Gå til innhold

Har politet lov til å bryte fartsgrensen uten blålys på?

Ranger emnet

Arosa 1.0L

Anbefalte innlegg

Originally posted by Arosa 1.0L

Noe jeg har lurt på lenge...

Ser ofte politibiler som ligger typisk i 100kmh i 90 sona. Andre ganger så har de sikkert fått et oppdrag og speeder avgårde uten å gi noen form for "varsel".

Har de faktisk lov til å bryte fartsgrensen uten å ha på blålys eller andre lyd/lyssignaler?

Da jeg jobba som vekter i securitas i sommer så observerte jeg de kjøre hvertfall i 80 i 50 sona igjennom byen på kveldstid uten noe form for varsel, åpen og fin vei med god sikt alle kanter.

Senere på natta møtte jeg på en sivil politimann på skykkel i gata i byen, spurte han om dette, om de hadde lov til sånnt osv.

Det han sa var at når det er lite trafikk ute på kveld/natt etc så trengte de strengt talt ikke å bruke lys/sirene da det ikke er biler etc rundt. Da blålys og sirene bare er for å varsle at de kommer..

Dette var en utryktning fikk jeg å vite..

Men om de har lov eller om det var bare noe han sa, det vet jeg ikke helt.

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kjører jo ganske fort når de kjører etter deg når du kjører fort. De har ikke mye blålys når de måler deg. Og jeg vet om en som ble tatt i 200 i snitt over et langt stykke. Sivilbilen kjørte uten lys, og kjørelys faktisk i 200 :rolleyes:

100sone

Men om det er lov er jeg ikke helt sikker på. Mener at de bare har rett til å bryte trafikkloven med bruk av blålys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by olehenri

Det han sa var at når det er lite trafikk ute på kveld/natt etc så trengte de strengt talt ikke å bruke lys/sirene da det ikke er biler etc rundt. Da blålys og sirene bare er for å varsle at de kommer..

Så det dem sier da, er at det er greit for oss "dødlige" og kjøre fort på nattestid og da??

Eller er det sånn at vist du ikkje har ein bil som er registret i politiets garasje, så kan det komme ein full fyr på vei hjem fra den lokale fotballpuben uti veien midt på natta. Menst vist det var ein sivilpolti bil, så kan det ikkje skje noe sånt?

Eg blir litt småeligt forvirra av uttalelsene til disse "tjeneste" menn og kvinnene! ??:rolleyes:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sett mye kødd fr politiets side når det gjelder kjøring, som bryte vikeplikten sin, faktisk kolliderte de med en kamerat av meg da de brøt vikeplikten, å det var ikke no utrykning...

skal høre med fattern med det om blålys (han har lappen for utryknings kjøretøy, han er brannmann) og om det er lov å kjøre fort uten... han har hatt en del nestenkollisjoner med purken regelmessig (vi bor en plass der alle driter i vikeplikt, politiet intet untak, fattern kjører ut nærmest i blinde nå i håp om å bli tuffet :p)

har også opplevd dem bruke blålys for å snike i kø i rushen...

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra politiets instruks for utrykningskjøring:

"Når det under utrykning eller forfølgelse er nødvendig å fravike trafikkbestemmelser, skal det alltid varsles med blinkende, blått lys, med mindre strengt tjenstlige hensyn tilsier at varsling unnlates. I tillegg kan sirene nyttes når dette ansees nødvendig, jfr. trafikkreglene §§ 14 nr. 3."

Les her

2005 Scania P270

1987 BMW 528i

1985 BMW 535i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ikke lov til å kjøre over 120 eller 140 km\t (husker ikke helt hvilken det var) uten å melde ifra. Om du får en politibil etter deg og han/hun kjører raskere enn dette og du blir stoppet så krev tilbakemelding ifra sentralen om denne "biljakten" ble registrert inne hos dem. Vist ikke kan du gå til sak mot politiet. Dette skjedde der jeg bor; politiet kjørte etter en på motorsykkel i nærmere 180 km\t... Til slutt havnet motorsykkelisten i grøfta og han anmeldte politiet for å ha presset han uti. Purken hadde ikke meldt ifra om dette til sentralen og måtte da bare gi seg.

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2maz

de kjører jo ganske fort når de kjører etter deg når du kjører fort. De har ikke mye blålys når de måler deg. Og jeg vet om en som ble tatt i 200 i snitt over et langt stykke. Sivilbilen kjørte uten lys, og kjørelys faktisk i 200 :rolleyes:

100sone

Men om det er lov er jeg ikke helt sikker på. Mener at de bare har rett til å bryte trafikkloven med bruk av blålys

Ha ha, jeg lurer på hva han tenkte på... Hvis du ligger i 200 i en 100-sone, kjører du grundig mye fortere enn alle andre... Hvis da en bil ligger bak deg en god stund i samme hastighet, bør du pokker meg ta hintet....

Opel Astra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lie

Ha ha, jeg lurer på hva han tenkte på... Hvis du ligger i 200 i en 100-sone, kjører du grundig mye fortere enn alle andre... Hvis da en bil ligger bak deg en god stund i samme hastighet, bør du pokker meg ta hintet....

hehe.. det er fordelen med å kjøre "kjemperfort".. lettere å oppdage pussigheter ;)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by lie

Eeehh.. hvis det kommer en bak meg når jeg kjører fort så tenker jeg.. han vil sikkert kappe! :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ragua

Politiet har ikke lov til å kjøre over 120 eller 140 km\t (husker ikke helt hvilken det var) uten å melde ifra. Om du får en politibil etter deg og han/hun kjører raskere enn dette og du blir stoppet så krev tilbakemelding ifra sentralen om denne "biljakten" ble registrert inne hos dem. Vist ikke kan du gå til sak mot politiet. Dette skjedde der jeg bor; politiet kjørte etter en på motorsykkel i nærmere 180 km\t... Til slutt havnet motorsykkelisten i grøfta og han anmeldte politiet for å ha presset han uti. Purken hadde ikke meldt ifra om dette til sentralen og måtte da bare gi seg.

Kan ikke lese noe i politiinstruksen om dette. Jeg er rimelig sikker på at det er ikke noe fartsgrense på utrykning og FORFØLGELSE AV KJØRETØY. Patruljebiler melder vel fra om det meste dem gjør uansett. Men det skal gjøres forsvarlig. Episoden du nevner vil jeg kalle uforsvarlig av politiet. Men som sagt. Dem kjører så fort som dem har behov for!

Jeg siterer fra politi instruksen igjen.

3. Ledelse og ansvarsforhold

Nødvendigheten av utrykningskjøring avgjøres om mulig av vaktsjef/operasjonsleder. Slik beordret utrykningskjøring

anmerkes i vaktjournal e.l.

3.2 For øvrig tilligger det patruljeleder å vurdere behovet for

utrykningskjøring og forfølgelse av kjøretøy og om behovet

for å måtte fravike trafikkbestemmelsene under slik

kjøring.

3.3 Fører er alltid ansvarlig for at selve utrykningskjøringen/

forfølgelsen gjennomføres på en forsvarlig måte.

3.4 Dersom flere politienheter deltar, har vaktsjef/operasjonsleder

ansvar for samordning og styring. Antall deltagende

enheter skal begrenses til det strengt nødvendige.

Hvis slik styring ikke er mulig, ligger samme ansvar på den enhet som er nærmest.

2005 Scania P270

1987 BMW 528i

1985 BMW 535i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider