Paul Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 Noen som vet hvordan man justerer tenninga på sierra? Er det sånt merke på reimhjulet eller....? :rolleyes: Siter > 69 VW Boble x 87 Subaru E12 x 87 Ford Sierra 2.0iS x 86 ---"--- > 79 Autobianchi A112 (2stk) > 87 Nissan Prairie 4WD > 76 Ford Escort (3stk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SvKMe Skrevet Februar 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 er det ohc eller dohc? På ohc er det frordeleren, men forsiktig. Det skal små beveglser til... hvorfor skal du stille på tenningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Skrevet Februar 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2005 det er ohc ja. virker som det er feiltenning. også sluker'n unormalt mye bensin... Siter > 69 VW Boble x 87 Subaru E12 x 87 Ford Sierra 2.0iS x 86 ---"--- > 79 Autobianchi A112 (2stk) > 87 Nissan Prairie 4WD > 76 Ford Escort (3stk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SvKMe Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Du har sjekket att det ikke er noe annet galt? F.eks.: plugger, plugg ledninger, tenings rekkefølge, fordeler lokk, etc. Det skal jo litt til att teningen forandrer seg helt uten vidre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SvKMe Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 efi eller gasser du har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Bare juster tenninga di du...Spiller ingen rolle om det er EFI eller Gasser...Samme måte å gjøre det på, og du skal ha samme tenning på begge de motortypene så. Når du justerer så skal pila være på det nederste merket på hjulet, da er den på 0 grader....Så er det 4 grader mellom hvert hakk videre. Merkene er forresten på veivhjulet. Håper du skjønte hva jeg mente ;) Mvh. Kim Henriksen Oohh.....Holdt på å glemme det viktigste....Du justere tenninga ved å vri på fordeleren(løsne en 13mm bolt på "foten" til fordeleren)...Husk å stramme den bolten etter at du er ferdig med å justere å da ;) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Skrevet Februar 4, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Takker! :) Den har vært sånn siden jeg kjøpte den i fjor så det har vel ikke blitt sånn uten videre da... Siter > 69 VW Boble x 87 Subaru E12 x 87 Ford Sierra 2.0iS x 86 ---"--- > 79 Autobianchi A112 (2stk) > 87 Nissan Prairie 4WD > 76 Ford Escort (3stk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Februar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2005 Originally posted by Paul Takker! :) Den har vært sånn siden jeg kjøpte den i fjor så det har vel ikke blitt sånn uten videre da... Ok...No e æ lettere bedugget, men hvis æ itj huske helt feil så kan det faktisk skje "sånn uten videre"...Ved at kamakselen blir slitt vil tenningen bli forskjøvet slik at den blir feil grunnet at ventilene åpner til senere tider....Hvis jeg ikke tar helt feil nå da... Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Skrevet Februar 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2005 Ok! Kan slitt kamaksel føre til ventiltikking eller er det bare toppakninga som er dårlig? Siter > 69 VW Boble x 87 Subaru E12 x 87 Ford Sierra 2.0iS x 86 ---"--- > 79 Autobianchi A112 (2stk) > 87 Nissan Prairie 4WD > 76 Ford Escort (3stk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Februar 7, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2005 Slitt kamaksel vil føre til ventiltikking ja, fordi ventilklaringen vil bli større hvis den ikke er justert. Ventilklaringen skal være slik: Innsug: 0,20 +- 0.03 mm Eksos: 0,25 +- 0.03 mm Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2005 En ordentlig slitt kamaksel vil tikke uansett ventilklaring også. Topppakning har ingenting med ventiltikking med mindre den mister oljtrykk til toppen. Og justeringa er forskjellig mellom ohc-motorer, avhengig av årsmodell(type tenningsanlegg), bensin du skal kjøre på og motorvolum. Er det med fast fordeler(hall-giver, gasser med stor hjerne og injection) skal den være på 12* uten noen av kablene i oktanvelgeren jorda, er det gammel med induktiv giver(ikke hjerne men tenningsmodul) skal den være på 10*(12* for økonomi) for kjøring på 97 oktan og høyere, 95 oktan 6-8* for å være trygg for tenningsbank og ettertenning. Skal du kjøre på 95 oktan på de med fast fordeler, så jorder du en av kablene i oktanvelgeren(ikke hvem som helst men har det ikke i hue), anbefaler å jorde den gule på gasser med stor hjerne for å senke tomgangen litt(50rpm.) da disse bruker å ha litt høy tomgang. Dette gjelder 2.0 OHC. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.