Gå til innhold

Har politet lov til å bryte fartsgrensen uten blålys på?

Ranger emnet

Arosa 1.0L

Anbefalte innlegg

Originally posted by HemiCuda

de har faktisk ikke lov å bryte vikeplikt i utrykning :rolleyes:

Under uttrykning menes da med sirener og lys.Da har du vikeplikt for uttrykningskjøretøyer, politi/ambulanse/brann etc.

Det er ikke krav til at utrykningskjøretøy skal benytte blålys/sirene for å kjøre utrykning. Det er kun ett krav når man krever fri vei, samt ved forsering av rødt lys.

Det er ingen øvre fartsgrense for utrykningskjøring, men man må til en hver tid holde seg innenfor Veitrafikklovens § 3. (Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.)

For å gi utryknings­kjøretøy de beste muligheter til å utføre sine oppdrag, er førere av slike kjøretøy gitt anledning til å fravike §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 i Vegtrafikkloven, dvs bestem­melser om trafikkregler, skiltregler, fartsregler, parkerings- og trafikk­regulerings­bestemmelser (Vegtrafikklovens §11). Andre trafikanter plikter å gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys (Trafikkregler § 10).

Med utrykning menes kjøring med blålys og/eller sirene med ambulanse/lege, politibil, politimotorsykkel, eller brannbil. Utrykningskjøretøy trenger ikke nød­vendigvis å være uniformert, eksempelvis har også politiets sivile biler anledning til å benytte blålys og sirene. Sirene kan ikke brukes alene under utrykning. Lege har ikke lov til å kjøre utrykning med mindre kjøretøyet er registrert som utrykningskjøretøy.

EOD.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Viking067

Under uttrykning menes da med sirener og lys.Da har du vikeplikt for uttrykningskjøretøyer, politi/ambulanse/brann etc.

Det er ikke krav til at utrykningskjøretøy skal benytte blålys/sirene for å kjøre utrykning. Det er kun ett krav når man krever fri vei, samt ved forsering av rødt lys.

Det er ingen øvre fartsgrense for utrykningskjøring, men man må til en hver tid holde seg innenfor Veitrafikklovens § 3. (Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.)

For å gi utryknings­kjøretøy de beste muligheter til å utføre sine oppdrag, er førere av slike kjøretøy gitt anledning til å fravike §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 i Vegtrafikkloven, dvs bestem­melser om trafikkregler, skiltregler, fartsregler, parkerings- og trafikk­regulerings­bestemmelser (Vegtrafikklovens §11). Andre trafikanter plikter å gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys (Trafikkregler § 10).

Med utrykning menes kjøring med blålys og/eller sirene med ambulanse/lege, politibil, politimotorsykkel, eller brannbil. Utrykningskjøretøy trenger ikke nød­vendigvis å være uniformert, eksempelvis har også politiets sivile biler anledning til å benytte blålys og sirene. Sirene kan ikke brukes alene under utrykning. Lege har ikke lov til å kjøre utrykning med mindre kjøretøyet er registrert som utrykningskjøretøy.

EOD.

er ikke det jeg har hørt...

ifølge fattern (som kjører utryknings kjøretøy) så har de fortsatt vikeplikt i noen tilfeller ihvertfall, under utrykning.

men så skal en jo aldri tro på alt en hører, har ikke peil på hva som stemmer jeg

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tross av at jeg kun har hatt lappen i ett år nå så har jeg vært borti litt av hvert med politiet.

Kan ta et eksempel:

Jeg ligger 70 sona, en uniformert tjenestebil når meg igjen (jeg holdt fartsgrensa og vel så det!?) og legger seg bak meg (uten blålys) og der blir den liggende i 2-3 minutter, mens den sakte med sikkert nærmer seg bilen min mer og mer. Til slutt ligger den ca 5 m unna bilen min.

Jeg prøver å blinke de forbi, men neida, ingenting skjer. Begynner å sakne farten til 55 - 60 km/t, men INGENTING skjer! Makan til oppførsel a gitt!

Etterhvert begynner raseriet så smått å komme og tilslutt bestemmer jeg meg for å klemme inn bremsa fullt. Bremser kraftig ned og ser politibilen såvidt klarer å unngå å kjøre i meg bakfra og smetter forbi. Men han stoppa meg ikke eller noe!? Etter en nesten kollisjon. Jeg bestemmer meg for å følge etter han og se om han skulle på stasjonen. Og kjøringa videre holdt han fra 15-20km/t over! Trodde nesten ikke mine egne øyne. Hadde jeg hatt kamera med meg da skulle jeg hatt noe som media kunne fått biti på!

Da vi kom fram gikk jeg bort å prata med han så fort han hadde parkert bilen. Stod å diskuterte med tosken ang kjøringa hans og at jeg vurderte å rapportere dette til media, evt anmeldelse for uvettig kjøring.

Endte opp med at jeg nesten fikk bot for utskjelling av offentlig tjenestemann!

Men denne historien her er nå kjent bygda rundt, og avisene ville gjerne skrive om den, hvis de hadde hatt noe håndfast bevis.

Politiet tar seg friheter som vi andre er forut. Har også bla annet sett en Volvo V70 purkebil som lå brei da han skulle snu på en parkeringsplass.

Og det der med blinklys og vikeplikt det er noe de driter langrent i herover!

Her prioriterer de heller å lage en mappe på hver "råner" i bygda. Navn, tlfnr., hvilke biler du kjører, hvilke du omgås, evt hvilke overtredelser du har blitt tatt for ol. Helt sykt!

Trydal

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trydal.

Du får skrive ut disse sidene her og ha dem i bilen din.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900622-3963.html

Les

Kap. 5. Forholdet til publikum. :)

Og

Kap. 12. Hjelp og service til publikum. :)

§ 12-1. Enhver politimann må være seg bevisst at en forekommende og tjenestevillig opptreden bidrar til at publikum får en positiv og tillitsfull holdning til politiet.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uniformert bil kan dem NESTEN gjøre hva dem vil.

I sivil bil uten varsling(sirene/lys) er dem vel vanlige trafikanter.

Tidligere vet jeg at dem ikke skulle forfølge i hastigheter over 140km/t.

Vet at noen motorsyklister kaste hjelmen i høy fart å politiet da sluttet jakten.

Dette kan jo være for at sjøføren vurderte situasjonen.

3.3 Fører er alltid ansvarlig for at selve utrykningskjøringen/

forfølgelsen gjennomføres på en forsvarlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nå idiotene bare kunne kjøre bil så hadde vi vel kunne ha litt mer tiltro til dem. Har ved flere anledninger i forbindelse med jobb (drosje) holdt på å bli "torpedert" av purken da de ikke har brukt hverken blålys eller sirene da de har kjørt på rødt lys ut i et av Bergens største lyskryss (Danmarksplass) på rødt lys, jeg hadde grønt lys, vel og merke i uniformert bil. Hadde det ikke vært for at jeg er oppegående så hadde det blitt en alvorlig smell.

Jeg mener å ha hørt at de i utgangspunktet bare har lov til å ligge 30 km/t over tillatt hastighet på oversiktlig vei mens over bakketopper og uoversiktlige plasse må de faktisk holde fartsgrensen. Dette mener jeg å ha sett på NRK1 for noen år siden der de viste opplæring av utrykkningskjøretøyaspiranter. Er det fare for liv og helse skal uansett forfølgelsen stoppes!

En litt morsom historie.

Sto i et lyskryss og ventet på grønt lys. Kommer en purk mot meg som får rødt lys, jeg siger forsiktig fram i krysset og ser at de ikke ser ut til å slakke av på gassen men holder jevn fart, ca. 40 km/t mot krysset. Jeg må nødt til å stoppe for ikke å bli påkjørt av dustene. Blinker derfor med langlysene og de stopper sinnsykt kjapt ser at de nærmest stanger i frontruten. Oi vi har visst rødt lys vi. Passasjeren baki tar ned ruten og flekker fing til de og jeiper og skriker ut "idioter". He he he he... Holdt på å le meg skakk ihjel. Purken var tydeligvis så flau over seg selv at de bare satt å så på det røde lyset og latet som om de ikke hadde gjort gale. hehehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider