Gå til innhold

Tenningsjustering


Paul

Anbefalte innlegg

Bare juster tenninga di du...Spiller ingen rolle om det er EFI eller Gasser...Samme måte å gjøre det på, og du skal ha samme tenning på begge de motortypene så.

Når du justerer så skal pila være på det nederste merket på hjulet, da er den på 0 grader....Så er det 4 grader mellom hvert hakk videre.

Merkene er forresten på veivhjulet.

 

Håper du skjønte hva jeg mente ;)

 

Mvh. Kim Henriksen

 

Oohh.....Holdt på å glemme det viktigste....Du justere tenninga ved å vri på fordeleren(løsne en 13mm bolt på "foten" til fordeleren)...Husk å stramme den bolten etter at du er ferdig med å justere å da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Paul

Takker! :)

Den har vært sånn siden jeg kjøpte den i fjor så det har vel ikke blitt sånn uten videre da...

 

Ok...No e æ lettere bedugget, men hvis æ itj huske helt feil så kan det faktisk skje "sånn uten videre"...Ved at kamakselen blir slitt vil tenningen bli forskjøvet slik at den blir feil grunnet at ventilene åpner til senere tider....Hvis jeg ikke tar helt feil nå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordentlig slitt kamaksel vil tikke uansett ventilklaring også.

Topppakning har ingenting med ventiltikking med mindre den mister oljtrykk til toppen.

Og justeringa er forskjellig mellom ohc-motorer, avhengig av årsmodell(type tenningsanlegg), bensin du skal kjøre på og motorvolum.

Er det med fast fordeler(hall-giver, gasser med stor hjerne og injection) skal den være på 12* uten noen av kablene i oktanvelgeren jorda, er det gammel med induktiv giver(ikke hjerne men tenningsmodul) skal den være på 10*(12* for økonomi) for kjøring på 97 oktan og høyere, 95 oktan 6-8* for å være trygg for tenningsbank og ettertenning.

Skal du kjøre på 95 oktan på de med fast fordeler, så jorder du en av kablene i oktanvelgeren(ikke hvem som helst men har det ikke i hue), anbefaler å jorde den gule på gasser med stor hjerne for å senke tomgangen litt(50rpm.) da disse bruker å ha litt høy tomgang.

Dette gjelder 2.0 OHC.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår