Gå til innhold

Harde dører å åpne!! :(

Ranger emnet

cokeloop

Anbefalte innlegg

Hei! lurer på om noen har et tjuvtriks eller to til mitt problem..

Dørene mine framme begynner å bli fryktelig harde å åpne. Det begynte med passasjersiden, det nyttet nesten ikke å åpne fra innsida, man måte gå ut og åpne derifra.. Man fikk skyvd "døråpnern" helt inn fra innsida uten at det tok.. :eek:

Når har også det samme skjedd med førerdøra.. Den er knallhard å åpne fra utsida også, og jeg må ta i 5-6 ganger før døra endelig åpner seg.. Fra innsida er det nermest umulig, og jeg hater å bli legg av hver gang jeg må rulle ned ruta og åpne med håda fra utsida hver gang jeg skal ut av bila! :mad:

Noen som har nå tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cokeloop

Hei! lurer på om noen har et tjuvtriks eller to til mitt problem..

Dørene mine framme begynner å bli fryktelig harde å åpne. Det begynte med passasjersiden, det nyttet nesten ikke å åpne fra innsida, man måte gå ut og åpne derifra.. Man fikk skyvd "døråpnern" helt inn fra innsida uten at det tok.. :eek:

Når har også det samme skjedd med førerdøra.. Den er knallhard å åpne fra utsida også, og jeg må ta i 5-6 ganger før døra endelig åpner seg.. Fra innsida er det nermest umulig, og jeg hater å bli legg av hver gang jeg må rulle ned ruta og åpne med håda fra utsida hver gang jeg skal ut av bila! :mad:

Noen som har nå tips?

Ta av dørtrekk ta ut delene til håndtaket, rengjør i parafin/bensin smør opp alle ledd med crc-565/ Wd-40 eller noe lignende... klin også på litt fett i selve mekanismen til låsen også..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det selv nylig så ja det er rimelig enkelt. du trenger ikke å skru istykker noe særlig. bare løsne låsepinnen (innvendig) og selve låsehempen fra utsiden slik at du kan dra frem mekanismen litt. Jeg kjøpte kulelagerfett som tåler masse kulde og slag og pøste på. du blir skikkelig skitten og fin på fingra, men dette er nok eneste utvei. Så nå er døra kjempefin!

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smør sjølve dørlåsen som helde døra til B-stolpen. so sia den hr vore treig ei stund og du har tatt hardt i har du nok muligens bøyd staget til den innvendige døråpnaren ja.

Edit, eg hadde ei jævla treig bakdør og fylte låsemekanismen med WD40 og sia har denna fungert som gull (nesten ett år sia no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cokeloop

Vagga: selvfølgelig har de ikke frosset da :rolleyes: hehe :)

Breisladderen: takk, det høres fornuftig ut.. men er det noe som jeg klarer å rote til og ikke får satt på plass delene igjen, eller er det nokså enkelt? :cool:

Må vel sette av en dag i helga da.. :D

tar deg omtrent 10 min å ta ut alt sammen..

og mekanismen er simpel, så er ikke noe å gråte over hvis du demonterte litt mye

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørene mine også er syykt treige..

Bak dørene må du RYKKE bak opneren og om du er heldig spretter døren opp. Så det er vel samme prinsippet for meg.

Skru ned dør trekket og olje alt om sitter inni der..

Men hengslene på fram dørene er slitt, kan det ha noe å si ? Eller skal dem funke fint likavel ?

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AlpejoHn

Dørene mine også er syykt treige..

Bak dørene må du RYKKE bak opneren og om du er heldig spretter døren opp. Så det er vel samme prinsippet for meg.

Skru ned dør trekket og olje alt om sitter inni der..

Men hengslene på fram dørene er slitt, kan det ha noe å si ? Eller skal dem funke fint likavel ?

Da må du korte inn stagene som går opp til dørhåndtakene. er litt justeringsmulighet. Så det er null problem. Så kan du smøre i samme slengen.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider