Gå til innhold

Plus og minus på høytaler?

Ranger emnet

Cikey

Anbefalte innlegg

Jeg beklager å måtte komme med et slikt noob spørsmål, men hva er pluss og hva er minus av de to kontaktene på høytalerene mine ?

Det er altså en vesentlig størrelsefoskjell på de to, så jeg antar at det er en standar, men vet ikke hvilken som er pluss og minus. Noen som vet?

Hvor mye har dette å si egentlig? Jeg har koblet dem opp, synes det låter helt ok, men finner ikke store forskjellen om jeg bytter om +/- :o

EDIT; Jeg har altså følgende høytalere; "Pioneer TS-A6910"

.:Simul justus et peccator:.

Samtidig synder og rettferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cikey

Jeg beklager å måtte komme med et slikt noob spørsmål, men hva er pluss og hva er minus av de to kontaktene på høytalerene mine ?

Det er altså en vesentlig størrelsefoskjell på de to, så jeg antar at det er en standar, men vet ikke hvilken som er pluss og minus. Noen som vet?

Hvor mye har dette å si egentlig? Jeg har koblet dem opp, synes det låter helt ok, men finner ikke store forskjellen om jeg bytter om +/- :o

EDIT; Jeg har altså følgende høytalere; "Pioneer TS-A6910"

Hadde pioneer 6x9" i en bil for noen år siden og da var den store "tappen" + og den lille -

Hvis det er noen farger på dem så er rød + og svart -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor er pluss ja. Jeg har ihverfall aldri vært borti noen høyttalere hvor minus er størst...

Det er ikke den helt store forskjellen på om du fasevender (bytter om + og -), hva som lyder best må du avgjøre selv. Elementene tar uansett ikke skade av det på noe måte (det er overraskende mange som tror det..) men du må gjøre det på begge, ellers vil du miste endel bass og få et ganske snodig lydbilde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GT_rider

Står også merka vis du ser litt etter. Har gjort det på de som jeg har montert.

Hmm.. Mulig jeg ikke så godt nok etter, men fant ingenting. Men har i alle fall fått svar nå!

Takk for hjelpa alle sammen!

(usj, må trekke frem anlegget igjen å sjekke at jeg har gjort det rett :( )

.:Simul justus et peccator:.

Samtidig synder og rettferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ett lite lommelykt batteri feks 9V, så finner du det ut....

+ på høyttaler og + på batteri = Høyttalerkon ut...

- på høyttaler og + på batteri = Høyttalerkon inn.....

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider