Gå til innhold

Dump ventil, HOT or NOT?

Ranger emnet


clone baby

Dump ventil, Hot or Not?  

270 stemmer

  1. 1. Dump ventil, Hot or Not?

    • Hot
      206
    • Not
      64


Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye rare meninger her...

BOV kalles oxo dump-ventil eller avlastnings ventil. Den har til hensikt å slippe ut overtrykket mellom gasspjeld og kompressorhuset til turboen. Dette for å gjøre att turboen slutter og spinne rundt, og du får kjappere respons ved gearing.

 

Popp off: En ventil som bare har til hensikt å slippe ut alt trykk under innstilt verdi. Disse blir ikke brukt lengre. Ikke på turbo biler i alle fall. Men er ett fint sikkerhets tiltak for å slippe altforhøyt turbotrykk. Hvis noe er feil.

Disse har heller ikke noen tilkobling for vacum. Atså en ren overtryksventil som feks sitter på en vanlig luft kompressor.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si noe slikt er jo bare idioti...

 

 

.

 

 

Du tok liksom ikke helt meninga med den da.

Poenget er at en motor på 500Hk uten turbo er litt mere respekt en en Turbo motor på 500 HK ( min personlige mening )

Men Turbo er kult det :) For al del.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Autofil for alle disse påppåff diskusjonene her inne.

 

All ære til Autofil ja :rolleyes: . Ta for eksempel artikkelen om Chrysler PT Cruiser'en i siste autofil (side 44-45):

 

Trimluftfilter og pop-off ventil kombinert med effektanlegg gir cirka 25 hester ekstra.

 

Oppnår vel en effektøkning på 5-10 hk med disse påpp-åff ventilene..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok liksom ikke helt meninga med den da.

Poenget er at en motor på 500Hk uten turbo er litt mere respekt en en Turbo motor på 500 HK ( min personlige mening )

Men Turbo er kult det :) For al del.....

 

En NA motor er jo veldig forenklet en turbomotor med en turbo som aldri klarer å lade mer enn 1 atmosfære....

Da blir det dumt å snakke om "real power".

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En NA motor er jo veldig forenklet en turbomotor med en turbo som aldri klarer å lade mer enn 1 atmosfære....

Da blir det dumt å snakke om "real power".

 

 

Jaha...? Akkurat hva mente du med det? Utdyp! Skal bli veldig interresant å se hva slags forklaring du egentlig kan komme opp med..... :rolleyes:

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du skal vite ?

En na motor har kun atmosfærisk trykk å jobbe med når innsugsventilen åpner og kammeret skal fyles med luft/bensin.

Da er det ingen annen vei enn motorvolum og turtall for å øke effekten.

Effekten av en turbo er jo den samme som økt motorvolum, bare at luft/bensinblandingen har litt mindre plass og boltre seg på før det smeller.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dump ventil/bov/avlastningsventil(samme ting, forskjellige navn) Monterte en slik for3 timer siden selv på en a3...

Mange kaller den oxo for en popp off, men dette er egentlig noe annet...hehe Men samme F-aen. Folk vet hva du mener alikevel!

 

Som du skriver selv, popoff er noe annet så det er ikke samme fa*n...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver selv, popoff er noe annet så det er ikke samme fa*n...

 

Leser du hele setningen, så mente jeg att folk skjønner hva du mener uansett. Hvis du labber inn på ei sjappe, å spør etter en avlasningsventil er det ikke alle som sjønner hva du mener. Selv om jeg og du vet det. Skjønner? :)

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår