenningsrekkefølgen 4-3-1-2 på motoren.

 

skal være 1-3-4-2 på motoren også du..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [-PaRtY-]

Dysene åpner og lukker samtidig, dem er parallellkoblet på en dysedriver. Så det har ikke noe og si om du skifter om ledningene på dysene. Kjør en diagnosetest på motorstyringen så kan du få et lite tips om hva det kan være. Er du sikker på at svighjulet står riktig?

 

Okey...da er det ikke det...da er det enten noe med motorstyring. så bør prøve å ta en sånn test. Har ikke gjort det før men...hehe. men er faktisk ikke 100% sikker på om svinghjulet står riktig...men er tålig sikker, men bør sjekke det opp..

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxis

På en b230f 91 mod sitter det lh2,4 innsprut,og du har ingen mulighet til å justere tenninga uten å bygge om noe.så da er spørsmålet:hva har du justert på?:rolleyes:

 

Når jeg snakker om justering her så snakker jeg om å sette veiva og kammen i riktig posisjon i forhold til fordeleren.....eller motsatt da. hvis du forstår:D

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gromit

angående ledningene til dysene så finner jeg faen ikke noe vettugt. og på bilen så er alle like. så beklager.

 

takk for at du prøvde hvertfall:D

`09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :)

`91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres)

`08 Ford Kuga 4x4 (solgt)

`07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt)

`91 Volvo 240 stv (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turbo SlayeR

 

Når jeg snakker om justering her så snakker jeg om å sette veiva og kammen i riktig posisjon i forhold til fordeleren.....eller motsatt da. hvis du forstår:D

 

hehe,men når du skeiver du har justert tenninga til 10 grader fortenning er det lett å misforstå:D

Er du sikker på at svinghjulet sitter rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår